Een
monumentale roman
Als eerste wil
ik benadrukken dat Yourcenars werk ‘hors
concours’ is. Zij hoort als auteur bij de groten der aarde. Wat dan niet
wil zeggen dat haar werk leest als een tierelier. Maar dat kan ook enigszins liggen aan mijn wat
rusteloze geest van de laatste tijd. Momenteel nopen Couperus’ Boeken der kleine zielen, het hoorspel
van Het Bureau van JJ Voskuil en
vooral Dantes Goddelijke komedie me
tot very slow reading.
Zo is het ook
met dit werk van Yourcenar. Vorig jaar las voor mijn fysieke leesclub ‘Het
hermetisch zwart’, en dat vind ik iets makkelijker lezen; het speelt zich af in
een tijd die ik beter ‘ken’ (van mijn studie).
Bij Hadrianus
lees ik echt iedere zin. Elke zin is een bijna een wereld op zich. De term
‘gebeeldhouwd’ komt me voor de geest, maar ik weet eigenlijk niet goed wat
daarmee bedoeld wordt. Monumentaal dan,
ja, dat is een beter woord.
Korte biografie
Hadrianus
(Latijn: Publius Aelius Traianus Hadrianus Augustus) (Rome of Itálica, 24
januari 76 – Baiae, 10 juli 138), was Romeins keizer van 117 tot 138. Hij staat
bekend om het bouwen van de Muur van Hadrianus, die de noordelijke grens van
Britannia aangaf. In Rome
herbouwde hij het Pantheon en construeerde de Tempel van Venus en Roma. Naast
een keizer was Hadrianus ook een filhellenist
(= liefhebber van de Griekse cultuur) in hart en nieren. Hij was de derde van
de vijf adoptiekeizers.
Hadrianus werd
geboren als Publius Aelius Hadrianus. Zijn voorganger, Trajanus, was een neef
langs moederskant van de vader van Hadrianus. Trajanus had nooit officieel een
opvolger aangewezen, maar volgens zijn vrouw Pompeia Plotina wees Trajanus
Hadrianus vlak voor zijn dood als keizer aan. Trajanus' vrouw en zijn vriend
Licinius Sura waren Hadrianus goedgezind. Het kan goed zijn dat hij zijn opvolging aan hen
te danken had.
Tijdens zijn
heerschappij maakte Hadrianus reizen naar bijna elke provincie van het
keizerrijk. Hadrianus was een vurige bewonderaar van Griekenland, en wilde van
Athene de culturele hoofdstad van het keizerrijk maken en gaf daarom de
opdracht tot de bouw van vele weelderige tempels in de stad. Hij gebruikte zijn
homo-erotische relatie met zijn Griekse geliefde Antinoüs om zijn filhellenisme te onderstrepen en dit
heeft geleid tot een van de populairste cultussen van de oudheid. Hij bracht
zeer veel tijd door met het leger; hij droeg gewoonlijk militaire kledij en at
en sliep zelfs met de soldaten. Hij beval dat de militaire training strenger
moest zijn en maakte zelfs gebruik van valse aanvalsrapporten om zijn leger
alert te houden. Na zijn troonsbestijging trok Hadrianus zich terug uit
Mesopotamia en Armenia ,
de veroveringen die Trajanus was begonnen, en overwoog zelfs om Dacië te
verlaten.
Later in zijn heerschappij onderdrukte hij de Bar Kochba-opstand inJudaea en hernoemde deze provincie Syria-Palaestina. In
136 adopteerde een zieke Hadrianus Lucius Aelius als zijn opvolger, maar die
stierf plotseling twee jaar later. In 138 besloot Hadrianus Antoninus Pius te
adopteren op voorwaarde dat deze op zijn beurt Marcus Aurelius en Aelius' zoon
Lucius Verus zou adopteren als zijnde diens eventuele opvolgers. Antoninus ging
akkoord, en spoedig daarna stierf Hadrianus te Baia.
Later in zijn heerschappij onderdrukte hij de Bar Kochba-opstand in
Vorm
De gefingeerde
autobiografie van Hadrianus heeft de vorm van een soort afscheidsbrief aan zijn
adoptiefkleinzoon en beoogd opvolger, Marcus Aurelius.
Weliswaar heeft
Hadrianus zelf een soort van autobiografie geschreven maar die is verloren
gegaan. Yourcenar heeft er flink wat jaren op zitten zweten, iets van 25 jaar.
Een resultaat van een lange adem.
De briefvorm
geeft je enerzijds het gevoel dat de dingen werkelijk gebeurd zijn, maar ook
dat het een persoonlijke getuigenis is - en dan moet je voorzichtig zijn: de
onbetrouwbare verteller ligt dan op de loer. Het betrekt je als een intimus bij
Hadrianus’ leven en zijn wederwaardigheden. En dat terwijl alles zo gefingeerd
is. En ook dat het niet werkelijk Yourcenaars bedoeling is een ‘werkelijke’
biografie van Hadrianus te schrijven. De tegenstelling werkelijkheid - fictie
is subliem, terwijl je dat als argeloze lezer niet in de gaten hebt.
