Recensie door Tea
van Lierop
Atlas Contact
Lief en leed, volop
beroering bij de Cazalets
Eindelijk verscheen
het vierde deel van de Cazalets, deze keer is de titel Bevrijding. De
titel houdt een belofte in, zou het werkelijk voor iedereen een
bevrijding zijn? En waarvan dan? Behalve de oorlog die net afgelopen
is, zijn er ook de nodige individuele brandhaardjes. De
jongvolwassenen worden volwassen en dat dit een proces is van vallen
en opstaan weet Howard goed te verwoorden.
Van kleine kinderen tot de
hoogbejaarde Dolly komen we te weten wat er in hen omgaat en hoe ze
tegen de buitenwereld aankijken. Nu zou je je af kunnen vragen of dat
wel te doen is, een zo’n groot aantal personages volgen en
voldoende aandacht geven om niet ondergesneeuwd te raken. Na drie
delen zijn er al talloze familieleden aan bod gekomen en natuurlijk
komen er ook nieuwelingen bij en gaan er dood. Een dynamisch geheel
dat de opperste concentratie vergt van de lezer.
De opzet is weer
dezelfde als in de voorgaande delen, het boek bestaat uit vrij lange
hoofdstukken met elke keer een personage in het centrum en ook deze
keer zijn er delen gewijd aan ‘De Buitenstaanders’. Juist zij
zorgen voor een interessante aanvulling op de centrale personages,
want de familie leeft tenslotte te midden van de maatschappij. De
klassenverschillen en hoe de Cazalets daarmee omgaan krijgen ook in
dit deel een mooie plek. Polly wordt verliefd, dit is niet voor het
eerst. Maar een mens schijnt nu eenmaal voorbestemd te zijn een keer
flink teleurgesteld te worden in de liefde. Deze keer is het
wel raak en ik ga beslist niets vertellen over de details van haar
nieuwe echtgenoot, alleen dat de beelden van zijn huis menig
hart sneller doen kloppen.
Wat een prachtige
beschrijvingen weer van het Engelse platteland en het leven van de
welgestelden! Veel fantasie heb je echt niet nodig om je te wanen in het prachtige decor van weleer. Ook wanneer het vergane glorie is
hoor en zie je de echo’s uit het verleden.
Niet alle
jongvolwassenen zijn even gelukkig. Ze moeten hun weg nog vinden, elk
op zijn en haar manier, de meisjes krijgen hierin wat meer aandacht
dan de jongens. Louises leven verloopt enigszins teleurstellend,
al vanaf het begin lijkt ze een stuurloos meisje, dat haar talenten
wel wil gebruiken, maar door omstandigheden elke keer in een
ongemakkelijke positie belandt. Niet alles is haar eigen keuze, de
oorlog was voor haar een enorme klap, hierdoor kon ze niet meer vrij
kiezen. Maar ook wanneer er wel een keuze is, laat ze zich leiden
door praatjes en glamour in plaats van haar gezonde verstand te
gebruiken. Ze blijft impulsief en voor haar zoontje lijkt ze weinig
te voelen. Alsof dat allemaal nog niet genoeg is overkomt haar ook nog iets dat, wie haar een beetje
gevolgd heeft kan het beamen, alleen haar zou kunnen overkomen. Ook
hier weer geen spoilers, gewoon zelf lezen.
De schone schijn
ophouden en daarmee leven is blijkbaar een strategie om het leven in
goede banen te kunnen leiden. Diana typeerde in dit verband Edward
heel goed, zij meent dat het hem ontbreekt aan 'morele moed'. Dit is
nog zwak uitgedrukt.
Dit thema is in de
andere delen ook ter sprake gekomen, er wordt meer niet dan wel
gezegd, zodat je automatisch uitkomt op veronderstellingen en er ook
geen confrontaties komen, waardoor het lijkt of iedereen tevreden
is. Aan Edward en Villy wordt in dit deel terecht de nodige aandacht besteed, er moet iets veranderen. De hele familie heeft ermee te
maken, direct of indirect.
