Recensie door Tea
van Lierop
Uitgever
KokBoekencentrum
Wat is je ware
gezicht?
Pageturners zijn er
in verschillende soorten. Het kan om een thriller gaan, een
feelgoodroman of om een boek dat zich niet direct in een hokje laat
stoppen, dit laatste geldt voor Ik laat je niet achter. Het boek heeft vele
verhaallijnen en je vraagt je als lezer af of die die lijnen allemaal
bij elkaar komen en hoe? Eigenlijk heb je daar geen tijd voor, want
er is veel te lezen en te onthouden. Allereerst is er de WOII die je
bijna als hoofdpersonage kunt beschouwen. Een personage met vele
gezichten en vele locaties. De gezichten krijgen allemaal een naam en
de locaties zijn belangrijk om het verhaal vorm te geven.
Het huis
aan de rivier in de buurt van Dresden is één van de plekken waar
geheimen zich verzameld hebben; de mensen die daar opgroeiden maken –
samen met een jonge Italiaanse man – het verhaal. Natuurlijk is dit
een roman die ontstond uit de verbeelding van de auteur, maar de
schrijfster baseerde zich voor deze roman op interviews met
veteranen, ook uit haar eigen familie. Ze deed dit voor een
studieproject en besloot uiteindelijk een roman te gaan schrijven
over al deze onderzoeksresultaten. De eerste roman is Scherven van
hoop, dit is haar tweede boek. Je kunt goed merken dat deze auteur
zich serieus verdiept heeft in de materie waarover ze schrijft.
De opbouw van het
boek heeft het voordeel dat je als lezer gedwongen wordt steeds keer
bij de les te blijven, de tijden verspringen van de periode vlak voor
WOII tot net na de oorlog en ook de personages en locaties wisselen.
Dit zorgt een levendige vertelling en de belangrijkste karakters
komen op een natuurlijke manier aan bod. Mooi is te zien hoe de
verhoudingen liggen tussen de familieleden, vooral hoe al in de
aanloop naar de oorlog een familie kan verscheuren. Duitsland, Italië
en Oostenrijk zijn de landen waarop het accent ligt in deze roman. De
opkomst van het nazisme in Duitsland verdeelt de familie waarvan
Erich als oudste zoon een belangrijke rol heeft. Met een vader en
moeder die onderling hopeloos verdeeld zijn en een zus die haar eigen
gang gaat is dit een voorbeeld van een verscheurde familie. Ook in
Italië is de politieke situatie gespannen. De beschrijvingen van
Mussolini’s verheerlijking, zijn gevangenneming en later zijn
comeback maken duidelijk hoe de angst het land splijt. Door in te
zoomen op de families, is in Italië goed te zien dat verschillende
politieke opvattingen binnen de familie loyaliteitsproblemen op gaan
leveren. En om de zaak nog wat complexer te maken bestaat er onderscheid tussen het noorden en
het zuiden van Italië.Het zuiden is in handen van de geallieerden, het noorden is onder invloed van Duitsland.
Het inleven in de
personages is door de karakterbeschrijvingen eenvoudig.
Toch word je als lezer soms op het verkeerde been gezet. De waarheid
is niet zo simpel als het lijkt; door steeds maar een klein stukje
prijs te geven en veel gebruik te maken van plotwendingen heeft het
boek soms iets weg van een thriller. Vooral de laatste hoofdstukken
zijn erg spannend, wat is de waarheid? Door af en toe een subtiele
hint te geven is niet alles een even grote verrassing, maar toch
blijft er voldoende te raden over.
Behalve een boek
over oorlog en wraak is het een verhaal over opgroeien, volwassen
worden, liefde, teleurstelling, afwijzing en ontdekken. George,
Rosalind en Monique laten zien hoe ze worstelen met hun ontluikende
gevoelens voor elkaar. Daarbij is het schrijnend te zien dat er niet
altijd open gesproken wordt zodat misverstanden ontstaan. De gevolgen
hiervan zijn niet te overzien. Erich speelt hierin een sinistere rol,
van hem kun je geen hoogte krijgen – zijn karakter wordt geweldig
uitgewerkt, je ziet zijn verschijning zo achter een bureau zitten. De
Italiaanse Stefano neemt op zijn terugtocht vanaf het front een klein
weesjongetje mee en toont hiermee zijn goede, zorgzame kant. Dit
verstilde jochie komt soms erg pienter en besluitvaardig uit de hoek.
De mix van
historisch geloofwaardige feiten en een groot gevoel voor duivelse
dilemma’s waarvoor de personages komen te staan maken dit boek een lezenswaardig boek. Het wegwerken van de meeste losse draadjes
zorgt voor een afgerond geheel en laat de lezer niet achter met
teveel vragen. Geestelijk lijden
hoort ook bij oorlog, daaraan wordt de nodige aandacht besteed. Samen
met Roselind’s werk in een ziekenhuis midden in het oorlogsgeweld
geeft dit een evenwichtig beeld van hoe het was. Sterk is de
zelfreflectie die de auteur haar personages meegeeft, het blijkt dat
hoe je ook probeert de zaak naar je hand te zetten er altijd externe
factoren zijn die verstorend werken.
Van dit boek heb ik in zekere mate genoten. Door de vlotte schrijfstijl en de verdeling in niet te
lange hoofdstukken was het dikke boek moeilijk weg te leggen en het
is zeker ook zeer geschikt als YA roman, jongeren zouden zich prima
kunnen identificeren met de personages in al hun worstelingen met
keuzes waarvoor ze komen te staan.
De auteur
Gemma Liviero
schreef meerdere romans die zich afspelen in de Tweede Wereldoorlog,
waarvan 'Scherven van hoop' de eerste is die in Nederland verschijnt.
Het idee om fictie te gaan schrijven over deze periode ontstond toen
ze veteranen interviewde voor een studieproject. Vanuit dit idee
ontstonden, na jaren van research, haar romans. Gemma woont met haar
man en kinderen in Queensland, Australië. Naast auteur is ze ook
journalist en redacteur.
Titel: Ik laat je
niet achter
Oorspronkelijke
titel: The road beyond ruin
Auteur: Gemma
Liviero
Vertaling: Carola
van der Kruk-de Boer en Annet Niewold-de Boer
Uitgever:
KokBoekencentrum
Pag.: 478
Eerste uitgave: 2019
ISBN/EAN:
9789029728294
Genre: fictie
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.