'Ik
moest eerst een hele poos bijkomen nadat ik dit boek gelezen had.'
Je
blijft lezen, wat een boek!
Medelijden
Wat
een pijn, wat een verdriet en wat een eenzaamheid heeft Marieke Lucas
Rijneveld hier onder woorden gebracht! Haarscherp tekent ze met een
poëtisch woordgebruik de pijn wanneer het 'niet zo mooi was'.
Hoe een gezin ten onder kan gaan door de dood van een zoon en broer. Het
is eigenlijk te ziek voor woorden, maar deze beschrijving is zo mooi dat
je blijft lezen, al krimpt je hart ineen van afschuw en medelijden
met Jas, haar ouders en haar broer en zusje.
Jas
Jas,
haar echte naam komen we niet te weten, trekt haar jas niet meer uit
na het moment dat haar broer Matthies verdronk in een wak tijdens een
schaatstocht over het meer. Hij ging ‘naar de overkant’ en zij
mocht niet mee, omdat ze te klein was. Het is haar schuld dat hij nu
dood is. Zij heeft aan God gevraagd of Hij alstublieft haar broer
Matthies wilde nemen in plaats van haar konijn Dieuwertje. Ze
dacht dat die op het menu zou staan voor het kerstdiner. En nu is ze
bang voor alles. Daarom blijft ze in haar jas, uit angst dat haar
iets ergs overkomt. Ze houdt ook haar poep op, want er mag niets uit
haar weg.
Haar oudere broer Obbe en zij voeren gruwelijke experimenten uit op dieren, om de dood van Matthies te kunnen begrijpen, al weten ze niet hoe.
Haar oudere broer Obbe en zij voeren gruwelijke experimenten uit op dieren, om de dood van Matthies te kunnen begrijpen, al weten ze niet hoe.
Verwaarloosd
Hun
ouders kunnen niet omgaan met de dood van Matthies en er mag niet
over hem gepraat worden. De vader dreigt iedere keer weg te lopen,
moeder hongert zichzelf uit en Jas is bang dat ze zichzelf iets
aandoet. De kinderen worden niet gezien en niet getroost in hun
verdriet. Jas hunkert ernaar om door haar moeder aangeraakt te
worden, maar dat gebeurt niet. Ook de seksuele ontwikkeling van de
kinderen raakt verstoord:
'Vader
en moeder zien onze tics niet. Ze hebben niet door dat hoe minder
regels er zijn, hoe meer we deze zelf gaan verzinnen. Obbe vond
daarom dat we bij elkaar moesten komen en na de kerkdienst zijn we
naar zijn slaapkamer gegaan.'
Het
laat zich raden dat er ook op dat gebied één en ander scheefgroeit.
Het
Plan
Als
er dan ook nog een Mond-en-Klauwzeer crisis uitbreekt en alle koeien
op hun boerderij geruimd moeten worden, is het drama compleet. Jas en
haar zusje Hanna bedenken een Plan; er moet iemand komen om hen te
redden. Misschien Boudewijn de Groot, die zulke gevoelige liedjes
over de liefde zingt. Of de veearts, de enige die zich een beetje om
Jas lijkt te bekommeren, al lijkt het erop dat zijn motieven
niet helemaal zuiver zijn naarmate ze opgroeit.
Padden en God
Padden en God
Jas
heeft twee padden in een emmer op haar kamer verstopt. Die probeert
ze voortdurend te laten paren, want als ze dat gaan doen komt alles
weer in orde en zullen haar ouders ook weer gaan paren.
Ze
praat tegen hen:
'Kijk,
ik weet niet wat liefde is, maar wel dat je er hoog door kunt
springen, dat je er meer baantjes door kunt zwemmen, dat het je
zichtbaar maakt. (…) Eerlijk gezegd, zeer gewaardeerde padden, denk
ik dat we ons ingegraven hebben, ook al is het zomer. We zitten diep
in de modder en niemand die ons er nog uithaalt. Hebben jullie
eigenlijk een God? Een God die vergeeft of een God die onthoudt? Ik
weet niet meer wat voor God wij hebben. Misschien is Hij op vakantie
of heeft Hij zich ook ingegraven. In ieder geval is Hij minder op de
zaak.'
