Uitgeverij De Bezige Bij
Dubbelagent in de
liefde
De vierendertigjarige
scenarist Tomas Wolf heeft het idee
dat hij alles in de liefde wel heeft meegemaakt. Hij gelooft er niet meer in.
De dood van zijn ouders,
twaalf jaar geleden, is hem niet in de koude kleren gaan zitten, waardoor hij bij
een psychiater op de sofa is beland. Tegenover hem bekent hij dat hij er van
overtuigd is dat liefde ziek maakt.
Redenen om weer te geloven in de
liefde
De tweede verhaallijn die door
het boek loopt is de relatie met zijn grootmoeder. Ze is oud, beseft dat ze het
leven geleefd heeft en ziet het einde graag naderen. Haar wens is om zelf de
regie te voeren over het einde en betrekt haar kleinzoon in haar plannen. Dit
gegeven en het feit dat zijn dierbare vriend, Adriaan de Ridder ernstig ziek is, doen hem besluiten weer te
geloven in de liefde.
Het meisje A.
Wanneer hij een meisje behoedt
voor een ongeluk, door haar voor een voorbij razende taxi weg te sleuren, raakt
hij volledig in de ban van haar.
Op dat moment neemt hij
zich voor nooit haar echte naam uit te spreken, zolang ze van hem is. Hij zal
haar voortaan het meisje A. noemen.
Op die manier hoeft hij haar nooit helemaal te delen. - Een heel apart gegeven
wat mij in eerste instantie wat afstandelijk over kwam, maar gaandeweg wel
wende -.
Hij herkent haar als zijn
achter-achter-achternichtje en realiseert zich dat ze elkaar 14 jaar geleden
voor het laatst hebben gezien tijdens een familiediner. Het meisje A. was toen
4 jaar oud. Dat ze nu 18 is is voor beiden geen beletsel om zich in een
passionele relatie te storten.
Het meisje A. is een bijdehandje,
veeleisend, impulsief, lichtzinnig, raadselachtig en heeft het hart op de tong,
waardoor ze ook weer ontwapenend is. Hierover zegt Tomas dat ze het heerlijk
vond om hem af te troeven, maar is zich ervan tegelijkertijd bewust dat hij
zichzelf wil bewijzen dat hij meer is dan haar slaaf. Ze tergt hem, daagt hem
uit en wil vooral alles weten over de tijd vóór hun hernieuwde ontmoeting.
Opvallend is de manier waarop ze beiden tegen de liefde aankijken. Het
leeftijdsverschil is 16 jaar, maar hier zie je toch onvermijdelijk al een
generatiekloof.
'Ze vond dat ik mijn baard moest laten staan. Ze
wilde dat ik harig was, zei ze, als een man. Het woord 'als' raakte me , kort
maar hevig, een wespensteek. Het gif uitzuigen en gehoorzamen, iets anders zat
er niet op.'
Een voorstel
Omdat hij in die tijd geen
werk of inkomen heeft en haar laat denken dat hij ruim in zijn slappe was zit,
wordt de financiële toestand nijpend. Van zijn grootmoeder krijgt hij te horen
dat zijn deel van de erfenis bijna op is, wat betekent dat hij zijn huur niet
meer kan betalen. Hierdoor houdt hij er wat dubieuze praktijken op na, om toch
wat geld te genereren. Netjes is dat natuurlijk niet, maar ik kan het hem eigenlijk
niet eens kwalijk nemen. Tomas is behoorlijk zoekende.
Bij een bezoek aan Adriaan, lucht
hij zijn hart. Zijn vriend doet hem een voorstel waar hij een bedrag mee kan
verdienen.
''[...] Ik wil dat je je ogen openhoudt. Ik wil dat
je jouw geliefde observeert en jezelf onderzoekt. Ik wil dat je binnendringt in
wat jullie twee liefde noemen. Ik wil zien wat jij ziet en nog één keer voelen
wat jij voelt.' Zijn borstelige wenkbrauwen gingen verwachtingsvol omhoog.
Hoe zag hij dat voor zich?
'In concrete zin; maak overal aantekeningen van,
van alles wat jullie meemaken, en alles wat je daarvan denkt. En denk bij
niets; o, dat onthoud ik wel, want dat doe je niet. Laat me het van binnen
zien. Alsjeblieft.''
Als scenarist zijnde bedenkt
Tomas zich nog wel dat de story-telling-goeroe
Robert Mckee het waarschijnlijk niet
met deze gang van zaken eens zou zijn, maar het schoorsteentje moet toch roken,
dus gaat hij akkoord met het voorstel.
Om het meisje A. beter te leren kennen en te begrijpen gaat hij wel ietwat onorthodox te werk. Ze zegt hem dat ze vermoedt dat hij geheimen voor haar heeft.............
