Recensie door Truusje
Uitgeverij Maretak
Vriendschap en bewegen met de
dieren
'De Stenenspringer' gaat over de vriendschap tussen de Aboriginal
jongen Winnie en de kraai Moola. En over de vriendschap die ze
sluiten met de dieren die ze onderweg – op hun zoektocht naar water – tegenkomen.
'Pauline van Dort (1963)
maakte er prachtige, op Aboriginal kunst gebaseerde illustraties bij.
Fantastisch om deze tekeningen met je kind te
ontdekken en erover te praten.
Dit boek is ook een en al beweging. Een belangrijk
uitgangspunt van de auteur Elsbeth
Smulders, docente dansexpressie.
Ga het avontuur aan met je kind en hip als een
kraai, beweeg als een salamander, kronkel als een slang, spring als een
kangoeroe en ren als een emoe!'
Pauline, hoe is dit kleurrijke en
vrolijke boek tot stand gekomen?
Een jaar of acht geleden
stond ik met mijn zoontje in de branding op het strand van Callantsoog. Moeders
praten met moeders en ik kwam toevallig in gesprek met Elsbeth Smulders; zij
vertelde dat ze verhalen schrijft, waarop ik haar zei dat ik illustrator ben.
Ons gesprekje duurde
destijds hooguit tien minuten en toen we uit elkaar gingen zei ze, dat als ze
het later wat rustiger heeft met haar kinderen, ze me een verhaal zal sturen.
En dat deed ze, november
vorig jaar; al die tijd heeft ze mijn naam onthouden.
Ze stuurde me het concept
van dit boek; ‘De stenenspringer’, ik
las het, vond het meteen een bijzonder verhaal en verwees haar naar Uitgeverij
Maretak, waarvoor ik al eerder had gewerkt.
Jullie hebben dus contact gezocht met
Uitgeverij Maretak. Hoe verloopt het proces van conceptverhaal en het toevoegen
van illustraties. Ben je gebonden aan de wens van de uitgever?
Drie dagen later kregen we
bericht dat de uitgever, Luc Noorlander, graag met ons een prentenboek wilde
maken van dit verhaal. Hij wilde het voor de Kinderboekenweek van 2018 klaar
hebben, omdat het thema daarvan vriendschap zou zijn en dit verhaal daarover
gaat.
We werden wild enthousiast
en konden het bijna niet geloven! Om de boel door te spreken maakten we een
afspraak en kon ik aan het werk met het maken van de illustraties.
Pauline van Dort en Elsbeth Smulders |
Eerst heb ik me ingelezen
in de Aboriginal cultuur en ben meteen aan de gang gegaan. Een hele stapel
schetsen van alles wat bij me opkwam omtrent het verhaal van 'De
stenenspringer'. Niet alleen van de hoofdpersonen, maar ook van de omgeving
waar het zich afspeelt, wat er groeit en bloeit en hoe sommigen van hen wonen,
in hutten.
Aboriginals zijn een
natuurvolk met een heel puur idee: zij vinden dat zij van de natuur zijn (en
niet andersom, zoals wij westerlingen denken) en gaan daar met veel respect mee
om. Ze voelen aan waar water in de grond zit en waar ze eetbare dingen kunnen
vinden, zoals zaden en vruchten. Omdat het er warm en droog is, zocht ik vormen
van zaden en zaaddoosjes om te gebruiken.
Als ze kunst maken doen ze
dat in een stippeltechniek en vaak in abstracte vormen. Ik dacht meteen: dit
wil ik gebruiken in het boek.
Ook maakte ik een ruwe
schets van iedere dubbele pagina.
Weer gingen we met ons
drieën om tafel en de auteur en uitgever gingen akkoord met mijn plannen. 'Het
boek mag helemaal vol', zei de uitgever.
De illustraties zijn niet alleen
getekend. Van welke technieken heb je gebruik gemaakt?
De illustraties heb ik 1
op 1 gemaakt, als dubbele pagina’s.
Ik wilde dat iedere
bladzijde verrassend zou zijn, kleurrijk, dat de dieren lief zijn en dat de
tekst qua vorm ook goed in de tekeningen paste. Omdat ik ook grafisch vormgever
ben, kreeg ik de kans om ook de hele vormgeving van het boek te doen.
Het gebruikte lettertype
is van P.M. Noordzij, een medestudent aan de KABK (Koninklijke Academie van
Beeldende Kunsten) waar ik gestudeerd heb en er les kreeg in letterontwerpen
van zijn vader, Gerrit Noordzij. Het is ook een prachtige letter en ik vind het
erg goed passen in dit boek.
Om het geheel zo
afwisselend mogelijk te maken heb ik gemengde technieken gebruikt, verf,
kleurpotlood, collage, papierdruk, krijt.
De ene keer zie je Winnie
en Moola helemaal uitgewerkt, de andere keer alleen een contour en/of een deel
van hen.
Ook de vriendschap tussen
hen wilde ik steeds laten zien. Ik vind het belangrijk om zelf te kunnen
bepalen wat ik weergeef en niet de tekst zomaar klakkeloos te volgen.
Soms is het leuk om een detail
uit het verhaal te belichten, in plaats van iets te ontwerpen dat teveel voor
de hand ligt. Steeds als er een pagina af was stuurde ik Elsbeth een foto en
overlegden we over het geheel.
Waar Winnie leert springen
van Moola heb ik een foto gebruikt die ik van mijn zoontje maakte, toen hij in
Frankrijk een keer in het water sprong. Die houding vind ik mooi.
Er hoort een website bij het boek en
het biedt mogelijkheden tot bewegen met kinderen. Kun je daar iets over
vertellen?
De website die bij het
boek hoort is www.stenenspringer.nl Daarop
is ook een bewegingsles te vinden bij dit boek.
Elsbeth, de auteur, is
bewegingsdocente en vanuit haar professie vindt ze het heel belangrijk dat kinderen
veel beweging krijgen. Het feit dat de jeugd tegenwoordig te weinig
lichaamsbeweging krijgt is een hot item en door middel van boeken als deze
kunnen kinderen op een leuke en vrolijke manier gestimuleerd en gemotiveerd
worden om samen te bewegen. Dit omdat het
boek als onderliggende boodschap
‘bewegend leren’ heeft. #bewegendleren
Gaan we in de toekomst nog meer van
je zien en horen?
Het was een geweldig
avontuur om dit boek te illustreren en ben nu heel trots op het resultaat!
Vanzelfsprekend sta ik open voor andere projecten en wie weet wat er nog weer
eens op mijn pad komt.
Mocht je meer werk van mijn hand willen zien......neem eens een
kijkje op mijn website; http://www.paulinevandort.nl/
Titel: De stenenspringer
Auteur: Elsbeth Smulders
Illustraties: Pauline van
Dort
Aanbevolen leeftijd: 4-6 jaar
Pagina's: 32
ISBN: 9789043704816
Uitgeverij Maratak
Verschenen: november 2018
Aanbevolen leeftijd: 4-6 jaar
Pagina's: 32
ISBN: 9789043704816
Uitgeverij Maratak
Verschenen: november 2018
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.