Ook
twijfelt ze er steeds meer aan of ze God wel lief genoeg vindt om
met Hem af te spreken.
Zo ben ik erachter gekomen dat je op twee manieren het geloof kwijt kunt raken: sommige mensen verliezen God als ze zichzelf vinden, sommige mensen verliezen God als ze zichzelf verliezen.
Jas worstelt met zichzelf, met haar lichaam, haar seksualiteit, met God en met het leven. Ze probeert wanhopig oplossingen te bedenken om grip te houden op alles wat er gebeurt. Het is maar de vraag of ze daarin slaagt.
Wat ik ervan vond
Het boek zit vol metaforen en woordspelingen, af en toe iets te veel naar mijn mening, er mag ook best eens iets 'gewoon' verteld worden.
Om alles te kunnen bevatten moet je het nog minstens één keer herlezen. Maar het verhaal is zo rauw en hartverscheurend! Je hoopt de hele tijd dat iemand oog heeft voor die arme verwaarloosde kinderen. Dat je de bladzijde omslaat en dat er dan iemand komt om hen te redden. Waarom komt de juf niet in actie, de dominee, de veearts? Aan het eind blijf je verpletterd achter.
Zo ben ik erachter gekomen dat je op twee manieren het geloof kwijt kunt raken: sommige mensen verliezen God als ze zichzelf vinden, sommige mensen verliezen God als ze zichzelf verliezen.
Jas worstelt met zichzelf, met haar lichaam, haar seksualiteit, met God en met het leven. Ze probeert wanhopig oplossingen te bedenken om grip te houden op alles wat er gebeurt. Het is maar de vraag of ze daarin slaagt.
Wat ik ervan vond
Het boek zit vol metaforen en woordspelingen, af en toe iets te veel naar mijn mening, er mag ook best eens iets 'gewoon' verteld worden.
Om alles te kunnen bevatten moet je het nog minstens één keer herlezen. Maar het verhaal is zo rauw en hartverscheurend! Je hoopt de hele tijd dat iemand oog heeft voor die arme verwaarloosde kinderen. Dat je de bladzijde omslaat en dat er dan iemand komt om hen te redden. Waarom komt de juf niet in actie, de dominee, de veearts? Aan het eind blijf je verpletterd achter.
Wat
een boek!
Auteur
Marieke Lucas Rijneveld (Nieuwendijk, 20 april 1991) is een Nederlandse schrijver en dichter.
Auteur
Marieke Lucas Rijneveld (Nieuwendijk, 20 april 1991) is een Nederlandse schrijver en dichter.
Rijneveld
studeerde een jaar Nederlands aan de docentenopleiding in Utrecht en
aan de Schrijversvakschool in Amsterdam. Haar werk werd gepubliceerd
in onder andere de VPRO Gids, Het liegend konijn en Hollands
Maandblad.
Ze won de Hollands Maandblad Aanmoedigingsbeurs 2014/2015 en het C.C.S. Crone-stipendium 2015. In juni 2015 verscheen haar dichtdebuut Kalfsvlies bij Atlas Contact. Door de Volkskrant werd ze uitgeroepen tot literair talent van 2016. Ze won met haar bundel de C. Buddingh'-prijs 2016 voor het beste poëziedebuut van het jaar.
Naast het schrijven werkt Rijneveld twee dagen in de week op een melkveebedrijf.
Ze won de Hollands Maandblad Aanmoedigingsbeurs 2014/2015 en het C.C.S. Crone-stipendium 2015. In juni 2015 verscheen haar dichtdebuut Kalfsvlies bij Atlas Contact. Door de Volkskrant werd ze uitgeroepen tot literair talent van 2016. Ze won met haar bundel de C. Buddingh'-prijs 2016 voor het beste poëziedebuut van het jaar.
Naast het schrijven werkt Rijneveld twee dagen in de week op een melkveebedrijf.
Auteur:
Marieke Lucas Rijneveld
Uitgever: Atlas Contact
ISBN: 9789025444112
Aantal pagina's: 271
Genre: Fictie
Verschenen: januari 2018
Uitgever: Atlas Contact
ISBN: 9789025444112
Aantal pagina's: 271
Genre: Fictie
Verschenen: januari 2018
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.