Recensie door Tea
van Lierop
Uitgeverij Agema
Nostalgische
muzikale thrillerachtige trip
Geestverruimende middelen heb je echt niet nodig tijdens het lezen
van dit boek, de leesstof heeft die uitwerking al op de lezer. De
trip bestaat uit een reis in de tijd, we gaan terug naar eind jaren
60 van de vorige eeuw en volgen Tom, die in zijn jeugd geobsedeerd
raakt door de geheim gehouden persoonsverwisseling van Paul
McCartney. Wanneer hij die ontdekking doet kan hij niet meer stoppen
met het zoeken van bewijzen en tekent alles op. Tegelijkertijd speelt
zijn hippieleven in Californië een rol, vooral wanneer hij kennis
maakt met Charlie Manson, ja precies, de beruchte sekteleider.
Waarom
wordt er een heel boek over deze gegevens geschreven? Dat komt
doordat er zoveel onduidelijkheden zijn en de autoriteiten een
dubieuze rol gespeeld hebben. Maar ook omdat het prachtig is een roman te
lezen gebaseerd op feiten, met een totaal eigen twist. Voeg
daarbij de vele songtitels, de mooie beschrijvingen van
vriendschappen en er komt een meer dan onderhoudend boek
tevoorschijn. Kijk vooral ook even naar de buitenkant, want die is
behoorlijk opvallend. De kleuren zijn heel sprekend, een grote
glanzende zwart-blauwe kever, een echte beatle, op een licht oranje
ondergrond. Ook het formaat is een beetje afwijkend, het is een vrij
breed en stevig boek waar je niet makkelijk omheen kunt, het trekt de
aandacht.
bron |
Thomas
Robert Fremont is het absolute hoofdpersonage in het boek, hij staat
in het midden van een aantal andere figuren die onderling ook weer
verbanden hebben en zich ontwikkelen. Thomas’ ouders, Robert en
Beth, hebben beiden een prominente plek. De vader krijgt een dubieuze
rol in het verhaal. Moeder weet niets van de rol van de vader in de
zaak en wordt doelbewust gescheiden van haar zoon. Geen wonder dat de
relatie tussen Robert en Beth zijn beste tijd gehad heeft. Tweede
verhaallijn is de familie die naast hen woont. Het buurmeisje van
toen woont er nog steeds en is nu een alleenstaande moeder met twee
kinderen, waaronder redder in nood Syd. En de derde lijn is de
hippietijd.
bron |
Om
niet teveel weg te geven zal ik in algemeenheden verder gaan en het
meer over de stijl, de spanning en de historie hebben. Het verhaal
speelt zich af in verschillende tijden, in het begin is er een stukje
waarin Tom een vluchtpoging doet en daarbij zijn aantekeningen in
bewaring geeft aan het buurmeisje van toen, dit is in 1969. Gelukkig
staan boven de hoofdstukken de data, dit helpt bij het volgen van het
verhaal, want er is geen chronologie. Sprongen in het verleden en het
heden wisselen elkaar af. Rode draad in het verhaal is de
‘complottheorie’ waarin Tom heilig gelooft en die hij ook met
uiterste precisie opgetekend heeft en gestaafd met bewijzen.
Door
dit thema loopt zijn hippietijd in Californië waarin hij terecht
komt met de gitaarspelende, blowende, flowerpowerbeweging en Charlie
Manson in het bijzonder. De schurk Manson, zie ook Het Schervengericht
van A.F.Th.van der Heijden (!) zal later als dekmantel gebruikt
worden om Tom op te pakken, dit wordt een beetje grimmig verhaal, je
kunt het bijna niet geloven hoe er wordt omgegaan met feiten en
aannames.
bron |
Spannend is het in elk geval wel, vooral ook wanneer Tom in
beeld komt wanneer hij in een inrichting zit en aan het woord
komt. Veel geluk heeft hij niet gekend in zijn leven, hij is
wantrouwend geworden na alles wat hem is overkomen. Wanneer Kirstie
hem een beetje los weet te krijgen en samen met Syd zorgt dat Beth’s wens in vervulling gaat, lees je soms wat passages
die niet zouden misstaan in een feelgood roman, maar dat kan dit boek
wel hebben. Het is geen bloedstollend spannend boek, het is meer een
verhaal waarin veel verteld wordt over de achtergrond van het
vermeende complot Paul Is Dood in een uiterst onderhoudend en
soms bizar decor van de zoektocht van de achterblijvers.
‘Vaak waren Charlie en ik ‘s nachts buiten, terwijl de anderen sliepen of binnen platen draaiden. We rookten marihuana. Soms namen we LSD en spraken dan over het leven, muziek en alles wat ons bezighield. Ik wilde hem vertellen over Paul, maar ik was bang dat hij me voor gek zou verklaren, zoals mijn ouders hadden gedaan.’ (2017-118)
Het
boek geeft ook een mooi tijdsbeeld van de jaren ‘60, waarin de
moeder van Syd opgroeit en valt voor de verleiding van de man die
Syds vader zou worden. Dat soort sfeerbeelden van rokerige cafés
waarin optredens waren van bandjes, de losse moraal die daarbij
hoorde, maakt het tot een fijn en goed toegankelijk boek waarin
vriendschap, liefde en trouw een belangrijke rol spelen. Lees hoe de
verhaallijnen uiteindelijk bij elkaar komen en geniet!
bron |
Biografie
Ik
ben geboren in Schiedam in 1981, opgegroeid in Vlaardingen en woon
sinds 2004 in Rotterdam. Op mijn vijfde ben ik begonnen met lezen en
ontwikkelde ik een liefde voor taal. Sinds mijn veertiende schrijf ik
zelf, maar ik maakte zelden iets af en had nooit de ambitie om iets
te publiceren. Schrijven was gewoon iets dat ik leuk vond om te doen:
experimenteren met perspectieven, stijl en opbouw. In de loop der
jaren vond ik mijn ‘eigen’ stijl gevonden en uiteindelijk de
discipline om een manuscript af te maken.
In
november 2013 verscheen de psychologische thriller ‘De Dode Kamer’,
het eerste deel in de Project X trilogie, dat lovende recensies kreeg
en in 2014 de Hebban Debuutprijs won. In juni 2014 verscheen van mijn
hand de thrillernovelle ‘Snuff’, een stand-alone. Datzelfde jaar
ging ik op uitnodiging van zanger Hugo Koch een samenwerking aan met
de metalband Burning. Voor hun debuutalbum ‘Nightmares’
(verschenen in maart 2016) schreef ik de teksten voor het nummer
‘Razors and Reasons’ en de eerste twee delen van het drieluik
‘Anthem For The Lost Souls’.
In
augustus 2015 zag ‘De Skinner Methode’, het tweede deel in de
Project X trilogie, het levenslicht. Later dat jaar bereikte ‘DSM’
de eerste plaats in de Hebban Leesclub Hall of Fame met een score van
9,7.
In
2017 verscheen mijn eerste roman, 'P.I.D.', gebaseerd op waargebeurde
feiten. In 2018 schreef ik drie teksten voor de EP 'The P.I.D. Files'
van Burning. Momenteel werk ik aan het laatste deel van de 'Project X
Trilogie', dat in 2019 zal verschijnen.
Titel:
P. I.D.
Auteur:
Bronja Hoffschlag
Uitgever:
Agemo
ISBN:
9789082137071
Pag.:
320
Genre:
Roman
Verschenen:
juli 2017
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.