Uitgeverij Athenaeum
Alles
is mythe
Wat
is er waar en wat niet? Dat is de vraag wanneer
je wilt weten wie de noordse goden waren. En dan blijkt al
snel dat er meerdere ontstaansgeschiedenissen bestaan. Dat
komt doordat de Vikingen zich verspreid hebben
over een groot deel van de noordelijke wereld. Zo beweert
Snorri Sturluson dat deze goden niets meer dan
heel bijzondere mensen waren. Volgens hem waren
het afstammelingen van de verliezers van de Trojaanse
oorlog. Zij brachten technologie en kennis mee en daarmee verkregen
ze uiteindelijk de godenstatus.
Snorri Sturluson (1179-1241)
was een IJslands geleerde. Hij kwam uit een vooraanstaande
familie, was betrokken bij de IJslandse en Noorse politiek
en schreef een verhandeling over de dichtkunst, de
zogenaamde Proza-Edda. Hij is een middeleeuwse
christelijke schrijver en dat is terug te vinden in zijn
werk. Het verhaal over de 'op één na verdrinkende
rijpreuzen' is een verwijzing naar de Bijbelse Zondvloed. Ook is
het niet ondenkbaar dat hij zaken niet vermeldt omdat het niet past
bij zijn religie, bijvoorbeeld het verhaal van Odin (god
van onder andere de wijsheid) die zichzelf
ophangt aan de grote boom Yggdrasil om het
runenschrift te leren, het Germaanse schriftsysteem waarmee goden en
mensen hun kennis vastleggen voor het nageslacht.
'Ik weet
dat ik hing aan een winderige boom
negen nachten
lang
verwond door
een
verwond door
een speer aan Odin gegeven
ikzelf aan
mijzelf
aan die
stam waarvan niemand weet
uit welke
wortels hij groeit.
Ik
verkocht mezelf niet voor drank of brood
ik tuurde
omlaag
ik nam
de runen op schreeuwend nam ik ze op
vervolgens viel
ik eraf.'
- Edda, Het
lied van de Hoge, vv. 138-139
Edda
Een
van de betekenissen van Edda is
'overgrootmoeder', dit verwijst naar de kracht van de vrouwen; in
het IJsland van de veertiende eeuw betekende het 'dichtkunst'.
Van de twee vormen van Oudnoorse dichtkunst is er één
die gebruik maakt van beeldspraak.
Ook daarin zijn weer gradaties, waarvan 'gedachtensmid'
een heel mooi voorbeeld is van een simpele beeldspraak van een
dichter. Er zijn nog gedichten bewaard gebleven, ze staan
in de koninklijke codex, De Codex Regius.
Structuur
Het
boek is verdeeld in 6 hoofdstukken. Er staat erg veel in en
het vergt wel wat tijd en concentratie om alles te lezen.
Dat komt doordat er van een mythe vaak meerdere versies
zijn. Tussen de teksten door zijn veel afbeeldingen
geplaatst, dat maakt de verhalen aanschouwelijk.
Zo is er een foto van het negende-eeuwse Oseberg-schip,
dat in Oslo te zien is in het Vikingskiphuset.
Het is een rijkversierd schip van eikenhout en diende als graftombe
voor twee vooraanstaande vrouwen.
|
Oseberg-schip Vikingskiphuset Oslo |
Goden en godinnen en halfgoden
Er waren 2 groepen noordse goden, de grootste groep waren de Asen, de andere groep bestond uit de geheimzinnige Wanen. Odin is een bekende naam, hij was de leider van de Asen, woonde veelal in Walhalla en gebruikte het achtbenige paard Sleipnir als vervoermiddel. Zijn eega was Frig en had, net als de Griekse Zeus, vele affaires met andersoortig. Zijn zoons waren: Thor (donderdag is naar hem vernoemd), Baldr, Vidar en Höd. Hij is een oorlogsgod en bepaalt wie er binnen mag komen in zijn Walhalla om uiteindelijk mee te mogen vechten aan de kant van de goden.
'Walkuren' waren bovennatuurlijke vrouwen, die in Walhalla wonen. Walkure betekent 'zij die de gesneuvelden uitkiest'
Loki speelde een prominente rol in de godenwereld, zijn afkomst is onduidelijk en daarmee ook zijn loyaliteit. Hij is niet te vertrouwen, is getrouwd met Sigyn en heeft behalve 2 zoons ook kosmische monsters verwekt, onder anderen Fenrir de Machtige Wolf, waarover in het boek een mythe beschreven wordt.
De Wanen
Njörd, ontketent de winden, net als Aeolus bij de Grieken. Freya,( zus van Frey en vrijdag is naar vernoemd) is de godin van de seksualiteit, gedeeltelijk kunnen we haar vergelijken met haar Griekse collega Afrodite. Er worden talloze goden genoemd, interessant om uit te zoeken wat hun specialiteiten zijn en wat ze gemeen hebben met goden uit andere culturen.
Culturele Invloed
Richard Wagner heeft een bekend thema gebruikt in zijn opera Der Ring des Nibelungen (tussen 1853 en 1874) Wotan (het equivalent van Odin) sluit een deal met twee reuzen om een nieuw paleis, het Walhalla te bouwen. Ze zouden Freia als beloning krijgen.Dit tegen de zin van de andere goden, de belofte wordt nu dat ze het Rijngoud zouden krijgen. Hij moet de ring van de Nibelung, die gestolen is van de dwergachtige Alberich afstaan. Deze dwerg had de liefde afgezworen en het goud in bezit genomen. Dan komt de ring en dus de macht in handen van de reuzen met alle tragische gevolgen van dien. Het gaat hier om macht en verbroken beloftes.
Ook Tolkien haalde zijn inspiratie uit de noordse mythologie. In De Hobbit komt een draak voor met de naam Smaug, deze naam is afgeleid van de Oudnoordse werkwoordsvorm 'kroop'. De draak is gebaseerd op de draak uit het gedicht Beowulf.
De namen van de dwergen uit De Hobbit komen uit Het visioen van de zieneres, één van de saga's uit oude tijden.
Conclusie
Een mooi boek waarin heel veel informatie staat. Wel complex om te lezen omdat er zoals gezegd vaak meerdere lezingen van een mythe zijn, dan kom je meerdere keren een zelfde soort verhaal tegen, maar in een andere versie, met een andere afloop. Net als in de Griekse mythologie is het goed uitkijken wie de goden zijn en wie goddelijke eigenschappen hebben. Het is wel interessant de Noordse mythologie te vergelijken met die van bijvoorbeeld de Griekse, ook hier komen de schikgodinnen in beeld en godin Skadi heeft weg van Artemis. Kortom een aanrader voor iedereen die zich graag wil verdiepen in de noordse mythen. Het boek heeft ook nog eens een schitterende cover!
Titel: De Noordse Mythen
Auteur: Carolyne Larrington
Vertaling: Arian Verheij
Pagina's: 208
ISBN: 9789025307707
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.