Recensie door Truusje
Lalito Publishers
'Ik was een van velen.
Het enige dat ik meer had dan anderen
was wat papier en een paar potloden.'
Ferruccio Francesco
Frisone (1909-1973)
Het tekenen is mijn gevecht tegen de
honger
Ongezien kreeg ik dit boek toegestuurd door Koen de Groote, de uitgever van Lalito Publishers. Het was me volledig
onbekend, hoewel het onderwerp - de Tweede Wereldoorlog - toch mijn interesse
heeft.
Dit is het verhaal van Ferruccio
Francesco Frisone (Milaan) met tekeningen
en dagboekfragmenten, geschreven op snippers papier en heel klein geschreven. Het
dagboek wist hij gedurende zijn gevangenschap veilig te bewaren.
Zijn zoon Giovanni
Roberto Frisone vindt het pas na
de dood van zijn vader en besluit om het als boek uit te geven. Samen met zijn vrouw
Deborah heeft hij dit voorzien van
een toelichting, om de verhalen over de medegevangenen zo goed mogelijk weer te
geven.
'Fullen is het
oorlogsrelaas van mijn vader. Het bestaat uit tekeningen en fragmenten uit zijn
gedetailleerde dagboek, dat hij tot aan zijn thuiskomst veilig wist te bewaren.
[...] de tekeningen staan steeds centraal. [...] Fullen is geen strikt lineaire
weergave van de internering van mijn vader in Duitsland; het verhaalt van
emoties die bij hem werden losgemaakt en zijn ontmoetingen met anderen, de
gebeurtenissen waarvan hij ooggetuige is geweest en de plekken waar hij
gevangen heeft gezeten. Het is het persoonlijke getuigenverslag van een
Italiaans soldaat dat inzicht geeft in leven en dood in de Emslandkampen.'
Een droom
Ferrucio werd geboren in Italië als tweede kind uit een
lagere middenklasse-gezin. Van jongs af aan zit het tekenen hem al in het bloed
en tijdens zijn schooltijd bezoekt hij een avondschool voor technisch tekenen.
Zijn resultaten zijn dusdanig dat hij daar een gouden medaille voor ontvangt.
Hij is dan net twaalf jaar, ontwerpt voor een Italiaanse krant zijn eerste
krantenkop en publiceert enkele karikaturen. Een kunstopleiding is het logische
gevolg, waarna hij bij een uitgeverij aan het werk gaat als leerling-grafisch
designer en schilderlessen gaat volgen.
Hij had de mogelijkheden om er zijn beroep van te maken,
maar een oproep voor militaire dienst in 1927 gooit roet in het eten. Nadat hij
drie jaar later de militaire dienst kon verlaten, krijgt hij een baan
aangeboden bij een uitgeefhuis. De schilderijen die hij maakt oogsten veel
waardering en hij wordt opgemerkt door een Frans tijdschrift.
De toekomst lacht hem toe, omdat hij van zijn hobby zijn
werk kan maken, Maar.......
Een droom valt in duigen
Het bondgenootschap met Duitsland trekt Italië mee in de
betrokkenheid bij de Tweede Wereldoorlog en een nieuwe oproep om zich voor
dienst te melden volgt. Doordat hij werd geplaagd door hevige rugklachten belandt
hij enkele maanden in Albanië in een ziekenhuis en ligt daar nog op de dag dat
Italië het bondgenootschap met Duitsland opzegt, wat resulteert in een nieuwe
vijand voor Italië. Duitsland!
Weigering om zich aan te sluiten bij het leger van de vijand
resulteerde ook voor Ferrucci tot internering en via diverse kampen belandt hij
uiteindelijk in een kamp in het Emsland, in Fullen, vlakbij de Nederlandse grens, waar ze moeten werken in de oorlogsindustrie en landbouw, en waaruit hij in augustus 1945 uiteindelijk, ondervoed en gedesillusioneerd, weer
huiswaarts mag keren.
Tot aan zijn vrijlating is hij blijven tekenen, wat hem
sterk heeft gehouden, want zijn doel was de oorlog overleven.
'De verscheidenheid
aan kleding is ongelooflijk, velen zijn in lompen gekleed. Sommigen dragen
stukken schoen die met garen zijn opgebonden, met draad, alleen de zolen nog
over, meerniet. Er zijn er die zelf klompen hebben gemaakt. Anderen dragen
repen stof over blote benen, door de gescheurde broeken zie je de huid, blauw
van de kou. [...] en met hemden en shirts eronder die weken, maanden geen zeep
hebben gezien. Vuil. [...]'
