Recensie door Truusje
Uitgeverij J.M. Meulenhoff
Vergane glorie of de
opmars van modernisering
In de sfeer van een als
Weens koffiehuis ingericht etablissement, maken we kennis met de naamloze protagonist,
een hoogsensitieve kelner die in zijn eentje het opnemen en het uitserveren van
de bestelling voor zijn rekening neemt. Al dertien jaar is hij er werkzaam en,
naar het lijkt, behoorlijk vergroeid met de geldende mores die daar immer
heersen.
Al die jaren hebben zijn
werkzaamheden iets voorspelbaars en de houvast die dat hem biedt, maakt dat de
conservatief ingestelde kelner zich als een vis in het water voelt en zijn werk
met verve en zelfverzekerdheid kan uitvoeren. Hij verstaat de kunst zich
onzichtbaar te maken, werkt heel bewust en is zich tevens zeer bewust van zijn
handelen. Zijn observatievermogen is groot en gedetailleerd zijn beschrijvingen
- hoewel dit natuurlijk de credits voor de auteur zijn die de kelner deze
eigenschap heeft aangemeten -. Een behoorlijk gestructureerd heerschap dus, deze
ik-verteller.
'Het beroep dat ik uitoefen, stelt twee eisen aan
me: ik moet beroepstrots hebben en ik moet mezelf kunnen wegcijferen. De
beroepstrots leidt ertoe dat ik me voor mijn welbevinden aan rigide routines
moet houden, aangezien ik als hoogsensitief mens geen prijs stel op
verrassingen of veranderingen. Door mezelf weg te cijferen kan ik met mensen
omgaan en hen bedienen zonder er zelf bij betrokken te raken.'
De naam van het Noorse
restaurant is 150 jaar geleden ontstaan, doordat de familie Hill er vanaf 1846
een confectiecentrum bestierde en het is, onafhankelijk van de gewijzigde
bedrijfstak in latere jaren, altijd de naam 'De Hills' blijven voeren.
De uitgebreide en
gedetailleerde omschrijving van het restaurant branden het gehele interieur in
je netvlies, daar is gewoonweg niet aan te ontkomen.
Ondanks de kenmerken van Jugendstil - de stroming die van eind
19e tot begin 20e eeuw terrein veroverde in Europa -, wordt de ruimte beschreven als behoorlijk schmutzig, met het zwartgeblakerde plafond van het flamberen in de
keuken, vettige wanden, verrookte plafonds en schilderijen - uit de tijd dat er
binnen nog gerookt mocht worden - versleten mozaïek op de vloer, de klassieke
marmeren tafelbladen, de stickers op de wanden en de kroonluchter die er hangt
als baken van de vergane glorie.
Zijn ritueel om zich dagelijks
in zijn outfit te hijsen, geeft hem zijn broodnodige houvast. Het ziet er
keurig uit, maar het vele dragen en wassen geeft het een sleets uiterlijk.
Vergane glorie misschien, maar voor de kelner zijn houvast aan het oude.
Onze hoofdpersoon heeft zo
zijn eigen ritme, gewoontes en principes, werkt precies en met een nogal stoïcijnse
houding. (Tijdens het lezen heb ik steeds het beeld van Anthony Hopkins voor me
gezien. Het zou de perfecte hoofdrol voor hem zijn bij een eventuele
verfilming.) Gemakkelijk laat hij zich niet verleiden om uit zijn rol te vallen
en hij geeft blijk van het kennen van zijn pappenheimers, wat ze graag eten en
drinken en hun gewoontes. Hij is ogen en oren, maar houdt zich verre van het
geven van zijn mening en stelt zich conflictvermijdend op.
Het boek heeft, ondanks
dat er meerdere dagen verstrijken, iets weg van een éénakter. Het toneel is en
blijft het restaurant en het vilten gordijn aan de kromme messing buis, dat
voor de ingang hangt, is het doek waardoor de personages hun acte de présence maken.
Wanneer een vrouw - is ze
nog een meisje, is ze een vrouw? Een vrouwmeisje. - haar opwachting maakt, veroorzaakt dat de
nodige opschudding. Ze heeft lak aan conventies, neemt het niet zo nauw met de
tijd, bestelt vierdubbele! espresso's, is constant met haar mobiele telefoon
bezig en lijkt zich nodeloos op te dringen aan de andere gasten. Al dat
grenzeloze en moderne gedoe zorgen ervoor de onze kelner last krijgt van een
sluimerend onbehagen en een moreel dilemma. Hierdoor dreigt hij met zichzelf in
conflict te komen. De sfeer, maar ook de kelner, worden grimmiger. De dame
houdt de gemoederen danig bezig.
'Van een afstandje lijkt ze op een engel, van
dichtbij op een duivel.'
De oude Johansen is de huispianist - hij blijkt
behept te zijn met een grote verzamelwoede - die op een verdekt opgestelde plek
op de entresol zijn repertoire ten gehore brengt. Hij heeft in de gaten dat de
kelner zichzelf wat aan het verliezen is en waarschuwt hem.
''Wanneer de organisatie van het ego spaak loopt,
is de ineenstorting nabij.'
De oude Johansen hoeft zich niet eens om te draaien
om mijn ontwrichte stumperigheid te kunnen vaststellen. Blijkbaar heb ik de
uitstraling van een stakker, dwars door mijn ingebeelde maliënkolder en schild
van service, routine en voorspelbaarheid heen.'
Voor de negenjarige Anne heeft hij uiteindelijk nog ontzag en
eigenlijk is zíj de enige die hij nog serieus kan nemen.
Neem ook eens de tijd om
de prachtige stofomslag goed te bekijken. Het staat mijns inziens symbool voor
allerlei individuen van diverse pluimage en de kat is de kelner die het geheel
feilloos en sluw in de gaten houdt.
Faldbakken schrijft op een
luchtige manier. De verfijnde humor doet regelmatig glimlachen, maar voelt ook
net zo vaak aan als satirisch. Wie het verhaal laat bezinken, zal ook de verontrustende,
onderliggende boodschap voelen van de dreiging van vergane glorie en het moeten
wennen om mee te gaan met de modernisering.
Zijn uitgebreide
uitweidingen over de kleinste details maken het verhaal misschien soms wat
traag, maar mij stoorde dit allerminst. Het maakte me juist zo duidelijk hoe de
kelner in zijn vel steekt en hoe hij zich als een vis in zijn 'eigen' domein
voelt rondzwemmen.
Een magnifieke roman die
me meteen inpakte en me het gevoel gaf om het niet te snel op te souperen.
Auteur
Matias Faldbakken (1973 Hobro, Denemarken) is
kunstenaar en schrijver. Hij schreef eerder een trilogie onder het pseudoniem Abo Rasul. 'De Hills' is de eerste roman die in het Nederlands is vertaald.
Titel: De Hills
Auteur: Matias Faldbakken
Vertaling: Lucy Pijttersen
Pagina's: 240
ISBN: 9789029092517
Uitgeverij J.M. Meulenhoff
Verschenen: oktober 2018
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.