Recensie door Mireille Bregman
Uitgeverij van Holkema & Warendorf
Dossier met discussie
Nederland is altijd trots geweest op zijn Gouden
Eeuwgeschiedenis. Nu wordt steeds duidelijker hoeveel rijkdom is verdiend met
de slavernij. Waarom deed Nederland hieraan mee? In De reis van Syntax Bosselman gaat Arend van Dam
op onderzoek uit.
“Op de Koloniale Wereldtentoonstelling in Amsterdam
worden mensen tentoongesteld.”
Syntax Bosselman, Surinamer en ex-slaaf, wordt met 27 landgenoten naar Nederland verscheept en in Amsterdam
tentoongesteld. Dit gebeurt in 1883 op de Koloniale
Wereldtentoonstelling, op de plaats waar nu het Museumplein is. De
slavernij is twintig jaar geleden afgeschaft en Syntax is een vrij man. Hij
verwacht in Nederland speciaal door de koning ontvangen te worden. Als dit niet
gebeurt en zijn vriend Kodjo door
zijn donkere huidskleur naar aanleiding van een diefstal als dief wordt
aangewezen, verandert hij van mening over de Nederlanders. Kodjo is een jongen
die in vrijheid is opgegroeid en stelt logischerwijs meer vragen over de plaats
waar ze terechtkomen. Voor hem is de verhouding tussen blanke en donkere mensen
minder duidelijk. Syntax, als een oude man van zestig, wordt een mentor voor
hem.
Boekstructuur
“Ondanks drie verhaallijnen is het boek één logisch
geheel. De lezer kan kiezen om ze los van elkaar te lezen, of achter elkaar
door.”
Direct in het voorwoord wordt
duidelijk dat dit boek anders in elkaar steekt dan gebruikelijk bij Van Dam. De
hoofdvertelling is het verhaal van Syntax Bosselman. Zijn reis en de
tentoonstelling riepen zoveel vragen op bij Van Dam, dat hij vervolgens besloot
deze te beantwoorden in aparte hoofdstukjes. Hierin geeft hij ook uitleg over
de bronnen die hij gebruikt en hoe het boek ontstaan is met hulp van andere
mensen.
Het boek wordt afgemaakt met
twaalf losse verhalen die telkens een andere kant van de slavernij laten zien:
bijvoorbeeld de oprichting van de Verenigde
Oost-Indische Compagnie en blanke slaven in Noord-Afrika. Elke “verhaallijn” heeft een andere opmaak en is
apart te herkennen.
Op het eerste gezicht lijkt
dit boek een verzameling van allerlei losse onderdelen. Toch vormen ze één
logisch geheel, of je de drie verhaallijnen apart leest of alles achter elkaar.
Dit komt onder andere naar voren wanneer Syntax op de tentoonstelling
terechtkomt in het nagebouwde Javaanse dorp. Hij hoort er van een danseres over
de Nederlandse wandaden in Atjeh en Batavia. Vervolgens is er een
intermezzo en een verhaal over J.P. Coen, de man die door de VOC als ‘held’
gezien werd in Nederlands-Indië. Zo
wordt dit onderdeel in de geschiedenis een afgerond geheel. Overigens lijkt de
danseres over Atjeh te spreken alsof
het haar buurland betreft, terwijl de genoemde gebieden duizend kilometer uit
elkaar liggen. Misschien moet dit voor de jeugdige lezer nog beter uitgelegd
worden.
Doelgroep
Door de uitgever wordt De reis van Syntax Bosselman
gepresenteerd als kinderboek, maar volgens mij is het mede door de opbouw en
vooral de inhoud juist geschikt voor de oudere jeugd vanaf 12 jaar en
volwassenen. Van Dam zwengelt namelijk enkele discussies aan die stof tot
nadenken bieden en waarover in de klas gepraat kan worden. Wat te doen met
woorden als ‘slaaf’ en ‘neger’? Moet er een andere naam verzonnen worden of
zijn aanhalingstekens voldoende om duidelijk te maken dat het niet als
scheldwoord bedoeld wordt? Ook de Zwarte Pietenkwestie wordt natuurlijk
aangehaald.
Conclusie
Dit ‘dossier’, zoals Van Dam
het zelf noemt, bevat al veel kanten van het slavernijverleden. Om het compleet
te maken kan het aanvullingen gebruiken, daarom wordt de lezer in het nawoord
opgeroepen om reacties in te sturen. Dit verhaal is nog lang niet af, mede door
de hedendaagse terugkerende debatten. Arend van Dam heeft nu al een origineel
werk neergezet dat uitsteekt boven zijn oeuvre. Als het lukt om de lezer
hierbij te betrekken, is dit boek wat mij betreft helemaal geslaagd!
Over Arend van Dam
Arend van Dam is bij het grote publiek bekend als schrijver van een reeks geschiedenisboeken voor kinderen. Dat hij van geschiedenisverhalen houdt, moge duidelijk zijn. Het liefst zou hij elk onbekend verhaal voor kinderen willen opschrijven, om hen zelf te laten lezen of als voorleesboek. Dat er een informatief element in zit, hoeft van hemzelf niet zo nodig, maar daardoor worden zijn boeken wel sneller opgepakt in de klas. De geschiedenis van Nederland tekende Van Dam op in “Lang geleden… de geschiedenis van Nederland in 50 voorleesverhalen”, waar hij een Zilveren griffel voor ontving. Voor de beginnende lezers is er de AVI-reeks over onderwerpen uit de Geschiedeniscanon.
Met de Schrijvers van de Ronde Tafel heeft Arend van Dam een serie geschreven om o.a. de Tweede Wereldoorlog toegankelijk te maken voor de jeugd vanaf 10 jaar.
Titel: De reis van Syntax
Bosselman
Auteur: Arend van Dam
Illustrator: Alex de Wolf
Pagina's: 304
ISBN: 9789000359158
Uitgeverij van Holkema &
Warendorf
Verschenen: februari 2018
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.