Zijn grote 'geluk' is dat hij in Barak één verblijft met een
collega-kunstenaar met wie hij een
vriendschappelijk contact heeft. Daar tekent
hij zijn medegevangenen die hij in zijn dagboek de 'idioten' noemt. Mannen die,
zoals hij het beschrijft, geestelijk ziek zijn, epileptische, manische,
gevaarlijk of niet kunnen samenleven met anderen.
Honger stillen, door te denken aan eten
Door zijn tekentalent is hij overduidelijk zeer opmerkzaam, waardoor hij
de mensen om hem heen goed observeert.
'Een gevangene eet
niet als gewone mensen. Een gevangene tuurt naar zijn eten. Hij kleedt het uit
met zijn ogen en dan verslindt hij het. Hij geniet ervan en als hij eet en
kauwt denkt hij aan wat er gaat gebeuren. Hier is hij op gefocust. Hij weet dat
als de volle lepel waarop hij zolang heeft gewacht eenmaal is verdwenen, dat
voorgoed zal zijn. Hij denk nooit aan hoe het eten heeft gesmaakt: goed of
slecht. Hij eet, want de maag moet werken. Tot het eind toe staart hij gebiologeerd
naar het eten. Hij wendt zijn gezicht om geen enkele reden af. Hij praat niet.
Hij kauwt als een herkauwer, langzaam om de smaak iets langer te kunnen
proeven. Hij schraapt zijn etensblik uit en vol toewijding brengt hij alle
beetjes naar zijn mond. Het duurt een hele tijd voordat hij er moe van is. Hij
overtuigd zich ervan dat er niets over is. Hij kijkt nog even. Met een zucht
loopt hij dan langzaam weg om zijn etensblik te wassen.'
'Ze zetten Ferroni
buiten in de zon. Hij is één en al luizen, hij schreeuwt en krabt zichzelf, hij
zit onder de schrammen. Hij steekt z'n handen in zijn vlees met die oerkreet
van hem. De luizen zitten onder zijn vingernagels en hij sabbelt aan zijn
handen.'
Conclusie
Ontroering is het gevoel dat me steeds bekruipt tijdens het
lezen en het bekijken van de tekeningen.
Bewondering voor een man die zijn passie niet los heeft
gelaten in tijden van gevangenschap, honger en onzekerheid.
De tekeningen zijn voor het overgrote deel gemaakt op gelinieerd
papier en vertonen, op een enkele uitzondering na, allemaal portretten van zijn
medegevangenen. Slechts zeer zelden is er een met een glimp van een glimlach.
Tijdens zijn verblijf in het ziekenhuis tekent hij de patiënten om hem heen.
Het houdt hem op de been en haalt hem uit zijn onvermijdelijke neerslachtige
momenten.
In de loop van de tijd, wanneer de gevangenschap voortduurt,
krijgen de tekeningen een steeds triestere uitstraling. Mannen die ziek en zwak zijn. Aftakeling wordt zichtbaar, gezichtsuitdrukkingen zonder
hoop, verdoofd en uitgemergeld door honger en ontberingen.
Zijn tekenwerk maakt ook een ontwikkeling door gedurende de
jaren gevangenschap. De afbeeldingen krijgen een andere uitstraling, lijken fijner, meer gedetailleerd,
grimmiger en vooral triest en desolaat te worden. De kwetsbaarheid straalt er vanaf.
Dit is één van de vele waardevolle documenten van een oorlog
die overduidelijk met veel liefde is samengesteld door een zoon, die nooit
heeft geweten welk verdriet zijn vader tot zijn dood met zich mee heeft
gedragen.
Van mij geen 'Halleluja, wat heb ik toch genoten van dit boek!', daar is de inhoud te confronterend voor, maar een dringende aanbeveling geef ik zeker. Lees en bekijk dit boek!!! Het is een bijzonder bewijs van een verblijf tijdens WOII in een interneringskamp, dat in het vergetelheid is geraakt. Het is het dubbel en dwars waard........... opdat we niet zullen vergeten.
Titel: Fullen
Auteur: Ferruccio Francesco Frisone
Pagina's: 144
ISBN: 9789081887526
Uitgeverij: Lalito Publishers
Verschenen: september 2013
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.