Recensie door Tea
van Lierop
Uitgeverij Orlando
Schwob
Schwob
Tussen droom en werkelijkheid
Kunstenares Dorothea
Tanning schreef deze roman op 94 jarige leeftijd. Een groot deel van
haar leven deelde ze met de Duitse kunstenaar Max Ernst met wie ze een huis aan de rand van de woestijn in Arizona bewoonde. Haar
kunstenaarschap bestond uit het maken van surrealistische
schilderijen, beeldhouwen en het schrijven van gedichten. Hans den
Hartog Jager geeft in de inleiding een heldere uiteenzetting over de
kunstenares, deels over haar werk als schilderes, waarbij vooral de
stijl - waarmee ze zich onderscheidde van de mainstream - tot de
verbeelding spreekt. Een aantal autobiografische elementen is terug
te vinden in het boek, met zo’n inleiding kun je niet wachten met
lezen!
De titel is
duidelijk een verwijzing naar de canyon, het absolute hoogtepunt uit
de roman. De ondertitel ‘een weekend’ geeft de tijdsspanne aan
waarbinnen het verhaal zich afspeelt.
Voor het echte
verhaal begint is het nodig de beknopte voorgeschiedenis te lezen van
het meisje dat in de roman zo’n belangrijke rol zal spelen. Haar
naam is Destina, een naam die teruggaat naar het jaar 1682 en
doorgegeven zal worden van moeder op dochter. Vele Destina’s
passeren de revue. Destina uit De kloof is een zevenjarig excentriek
meisje.
Raoul Meridian is
heer en meester over het immense landgoed Windcote dat hij bewoont
met Destina en Nelly. Zijn verleden is schimmig en Destina is niet zijn
echte dochter. Huishoudster Nelly wordt voor het gemak gouvernante
genoemd, maar heeft daarnaast nog een functie. Allen hebben hun eigen
agenda, zo heeft Raoul buitengewoon veel macht; wie eenmaal onder
zijn invloed is komt niet makkelijk vrij. Het grote huis staat aan de
rand van de woestijn. Vlak in de buurt is er een canyon die zeer tot de verbeelding spreekt van Destina, hier ontmoet ze ‘s
nachts haar vriend, die geen menselijk wezen is en hiermee het verhaal
een heerlijke, geheimzinnige spanning geeft. Net als in haar schilderijen
weet de auteur het surrealistische bijzonder goed te verbeelden.
Het boek is een
aaneenschakelingen van merkwaardige gebeurtenissen. Meridian lokt
zijn met zorg geselecteerde vrouwen in zijn laboratorium alwaar hij
zich uitleeft in zijn fantasieën. De ‘paringsdans’ bestaat uit
het betoveren van het slachtoffer met woord en daad, hij kapselt haar
in en isoleert haar zo van haar omgeving, net als een spin die zijn
web spint. Het beïnvloeden gaat gepaard met bizarre rituelen, zo
haalt hij de vrouw over haar haren af te laten knippen en met kleding
is ook iets bijzonders gaande. Het verhaal trekt op meerdere manieren
de aandacht. Allereerst de uitzonderlijke beschrijvingen van
uiterlijke kenmerken waardoor schilderijbeelden opgeroepen worden. Wanneer je de schilderijen van Tanning bekijkt passen die wonderwel
bij de beelden die ze schrijft.
"Ze stelde zichzelf geen zinloze vragen, zoals hoe Meridian in dit bed verzeild was geraakt, waar hij de meeste van zijn kleren had uitgetrokken, hoe hij erin was geslaagd om met zijn vlees verstrikt te raken in de bruine lappen die zich als een grillige wijnrank om zijn zwetende lichaam leken te slingeren. Ze zag dit alles als een schilderij dat slecht gemaakt was, dat nooit gemaakt had moeten worden, dat nooit gemaakt had kunnen worden, dat nooit gemaakt zou mogen worden"
Afwijkende kleding
en de combinatie natuur en mens scheppen hallucinante beelden.
Geschreven tekst leent zich wellicht eenvoudiger voor het weergeven
van psychische vervreemding dan schilderijen, in elk geval is er in
de roman veel ruimte voor die vervreemding. De auteur maakt gebruik
van interne monologen om duidelijk te maken welke transformaties de
personages doormaken. Niet alleen bij zichzelf, maar ook in hun
relatie tot anderen. Zo is Meridian compleet vertwijfeld wanneer hij
de controle kwijtgeraakt is over zijn prooi:
"Hij schoof de deur open en begaf zich naar binnen,alleen om opnieuw geconfronteerd te worden met de lachwekkendheid van zijn meubilair, de gezellige divans waar niemand op zat, de lampen die niets verlichtten. Er was niets wellustigst aan zijn huidige lijden, een emanatie van de verfijning die aan expert in deze zaken zou kunnen worden omschreven als een aura."
Picturaal zijn de
passages die zich afspelen in de nachtelijke woestijn nabij de
canyon, de plaats waar mens en dier bijeen komen en de maan
schuchtere pogingen doet het schouwspel bij te lichten, precies als
in een theater wordt hier een tragedie opgevoerd die zich af lijkt te
spelen in een tijdloos verleden. Adembenemend mooi geschreven!
"Toen Destina de canyon verliet via de westelijke bergpas en de geul overstak die het plateau van de steile rotsen scheidde, lag de eerste laag morgenrood over het landschap als een zwachtel die het duister opslorpte zoals uren tevoren de nacht de dag had uitgewist."
De oude dame, een
barones die apart van Windcote woont, is niet constant aanwezig, maar
laat op cruciale momenten van zich horen, zij is de lijn naar het
verleden en laat zich niet opzijzetten.
Wie houdt van de
innige band tussen beeldende kunst en literatuur en kan genieten van
surrealistische beelden is er slechts één advies: ga dit boek
lezen en blijf verwonderd achter na het lezen over lot,
lotsbestemming, transformatie, wraak en macht!
De auteur
Kunstenares Dorothea
Tanning (1910-2012) werd geboren in Illinois en verhuisde in de jaren
veertig naar New York. Samen met Max Ernst woonde en werkte ze in
Sedona, Arizona in een huis aan de rand van de woestijn. Ze
schilderde, beeldhouwde en schreef, en haar werk is opgenomen in
collecties van toonaangevende musea. Haar enige roman, De kloof,
verscheen toen zij 94 was…
Titel- De kloof-een
weekend
Titel
oorspronkelijk: Chasm: A Weekend
Auteur: Dorothea
Tanning
Uitgever: Uitgeverij
Orlando
ISBN: 9789493081246
Vertaling: Annelies
de Hertogh en Els de Roon Hertoge
Pag.: 176
Genre: fictie
Verschenen: deze
editie 2019
Verschenen
oorspronkelijk: 2004
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.