Het is niet altijd
makkelijk om direct te weten over welk personage het gaat, ineens is
er een wisseling en aan de lezer de eer om de draad vast te houden.
Toch is dit wel een goede manier om de spanning er een beetje in te
houden, je graaft even diep in het geheugen naar namen en
bijbehorende karakteristieken en je bent weer bij de les.
Clary krijgt het in
dit boek behoorlijk voor haar kiezen, je moet als lezer wel met haar meeleven, gelukkig heeft zij een uitlaatklep, ze schrijft. Mooi
om te zien hoe Howard zichzelf portretteert als auteur in de gedaante
van Clary, het taalgebruik is om van te genieten:
‘Eigenlijk, zei ze, had ze het idee om over de tijd van juffrouw Milliment en die van haarzelf te schrijven, met ongeveer hetzelfde personage dat in beide periodes leefde. ‘Ik maak me geen zorgen over het maken van de hoofdpersoon,’ had ze gezegd. ‘Ik weet hoe ik dat moet doen.’ Maar dagen, weken zelfs, was dat het enige wat ze wist. De botten van het verhaal kletterden rond in haar hoofd zonder dat ze zich aaneen leken te voegen.’ (2018- 485)
Nog even een grappig
detail over Polly. Net als vroeger maakt ze ook nu weer een lijstje
over voor- en nadelen. Alleen gaat het nu niet over futiliteiten, maar
zet ze op een rijtje wat ze van haar nieuwe kennis vindt en komt er
in twee kolommen, een ingekorte versie van respectievelijk de na- en
de voordelen:
'Hij heeft wel wat van een kikker.Hij zei dat hij een ‘paar dagen’ wegging en dat was niet zo
(oneerlijk).Hij draagt behoorlijk afschuwelijke kleren. (Moet ook vieszijn, als hij woont in die rommel.)
Ik praat graag met hem.Hij maakt me aan het lachen.Hij heeft buitengewoon voorkomende manieren.' (2018- 360)
Dit vierde deel vind
ik boeiender dan deel drie, er zijn wel weer veel relationele
ontwikkelingen, maar het soapgehalte is veel lager en er zijn ook heel
mooie passages bij, zoals Christopher die zijn liefde uitspreekt en
vervolgens een verrassende keuze maakt. Voor wie nog moet kennis
maken met deze familie zou ik zeggen: “Ga deze serie lezen!” en
voor wie al gelezen heeft: “Op naar het vijfde deel!”
De recensies van de eerdere delen van deze serie staan ook op metdeneusindeboeken:
Lichte jaren deel 1
Aftellen deel 2
Verwarring deel 3
De recensies van de eerdere delen van deze serie staan ook op metdeneusindeboeken:
Lichte jaren deel 1
Aftellen deel 2
Verwarring deel 3
De auteur
Elizabeth Jane
Howard (Londen, 26 maart 1923 – Bungay (Suffolk), 2 januari 2014)
was een Brits schrijfster.
In de eerste helft
van de jaren negentig schreef Howard een serie boeken getiteld The
Cazalet Chronicles. De door de British Broadcasting Corporation (BBC)
in 2001 uitgezonden televisieserie The Cazalets is gebaseerd op de
eerste twee boeken van deze reeks, The Light Years uit 1990 en
Marking Time uit 1993. Ook van het derde en vierde boek, Confusion
uit 1993 en Casting Off uit 1995, zou een serie worden gemaakt, maar
deze plannen gingen uiteindelijk niet door. Het laatste boek van The
Cazalet Chronicles, getiteld All Change, werd in 2013 gepubliceerd.
In 1999 schreef ze Falling, een roman waarvoor ze inspiratie
ontleende aan haar relatie in de jaren negentig met een man die een
pathologische leugenaar bleek te zijn.
(bron Wikipedia)
(bron Wikipedia)
Titel: Bevrijding
Auteur: Elizabeth
Howard James
Uitgever: Atlas
Contact
ISBN: 9789025450601
Vertaling: Inge Kok
Pag.: 624
Genre: fictie
Verschenen: 2018
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.