Hierboven zei
ik het reeds; Ieder zin van Yourcenar moet gesavoureerd worden. Iedere zin moet
je heel bewust en heel tot je nemen, de ervaring is een heel heftige.
Betekenis
Het was niet
haar bedoeling een biografie van een Romeinse keizer te schrijven maar van een
‘ideaal mens’. In haar ogen vertegenwoordigde deze keizer de ideale mens met
een goede balans tussen stoïsche deugden en wereldse geneugten. Een mens die
zijn eigen kleine hartstochten kon overwinnen ten gunste van het algemeen
belang. Zijn Pax Romana zorgde voor
betrekkelijke rust in het grote rijk, en dus ook voor een zekere welvaart; ten
tijde dat Yourcenar het boek uitbracht heerste er in Europa een post-WOII ‘Pax Europeana’.
Van de week hoorde ik in een hoorcollege van Fik Meijer over het antieke Rome, dat de stad feitelijk geen economie kende, er werd niet veel verdiend, er waren geen bedrijven in de stad. Het volk had weinig te doen. Het betekende dat de keizer voor hun leeftocht zorgde: brood en spelen. Ongelooflijk.
Van de week hoorde ik in een hoorcollege van Fik Meijer over het antieke Rome, dat de stad feitelijk geen economie kende, er werd niet veel verdiend, er waren geen bedrijven in de stad. Het volk had weinig te doen. Het betekende dat de keizer voor hun leeftocht zorgde: brood en spelen. Ongelooflijk.
Maar toch ook
kende Hadrianus passies, zijn liefde voor de schone jongeling Antinoüs, zijn
liefde voor alles wat Grieks was, en daarin was hij een slecht Romein. Ook een
zekere hartstocht en zucht tot overgave, het Dionysische, in zijn jeugd voor
die vreemde godsdienst met de inwijding met dat stierenbloed, maar daar zette
hij tegenover zijn gezonde leefwijze en sobere soldatenleven.
Zijn brief aan
Marcus Aurelius is ook een evaluatie van zichzelf, van zijn leven, en van zijn
idealen, terwijl hij zichzelf daarin natuurlijk wel een prominente positie
geeft. Maar de erkenning van zijn zonden of zondetjes, van de erkenning de
dingen misschien niet altijd even goed aangepakt te hebben, maken hem
sympathiek, en dat weet hij!
Anachronisme?
Er wordt haar
wel anachronisme verweten door sommigen, dat zij dus elementen inbracht die
niet historisch Romeins zouden zijn. Ik kan
dat niet beoordelen. Als ik het boek lees, dan denk ik niet: nee, dat kan niet. Ik heb vroeger
gymnasium gedaan en ik kreeg af en toe wat associaties met ‘De Bello Gallico’
van Caesar, maar dat komt misschien door al die soldatenverhalen aan de ‘limes’
van het Rijk. Wellicht bedoelen de criticasters dat een Romein niet dacht zoals
Yourcenar Hadrianus liet denken. Maar dat weten we gewoon niet. Als je dit boek
leest, denk je niet: zó dacht een Romeinse keizer niet. En dat is hoe dan ook
bijzonder goed gedaan door Yourcenar.
Anderen zeggen
dat Yourcenar zich te zeer identificeerde met Hadrianus, dat hij Yourcenar zou
zijn. Wel schijnt het zo te zijn dat zij met gewone vrouwen niet veel op had,
terwijl ze jaren met een vrouw gewoond en geleefd heeft.
Yourcenar was
een zeer intellectuele vrouw was, en wat dat betreft identificeerde zij zich
meer mannen dan met vrouwen.
Waardering
Dit boek is
uniek, vind ik, zowel van taalgebruik als in betekenis.
Ik zie wel
overeenkomst tussen dit boek en Het
hermetisch zwart, een andere historische roman van Yourcenar, over de 16e
eeuw; beide gaan over mensen die een individu zijn, die als vrije mensen in het
leven staan; mensen die zelf denken, die doen wat zij zelf denken, die
onafhankelijk zijn. Het lijkt mij niet uitgesloten dat Yourcenar daar veel
affiniteit mee had.
Yourcenar schrijft
heel bijzonder over de dood, in deze beide romans. Zelden heb ik zo’n prachtige
sterfscène gelezen als in het Hermetisch
Zwart, maar ook in deze gefingeerde biografie van Hadrianus wordt over de
dood met verve en diepgang verhaald.
‘Ik zeg geen ‘neen’ meer tot de doodsstrijd
die voor mij is weggelegd, het langzame einde dat uit het diep van mijn aderen
omhoog wordt gewerkt, erfstuk misschien van een voorvader, geboortig uit mijn
aard, langzaam aan, door ieder van mijn handelingen, in de loop van mijn leven
voorbereid. Het uur van het ongeduld is verstreken; op het punt waarop ik
gekomen ben, zou wanhoop al van even slechte smaak getuigen als hoop. Ik heb er
van afgezien mijn dood te forceren.’ (1989: 253).
