Uitgeverij Atlas Contact
*een paar spoilers*
“They fuck you up, your mum and dad.
They may not mean it, but they do.
They fill you with the faults they
had.
And add some extra just for you.” *
Vervreemding
Margot, de dochter van
Sofie en Dave is verdwenen. De ouders weten niet waarheen. Dave vindt dat
Margot recht heeft op haar eigen leven en kan daarom niet boos op haar zijn.
Maar Sofie denkt er het hare van en vooral constateert ze dat Dave niet praat
over zijn verdriet. Dave is uiterst gereserveerd en zo is zijn hele familie,
die Brits-Iers is; alles in die familie gaat altijd goed, zogenaamd, maar
ondertussen…
Iedereen verdwijnt maar,
denkt Sofie, of gaat gewoon dood: mijn vader, Dave’s vader, Nick ook. Nick is
Dave’s vriend en met hem had Sofie eerder een verhouding. En waar is Margot en
waarom?
Sofie leerde Nick en Dave
kennen toen zij in Engeland was, in Sheffield op een colloquium voor jonge
kunstenaars. Sofie kon aardig tekenen. Ze wachtte op de veerboot terug naar
België.
Nick heeft enorme
zweetvoeten** en hij kan gewelddadig worden. (Die combi heeft blijkbaar een
grote aantrekkingskracht. Sofie viel voor hem maar kon niet overweg met zijn
agressie en zijn slaan en bijten. Tijdens de liefdesdaad: oké, maar daarbuiten?
De bedachtzame en zachte Dave lijkt tweede keuze.)
Sofies ouders waren
doodongerust en gingen hun dochter zoeken. Haar moeder was heel kwaad en haar
vader probeerde de moeder een heel klein beetje tot bedaren te brengen.
Enfin, Sofie was geen
lieverdje, ze volgde haar hart, was egoïstisch. En dat laatste blijft ze. Haar
leven was een grote kluwen verwarring. Ook is het niet helemaal duidelijk het
het zit met haar eerste zwangerschap. Is het kind van Nick of toch van Dave? Is
Margot van Nick of van Dave? Sofie heeft haar innerlijke wereld niet erg op
orde.
Dave is er misschien niet
veel beter aan toe. In zijn familie is er een enorm ‘silent’ ongenoegen tussen
zijn Nan, zijn oma, en zijn moeder. Hij is voor een groot deel opgevoed door zijn
Nan.
In de familie van Dave
lijkt het nog meer te rommelen van niet-communicatie dan in die van Sofie.
Spullen lijken een diepere affectie op te roepen dan mensen. Nick, Dave en
Dave’s moeder knappen alledrie oude meubels op. Daar leggen zij hun ziel en
zaligheid in.
En zulke ouders, hoe
voeden die hún kind dan weer op? Het huwelijk tussen Dave en Sofie houdt geen
stand. Dat verbaast je als lezer niet, natuurlijk. Dat Margot een beetje tussen
de wielen van de wagen geraakt, verbaast evenmin.
Margot reageert van haar
kant door bijvoorbeeld slecht te eten, alleen maar ‘plattekaas’. Het is Dorien,
de buurvrouw in haar moeders nieuwe huis, die haar leert eten. Maar Dorien
wordt erg gepest door Margot. Dorien heeft zo haar eigen sores en haar
onverwerkte gevoelens. Ook zet Margot de kont tegen de krib door op te trekken
met de wellicht achterlijke geitenjongen, die slaapt in de boerderij vlak bij
haar vaders huis. En seks heeft ze ook met hem. Praten doen ze niet.
Margot communiceert op
haar beurt met haar ouders via de fax. Jeetje, wie gebruikt er nog fax, niemand
toch? De fax is in dit boek (1997) prominent aanwezig, net als in de boeken van
Nicolien Mizee in haar communicatie met Ger, die overigens nooit antwoordt,
maar dat doen de geadresseerden van Margot ook nauwelijks.
Margot loopt weg en komt
terecht bij een groep anarchistische en spirituele krakers en vandaar raakt ze
nog verder van huis.
