Recensie
door Roosje
Uitgeverij: Atlas Contact Olympus
Een
reusachtig debuut *
Hoofdpersoon
Charles Highway staat op de drempel van de volwassenheid; bij het
begin van de roman is hij nog vijf uur negentien jaar; daarna is hij
volwassen. Dit boek is de verslaglegging en eveneens het verslag van
zijn Eerste Grote Liefde: Rachel. Het gaat over Charles' kennismaking
met haar, zijn beramingen haar voor zich te winnen, zijn verovering
van haar, zijn relatie met haar en het verwaaien van de liefde.
In
zijn eigen woorden (of die van Martin Amis; misschien is er zekere
overeenkomst tussen Charles Highway en Martin Amis):
'Want er is iets onherroepelijks met mij gebeurd, en ik ben er erg op gebrand te weten wat het is. Dus: wanneer ik, laat ik zeggen, de afgelopen drie maanden nog eens doorloop, en probeer om al mijn vroegrijpheid en kinderachtigheid, mijn zesdeklasknapheid en vijfdeklassstoutigheid, al mijn eigendunk en zelfingenomenheid en walging van mijzelf, en al mijn… noem maar op, op een rijtje zet, misschien zal ik dan in staat zijn mijn harmartia (zonde; hoogmoed, rdv) te plaatsen en kan ik zien wat voor een soort volwassene ik zal worden. Of niet, wat ook mogelijk is. Het zal hoe dan ook best leuk zijn' (p. 9)
Charles
houdt van al zijn familieleden en van Rachel een dossier bij; een
archief, waarin allerlei info zit: dagboekfragmenten, aantekeningen,
papieren bewijsmateriaal, feiten, vrij-associatief proza, brieven (p.
227). Naar aanleiding van dit archief is het onderhavige boek
geschreven. Ook de stijl van deze roman loopt van feitelijk, via
plechtstatig of intellectualistisch naar vrij-associatief en zelfs
naar slang-achtige jongerentaal met allerlei woordvondsten en
woordbreisels. Het is zoals Charles zelf zegt een vorm van
zelfonderzoek, maar vooral natuurlijk de geboorte van een heus
schrijver (net als bijvoorbeeld bij Proust in De verloren tijd
en ook in Vestdijks Terug tot Ina Damman, waarin Anton Wachter
ontdekt dat hij schrijver is; en in talloos veel andere romans). En
natuurlijk zoals dat tegenwoordig heet: een coming of age (of
bildungsroman).
Charles
een een intelligente maar uitermate pedante knul. Hij strooit graag
met intellectualistische beweringen waarin vooral de dichters Blake
en Shakespeare centraal staan. Bij de beoordeling van zijn
toelatingsexamen tot een van colleges in Oxford krijgt zijn
pedanterie een gevoelige tik. Een hippe, jonge docent wijst hem erop
dat hij beter de werken zelf kan gaan lezen dan de ingewikkelde
intellectualistische exegesen ervan. Maar hij wordt wel toegelaten.
De
hoofdpersoon is niet iemand voor wie je snel sympathie ontwikkelt:
pendant, eigenwijs, smerig, hang naar seks, drank en drugs (volgens
mij zijn de hoofdpersonen bij Martin Amis nooit zulke fijne mensen,
met wie je zo lekker mee kunt leven; het zijn altijd wat norse en
nare mannen met een moeilijke verhouding tot vrouwen etc) maar Amis'
stijl en beschrijvingen zijn zo goed en zijn humor en ironie zijn zo
vilein en meeslepend dat ik werkelijk af en toe in lachen uitbarstte.
En ook zijn er momenten waarop je een beetje met Charles te doen
krijgt: hij doet per slot erg veel moeite voor Rachel; en het moment
dat hij ziet dat zij ook maar gewoon meisje is, dwz wanneer hij in
haar slipje een remspoor ziet, is vertederend.
De
structuur is een beetje ingewikkeld maar wel goed doordacht; dat wekt
mijn bewondering . De 'romantijd' is de vijf uur voordat Charles
twintig jaar wordt. De tijd waarover het gaat ongeveer de drie
maanden uit de periode Rachel. Met nog wat flash-backs naar nog
vroeger. Het is niet een netjes aaneen geschreven roman; het zijn
meer losse stukje (als in het Rachel-dossier, de 'Rachel papers'),
waardoor je je oriëntatie wel eens kwijt bent. Ook is het verhaal
een cirkel: het begint ongeveer waar het ook eindigt. De
inhoudsopgave, de titels van de hoofdstukken suggereren toch wel dat
Charles de roman in vijf uur geschreven heeft.
Dit
is een van die boeken die je niet te snel moet opgeven en je moet
even doorlezen om te zien hoe goed het is. Het irriteert je, maar je
moet ook erg lachen; het is afstotelijk en hilarisch. Er is sprake
van gelaagde niveaus binnen het verhaal. Het is gewoon heel erg knap
geschreven. De verbeelding en zelfverbeelding van de hoofdpersoon
zijn uitstekend vorm gegeven. De gebruikte taal is fantastisch. Het
is bijna niet voor te stellen dat iemand van 24 jaar zo'n goed boek
schrijft.
Het
is voor mij de laatste maanden blijkbaar een periode van de debuten
uit de oude doos: Vestdijk, Terug tot Ina Damman: een
schitterende Proust-adaptatie; Hugo Claus (op 19-jarige leeftijd!!)
met De Metsiers, geïnspireerd op Faulkners As I Lay Dying;
en het debuut en helaas enige werk van Alain-Fournier (ook nog erg
jong, voor in de twintig?), De grote Meaulnes.
Nu
ik erover nadenk zie ik dat The Rachel Papers en Terug tot
Ina Damman precies hetzelfde thema hebben: jonge gevoelige en
intelligente jongeling komen door de liefde voor een meisje tot de
ontdekking dat ze schrijver zijn.
*
Ik schreef dit verhaal drie jaar geleden; ik had nog niet veel
ervaring in het schrijven van stukjes.
Over
de auteur:
Martin
Amis (Swansea, Wales, 25 augustus 1949) is een Engels schrijver. Hij
is de zoon van Kingsley Amis, die eveneens schrijver was.
Martin
Amis werd vooral bekend door zijn tweede roman Dead Babies uit
1975. De titel van het boek veroorzaakte zoveel opschudding en afkeer
dat de uitgeverij de titel veranderde voor de paperback versie in
Dark Secrets.
Zijn
werk wordt dan ook gekenmerkt door moreel en mentaal geweld. Dit
heeft hij gemeen met de schrijversgeneratie uit de jaren vijftig, the
Angry Young Men.
Amis
experimenteert graag: met vorm, stijl, maar ook inhoud. Hij gebruikt
Amerikaans Engels, straat-Engels en dialecten van verschillende
minderheidsgroepen in zijn romans.
In
februari 2007 werd hij benoemd tot hoogleraar 'creative writing'
aan het Manchester Centre for New Writing aan de universiteit
van Manchester, waar hij in september 2007 begonnen is.
Zijn
afwijzing van en waarschuwingen tegen de radicale islam hebben hem
het neologistische etiket 'Blitcon' (= British Literary Neocon)
opgeleverd; dit etiket deelt hij met twee andere prominente literaire
figuren van zijn generatie, Ian McEwan en Salman Rushdie. (bron)
Titel:
Rachel, een document
Titel
oorspronkelijk: The Rachel Papers
Auteur:
Martin Amis
Vertaling:
R.J.H. Jonkers
Uitgever: Atlas Contact
Olympus
ISBN:
9789046704677
Pag.:
232
Genre:
fictie
Verschenen:
2015
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.