Om het meisje A. beter te leren kennen en te begrijpen gaat hij wel ietwat onorthodox te werk. Ze zegt hem dat ze vermoedt dat hij geheimen voor haar heeft.............
'Ik kon er niet omheen: vanaf dit moment was ik een
dubbelagent in de liefde.'
Structuur
Het boek is opgebouwd uit
vier delen, die de fasen en ontwikkeling weergeven van Tomas en zijn relatie
tot het meisje A.
Het eigenlijke verhaal is
één grote flashback - maar wellicht zijn het de aantekeningen waar Adriaan om
heeft gevraagd? - en het boek heeft een cirkelstructuur; op het einde bijt de
slang zich in de staart.
Perspectief
Het vertelperspectief is
geschreven vanuit de belevende-ik. Hierdoor is het makkelijker om in de huid
van de ik-verteller te kruipen en de gebeurtenissen door zijn ogen te zien. Het
is echter niet altijd betrouwbaar, omdat je de gebeurtenissen alleen vanuit zíjn
blikveld ziet. Ook rijst de vraag aan wie hij zijn verhaal eigenlijk vertelt.
Op enig moment in dit boek
keert het vertelperspectief echter, bijna ongemerkt, naar de derde persoon en
spreken we op dat moment van een personale verteller. Dit gebeurt op een heel
bijzondere manier, omdat er geen sprake is van een nieuw hoofdstuk of een
nieuwe alinea. Ineens kijk je als lezer niet door zíjn ogen naar wat er wordt
verteld, maar staat de verteller verder van de protagonist af.
Conclusie
Dit is een boek dat goed
moet indalen, bezinken wanneer je de laatste bladzijde hebt gelezen. Even stil
zijn en nagaan wat je hebt gelezen. En vooral teruggrijpen naar het eerste hoofdstuk om de kwartjes te laten vallen. Althans zo heb ik het ervaren.
In eerste instantie had ik
het idee een eenvoudig liefdesverhaal te lezen, maar schijn bedriegt, daar kwam
ik al snel achter. Door het hele boek laat de auteur kleine ballonnetjes op.
Informatie over dingen, omstandigheden en gebeurtenissen die aan het einde
naadloos verklaard worden.
Het is ook een gevoelige
roman, de mooie proza, de bezinning worden afgewisseld met ironie en cynisme.
Duidelijk komt naar voren
dat 'maar' 16 jaar leeftijdsverschil wel degelijk een heel andere kijk kan
geven op de wereld om ons heen en in het bijzonder op het fenomeen Liefde.
Door de ogen van Tomas wordt helder hoe moeilijk het kan zijn om een relatie te hebben en om voor de volle 100% oprecht te zijn ten opzichte van de ander. Ik neem
tenminste aan dat er meer mensen zijn die wel eens dingen doen omdat ze denken
dat de ander het verwacht of graag wil en er later achter komen dat dat
helemaal niet noodzakelijk is geweest.
16-05-2018: Love Night bij De Bezige Bij De auteur in gesprek met Daan Boom en Stijn van Vliet |
Wat me wel nieuwsgierig
maakt is de reden waarom hij heeft gekozen voor de naam 'Tomas Wolf'. Zie ik hier een 'speaking
name' in relatie tot de schrijvers Thomas Wolfe en Thomas Wolf?
'Wolf' ten opzichte van 'Voss'? 'Tomas' ten opzichte van broer 'Thomas'?
Betoverend? Ja, absoluut,
maar ook confronterend door het besef dat mijn kijk op de liefde zo kan
verschillen van de ideeën van onze kinderen. Ouderwets, oubollig, niet van deze
tijd? Er komt in ieder geval duidelijk naar voren dat er generatiekloven
bestaan en dat elke generatie de liefde anders beleeft, voelt, ervaart. De
tijdgeest is ook hierin zeer bepalend.
Het besef bekruipt me dat
ik een ambassadeur lijk te worden die het direct herlezen van een boek aan het
promoten is. Het is zo mooi om zoveel mogelijk uit een boek te halen en te
merken dat er nog veel meer in zit dan je in eerste instantie ziet. 'Noem het liefde' is een boek met heel
veel, héél veel inhoud. Ik zou nog veel meer over dit boek kunnen schrijven,
maar dan zou ik me schandelijk bezondigen aan spoileren.
Voor mij is 'Noem het liefde' een regelrechte TOPPER en een knap staaltje werk. Maar ja, Daan HvV is er dan ook 6 jaar mee bezig
geweest!
'Soms begrijp je het
verhaal pas echt als het bijna is afgelopen'
Auteur
Titel: Noem het liefde
Auteur: Daan Heerma van
Voss
Pagina's: 299
ISBN: 9789403110400
Uitgeverij De Bezige Bij
Verschenen: 17 mei 2018
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.