Wat te vinden van dit
boek? Behoudens het eerste deel en hier en daar wat losse stukken vind ik het
vooral een overvol boek, waarin mensen als kippen zonder kop rondhollen, of
veel zwijgen en erg verongelijkt zijn. Dat is op zich helemaal niet erg, dat
mag natuurlijk. Maar Hemmerechts haalt in dit boek te veel overhoop, doet zo
haar best om aan te tonen - het door onze keel te duwen - hoe vervreemd die mensen van elkaar zijn; hoe
zij niet communiceren; hoe ouders en kinderen generatie na generatie hetzelfde
leven leiden van ‘op slot zitten’ en hun verdriet niet kunnen delen. Hier
geldt: zo moeder, zo dochter; zo Sofie, zo Margot.
Seks speelt een grote rol
in dit boek. Als mensen niet met elkaar praten lijkt seks een uitweg te bieden
om zich toch tot elkaar te verhouden; om met elkaar in contact te komen; om een
verbinding te leggen. Hemmerechts heeft ‘iets’ met seks. Dat mag ik erg in
haar.
Het eerste deel is het
beste. De volgende vier zijn minder. In ieder hoofdstuk staat een personage
centraal: Sofie; Margot; Margot; Dave; Margot. Dat is aardig, op deze wijze
krijgt iedere protagonist de kans de situatie vanuit zijn of haar visie en
ervaring te belichten maar toch voegt het in het geheel niet veel toe.
Het verhaal krijgt bizarre
kanten, wat ook op zich helemaal niet erg is, maar je moet het als lezer wel
geloven. De auteur moet het plaatsen in een vorm waar je als lezer in mee kunt
gaan. Dat is hier niet. Het einde lijkt er al helemaal bij te bungelen.
Goed gedaan is de
introductie van de verschillende personages. Dat gebeurt op een spannende
manier. Je wordt af en toe op het verkeerde been gezet en dat is prima. Dat
houdt je als lezer scherp. De shitload aan motieven: meubels, fax, Katharen,
engelen (een wel erg vaag uitgewerkt motief), kledingstukken, eten, vindt geen
vruchtbare bodem in het boek. Het heeft voornamelijk de functie om ons steeds
maar weer met de neus in de shit te duwen: hé, weet je het nog: die mensen
kunnen zich niet uiten tegenover elkaar, ze communiceren niet; ze prefereren
spullen boven mensen. Jaja, denk ik, nu weet ik het wel.
De titel is misleidend:
Margot en de engelen. Niet is Margot een echte hoofdfiguur, we raken nauwelijks
van haar op de hoogte, niet wat haar nu werkelijk bezighoudt, noch zijn de
‘engelen’ prominent aanwezig. En wie zijn dat dan, die engelen en wat doen ze?
Onuitgewerkt.
Een onaf boek is het
eigenlijk, er is te weinig samenhang tussen de delen, tenzij je dat gebrek aan
structurele samenhang opvat als een metafoor voor gebrek aan samenhang tussen
de mensen in dit boek, met name die tussen ouders en kinderen, maar erg
overtuigend is deze opvatting niet.
Jammer! Maar laat je niet
afhouden van andere boeken van Hemmerechts; ze heeft een paar goede boeken
geschreven; onder andere: Alles verandert; De vrouw die de honden te eten gaf.
Maar heel misschien is Hemmerechts als essayist beter dan als fictie-auteur.
Gedicht van Philip Larkin.
** Wat is dat met
zweetvoeten? In Anton Valens roman Chalet 152 komt ook een man voor met een
fetisj voor mannenzweetvoeten in rubberlaarzen. Eigenlijk zijn het de
rubberlaarzen die naar mannenzweetvoeten ruiken.
Auteur
Kristien Hemmerechts -
Brussel, 27 augustus 1955 - (officieel wordt haar voornaam gespeld als
Christien) is een Vlaams schrijfster. Ze studeerde Germaanse filologie aan de
Universitaire Faculteiten Sint-Aloysius (de tegenwoordige Katholieke
Universiteit Leuven campus Brussel) en aan de Katholieke Universiteit Leuven.
