Recensie door Truusje
Uitgeverij de Geus
Er zijn leemtes die
je moet respecteren
Tove Jansson (1914-2001) was een veelzijdige Zweedstalige Finse kunstschilder en
illustrator. Ze schreef hoofdzakelijk kinderboeken en stripverhalen. De
omvangrijke kinderserie over de immens populaire Moomins, maakte haar bekend en samen met Lennart Hellsing en Astrid
Lindgren kon ze zichzelf tot een van de groten rekenen op het gebied van
Zweedstalige kinderliteratuur die de fantasie en de belevingswereld van het
kind centraal stellen.
Voor het eerst is het boek
'Fair Play' nu vertaald door Kim Liebrand en opgenomen in de Schwob-herfstactie 2018. De prachtige cover is een portretje van de hand
van Jansson. Ali Smith
opent het boek met het voorwoord en de woorden labora et amare - werk en liefde
-, die Jansson als motto verwerkte in haar ex libris. Zelf zei ze hierover; 'Werk is het belangrijkste voor me. En daarna liefde.'
Hoe Jansson de twee
thema's werk en de liefde beleefde, komt heel intiem naar voren in deze roman
over Mari en Jonna. In haar bijna bedrieglijk eenvoudige, raadselachtig lucide
stijl van schrijven, verwerkte ze ogenschijnlijk ervaringen uit haar relatie
met haar partner en grafisch kunstenares Tuulikki
Pietilá, met wie ze ruim veertig jaar samen heeft gewerkt en gereisd.
![]() |
Tove Jansson met haar Moomins (1956) |
In zeventien korte
verhaaltjes beschrijft Jansson situaties en belevenissen van de twee dames.
Zeventien verschillende onderwerpen, maar met een grote onderlinge samenhang
van liefde, vriendschap en hun beider werk. In de oorspronkelijke
tekst die Jansson schreef op de achterflap van het boek, vertelt ze dat het
eigenlijk een vriendschapsroman is.
Mari en Jonna zijn twee
liberale, excentrieke vrouwen van net in de zeventig. Mari schrijft, Jonna is
kunstenares. Twee vrouwen heel verschillend qua karakter. Mari is de intro-spectieve en meest bescheiden partij. Jonna daarentegen is de meest
directe en extraverte. Beiden koesteren ze hun eigen plekje om er in alle rust
te kunnen werken, en die vrijheid in tijd en ruimte gunnen ze elkaar, maar
tegelijkertijd blijven ze gevoelsmatig veilig in elkaars nabijheid.
'Ze woonden ieder aan een kant van een groot appartementencomplex vlak bij de haven, en tussen hun ateliers in was de zolder, een onpersoonlijk niemandsland met hoge gangen met aan weerszijde gesloten, houten deuren. Mari hield van die wandeling over de zolder, die een denkbeeldige streep van broodnodige neutraliteit tussen hun domeinen vormde. Ze kon onderweg blijven staan om naar de regen op het plaatijzeren dak te luisteren, over de stad uit te kijken waar de lichten aangingen of gewoon voor haar plezier een beetje tijd te rekken.'
![]() |
Tove Jansson en Tuulikki Pietilä op hun eiland |
Als lezer word je, vanuit
een stil hoekje, deelgenoot gemaakt van het wel en wee in hun dertigjarige
relatie. Zonder toeters en bellen vertellen de verhalen over hun kleine twists, hun onvoorwaardelijke liefde en hun zorgen om elkaar. De
avonden brengen ze het liefst samen door om films te kijken. Whisky en sigaretten voor het grijpen.
Regelmatig gaan de vriendinnen
samen op reis en in de zomer verblijven ze in een huisje op een eiland aan de
zuidelijke kust van Finland. Prachtig is het om te lezen hoe ze elkaar ook
tijdens hun reizen aanvullen en elkaar hun interesses gunnen. Mari stimuleert
Jonna in het maken van haar films en Jonna zoekt de locatie van de plaatselijke
begraafplaats waar Mari zo gefascineerd rond kan lopen. Dit gegeven laat heel
mooi zien hoe ze de balans in hun relatie weten te houden.
Wanneer ze tijdens hun
vakantie in de VS besluiten om de volgende dag verder te reizen, krijgt Mari
het even te kwaad.
'Och, waarom huil je?' zei Jonna'Ik weet het niet precies. [...]'Jonna zei: 'We sturen Verity een mooie ansichtkaart vanuit Tucson. En Annie ook.''Er zijn geen mooie ansichtkaarten van Tucson! Het is er vreselijk!''We zouden nog een tijdje hier kunnen blijven?''Nee', zei Mari. 'Je moet dingen nooit herhalen. Dat zou een verkeerd einde zijn.''Nou ja zeg, schrijvers ...' zei Jonna en ze verdeelde hun vitamines voor de volgende dag over twee glaasjes.
Wanneer Jonna een uiterst
somber ingesteld beschermelingetje heeft en haar schromelijk verwent, brengt
dat toch wat jaloezie teweeg bij Mari. Een hint aan het adres van Jonna zorgt
ervoor dat de kwestie kort wordt uitgesproken, waarna ze het onderwerp weer
laten rusten.
De kracht van dit boek is
dat er zoveel meer te lezen is dan alleen woorden. De witregels lijken ook te spreken
en juist de verborgen tekst in die witregels is heel veelzeggend. Door middel
van strak en helder proza, zonder allerlei onnodige details - less is more -, zegt wat ze heeft
geschreven zoveel meer dan wat er daadwerkelijk op papier staat. De verhaaltjes
zijn humorvol, contemplatief, getuigen van een bewuste aandacht voor elkaar en bieden
een oplossing - met een filosofisch tintje - van hun kleine onenigheden.
Een liefdevol en magnifiek geschreven pareltje
waarvan we alleen maar heel erg blij kunnen zijn dat het uiteindelijk toch in een Nederlandse
vertaling op onze boekenmarkt is terecht gekomen.
Auteur
Tove Marika Jansson (spreek uit Toewe Jansson) was een Zweedstalige
Finse auteur, kunstschilder en illustrator van onder andere kinderboeken en
stripverhalen. Ze is de auteur van de series boeken en stripverhalen over Moem. Een groot deel van haar werken is
vanaf de jaren 70 door Cora Polet
(pseudoniem van C.W. Appel) in het
Nederlands vertaald. In 2007 begon de Belgische uitgeverij Clavis opnieuw met
de reeks, in een nieuwe vertaling van Maaike Lahaise.
In 1953 werd haar de Nils Holgersson-plaket uitgereikt en in
1966 de Hans Christian Andersenprijs
voor haar hele oeuvre.
Titel: Fair Play
Oorspronkelijke titel:
Rent Spel (1989)
Auteur: Tove Jansson
Vertaling: Kim Liebrand
Categorie: Literaire roman
Pagina's: 128
ISBN: 9789044540772
Uitgeverij de Geus
Verschenen: september 2018
Goede recensie!!
BeantwoordenVerwijderenDank je wel, Sherry. Een aanrader.
BeantwoordenVerwijderen