‘Kleine ziel, tere en zwevende ziel, gezel van
mijn lichaam, dat je gastheer was, je gaat nederdalen in bleke, harde en naakte
oorden, waar je moet afzien van de spelen van weleer. Een ogenblik nog; laat
ons samen de vertrouwde kusten schouwen, de dingen die wij stellig nooit zullen
weerzien... Laat ons trachten met open ogen in de dood te treden...’
(ibidem: 264)
Een absolute
aanrader dit boek, eentje in de categorie lire
lentement (;-)
Over de auteur
Marguerite
Yourcenar is het pseudoniem van de Amerikaanse schrijfster van Frans-Belgische oorsprong
Marguerite Antoinette Jeanne Marie Ghislaine Cleenewerck de Crayencour
(Brussel, 8 juni 1903 – Mount Desert Island, 17 december 1987).[1] Yourcenar is
een bijna-anagram van Crayencour.
De auteur,
dochter van een Belgische moeder van Belgische adel (Fernande de Cartier de
Marchienne, lid van de familie De Cartier[2], en een Franse burgerlijke vader
uit de Nord (Frans-Vlaanderen) (Michel Cleenewerck de Crayencour), werd vrij
jong wees. Haar moeder overleed kort na haar geboorte en haar vader voedde haar
op buiten het reguliere schoolsysteem. Hij leerde haar moderne talen en Latijn.
Zij bewonderde haar vader om zijn zin voor avontuur, zijn weetgierigheid en
zijn non-conformisme. De beste vriendin van haar moeder, de auteur Jeanne de
Vietinghoff, werd een tweede moeder en groot voorbeeld voor Marguerite.
Ze debuteerde
als schrijfster met Alexis ou le traité
du vain combat in 1929, het jaar dat zij haar vader verliest.
Dankzij de
erfenis van haar moeder bereisde zij mediterrane landen. In 1939, bij de opkomende
oorlogsdreiging, vertrok zij op uitnodiging van de vertaalster Grace Frick naar
New York, waar zij tot 1953 docente vergelijkende literatuurwetenschap aan het
Sarah Lawrence College was. In 1947 verwierf zij het Amerikaans
staatsburgerschap. In 1950 kocht zij samen met Grace een houten landhuis,
Petite Plaisance, in het plaatsje Northeast Harbour op Mount Desert Island aan
de kust van Maine, dicht bij de Amerikaans-Canadese grens. Dit is een plaatsje
waar men verbonden met de natuur leeft en waar het zeven maanden per jaar
streng wintert. Het is nu ingericht als museum.
Daar schreef
zij het belangrijkste gedeelte van haar oeuvre. Door haar eruditie kon zij,
steunend op haar rijke cultuurhistorische kennis, haar geliefde thema's
vormgeven: zelfstandig en kritisch aanwenden van de rede en een humanistisch
geloof in de mens. In keizer Hadrianus (76-138 na Chr.), de alchemist Zeno en
haar eigen vader komen deze deugden tot leven in haar literair werk. In 1951
verscheen de biografische roman Mémoires
d'Hadrien, waarmee zij meteen ook grote bekendheid verwierf. Voor L'Oeuvre au noir (1968) kreeg zij de Prix Femina. In 1974 en 1977 verschenen Souvenirs pieux en Archives du Nord,
verwijzend naar de familiegeschiedenis van haar ouders. Over de schrijfster zelf
komen wij niet veel te weten, want aan het einde van het tweede deel is de
auteur amper zes weken oud.
Haar
levensgezellin Grace Frick overleed in 1979. Daarna ging zij weer reizen, tot
aan haar dood in 1987. Quoi? L'Eternité,
het laatste deel van de trilogie Le
Labyrinthe du Monde verscheen postuum.
In 1980 was
Yourcenar de eerste vrouw die in de toen 345 jaar oude Académie française als lid werd toegelaten. De Franse criticus
Matthieu Galey publiceerde naar aanleiding van haar verkiezing een aantal gesprekken
met de auteur, die gebundeld werden in het boek Les yeux ouverts (1981).
(Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Marguerite_Yourcenar)
(Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Marguerite_Yourcenar)
Auteur:
Marguerite Yourcenar
Titel:
Hadrianus' Gedenkschriften
Vertaler: J.A.
Sandfort
Pagina's: 306
Pagina's: 306
ISBN
9789025381417
Uitgever:
Singel Uitgeverijen
Mijn exemplaar
is uit 1989
Bedankt, ik heb het boek in meerdere talen gelezen en heeft echt een impact gehad op mijn leven! Kon ik het maar zo mooi verwoorden als hierboven....echt een aanrader!
BeantwoordenVerwijderen