In 1986 promoveerde zij op het proefschrift A Plausible Story and a Plausible
Way of Telling It: A structuralist analysis of Jean Rhys's novels.
Zij debuteerde in 1986 als
schrijfster van fictie met drie Engelstalige verhalen in de bundel First
fictions, Introduction 9' bij de Engelse uitgeverij Faber and Faber. Haar
Nederlandstalige debuut en eerste korte roman was Een zuil van zout uit 1987,
bij uitgeverij Houtekiet, waarvoor zij de driejaarlijkse Prijs voor het proza,
van de provincie Brabant ontving. In 1990 kreeg zij de Vlaamse driejaarlijkse
Prijs van de Vlaamse gemeenschap voor verhalend proza. Vanuit Nederland volgden
in 1993 een nominatie voor de AKO Literatuurprijs voor Kerst en andere
liefdesverhalen, en de eerste Frans Kellendonk-prijs voor haar gehele oeuvre.
In 1998 verscheen Taal zonder mij, een autobiografisch essay over Hemmerechts'
in 1997 overleden echtgenoot, de Vlaamse dichter Herman de Coninck. In 2007
werd zij genomineerd voor de Anna Bijns Prijs voor De waar gebeurde
geschiedenis van Victor en Clara Rooze.
Hemmerechts schrijft romans,
verhalen, reisverhalen en essays. Ook heeft zij een aantal scenario's voor
korte films geschreven. Constante in haar fictiewerk is het thema van het
menselijk onvermogen: door verlies en gebrekkige communicatie zijn haar
personages vaak niet in staat greep op hun leven te krijgen en blijvende,
bevredigende relaties aan te gaan. Ze blijven vaak met hun hoofd in het
verleden hangen en worden geteisterd door gevoelens van vervreemding,
eenzaamheid en schuld. Hoewel die vervreemding hier ook geldt, biedt seks vaak
wel een vlucht uit die dagelijkse werkelijkheid (in De kinderen van Arthur
wordt seks 'de pijnstiller van het leven' genoemd). Hemmerechts maakt in haar
boeken vrij veel plaats voor de beleving van de (vrouwelijke) seksualiteit,
waardoor zij er vroeger nog weleens van beschuldigd werd bewust te willen
provoceren.
De vrouw die de honden
eten gaf (2014), geïnspireerd door de zaak Dutroux, deed veel stof opwaaien,
vooral in Vlaanderen, waar Hemmerechts verdacht werd van sensatiezucht. In
Nederland was de ontvangst rustiger. De roman verscheen in het Frans bij
Galaade en Livre de poche.
Naast fictie schrijft
Hemmerechts non-fictie, onder andere Ann (2008), over een vrouw met chronische
anorexia. In 2012 speelde het boek een belangrijke rol in de zaak rond Walter
Vandereycken, de psychiater die door zijn eigen getuigenis in het programma
Terzake in opspraak kwam. Het boek werd door Hemmerechts bewerkt voor het
toneel, en gebracht samen met Marleen Merckx in een regie van Warre Borgmans.
Haar stijl en techniek
kenmerken zich door een tamelijk afstandelijke registratie van gebeurtenissen
en gedachtes; rechtstreeks ingrijpen in een verhaalgebeurtenis doet zij
nauwelijks. Zij toont – zonder te moraliseren – personages en gebeurtenissen
die vastlopen. Vaak vertrekken haar romans vanuit een eenvoudig en herkenbaar
gegeven (een sterfgeval, een scheiding), waar vervolgens verschillende
verhaallijnen en personages omheen opgezet worden die een complex netwerk
opleveren.
Hemmerechts was jaren
actief als recensente voor Vrij Nederland, De Morgen, De Standaard en De
Volkskrant. Ze staat bekend als opiniemaker met deelname aan programma’s als
Morgen Beter en Recht van Antwoord. Ze schrijft een tweewekelijkse blog voor de
website van de VRT.
(Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kristien_Hemmerechts)
Titel: Margot en de
engelen
Auteur: Kristien
Hemmerechts
Pagina's: 238
ISBN: 9789045001920
Uitgeverij Atlas Contact
Verschenen: maart 2003
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.