Met dank aan Uitgeverij Karakter
'.....want degene met de mooiste droom,
en met de zachtste, wreedste en wildste blik,
wordt ter aarde geworpen en bezoedeld met stof.'
Het moeten sterren zijn geweest - Gustaf Fröding
Een familiegeheim en
verkoolde lichamen
Isohe,
een jonge moeder, krijgt van haar vriendin te horen dat het 'zover is', maar Isohe twijfelt. Ze wil
haar dochtertje niet alleen laten, hoewel ze weet dat haar man snel thuis zal
zijn. Ze heeft te weinig tijd gehad om zich voor te bereiden, maar ze besluit toch
om vrijwillig mee te gaan. Ze heeft haar keuze maanden geleden al gemaakt en het is een eer dat Ze haar vragen. Ook haar zus is met Hen meegegaan.
Vlakbij Karstad
'De politieman deed een stap dichterbij naar de
verkoolde klomp toe en voelde een golf van misselijkheid door hem heen gaan.
Zijn meer ervaren collega's die op de vindplaats rondstapten beweerden dat het
een lichaam was. Of tenminste, dat het dat ooit was geweest. Zelfs had hij het
verwrongen voorwerp eerst voor een tak
aangezien. [.....] De gekromde vogelklauw die zich naar de hemel strekte als in
een laatste wanhopig gebaar moest een hand zijn geweest. De borstkas leek
opengebroken. En waarom zaten er gapende gaten in de oogkassen?'
Stockholm
Agente Rebecka Born heeft er lang op gewacht,
maar is uiteindelijk toch gevraagd om toe te treden tot de elite-eenheden Sektionen för Särskilda Hot (SSH), de
Dienst zonder dreiging.
Op het werk krijgt ze van
Commissaris Lennart Fleming te horen dat het al de tweede keer is dat er een
lichaam is gevonden, onder identieke omstandigheden. Toch heeft Fleming er geen
behoefte aan dat de SSH zich gaat bemoeien met de zaak, omdat ze er officieel
niet bij betrokken worden en dat de zaken beter niet naar buiten zouden moeten
komen, om paniek in de hand te houden.
Rebecka besluit tóch om op
onderzoek uit te gaan en vindt op de plaats delict een klein wit pakje. De
inhoud blijkt te bestaan uit nagels, haar en bloed.
'Nu haar kans was gekomen, moest ze ervoor zorgen
zich verre te houden van verleidingen, en mocht ze onder geen beding haar
gedachten naar het verleden laten afdwalen.....'
Familielandgoed Ulfsby
Rebecka draagt een angst
uit haar jeugd met zich mee, die zijn oorsprong vindt in de zomer dat ze
zestien werd. Een druppend geluid is tegenwoordig al voldoende om haar angst
weer te laten oplaaien. Ze had in de oude stal op het landgoed iets gezien en
uit pure angst in haar broek geplast. Haar moeder werd kwaad en heeft altijd
ontkent dat hetgeen Rebecka daar had gezien ook werkelijkheid was. Toen ze er
jaren later nogmaals aan refereerde, zette haar moeder haar in de auto en
bracht haar naar de Spoedeisende Psychiatrie.
Haar dwangmatige behoefte
om haar zelfstandigheid te bewaken is het pantser wat ze zich heeft aangemeten
om haar angsten te kunnen beheersen. Nog steeds weet ze zeker wat ze destijds
heeft gezien.
Grimstad
De plek waar het tweede
lichaam is gevonden ligt bij het dorp, waar het nationalisme hoogtij viert
en....alle meisjes zwart lijken te zijn.
Rebecka weet dat er hier
vroeger geofferd werd en de dreiging lijkt op de loer te liggen.
Na een gebroken en verwarrende nacht
besluit Rebecka om er op uit te gaan. Omdat ze in de verte rook ziet, gaat ze
poolshoogte nemen en komt uit bij Ulfsby. Ze is verbaasd dat het familiehuis tegenwoordig dienst blijkt te doen als asielzoekerscentrum. Daar ontdekt ze dat er
brand is geweest in een aanbouw en dat een buitenechtelijke neef nu eigenaar is van het landgoed.
Wanneer ze een verdacht persoon ziet rondlopen besluit ze haar mee te nemen
voor een verhoor. Het meisje, dat zich Stella noemt, stort tijdens het verhoor
echter in en wordt daarop snel naar het ziekenhuis gebracht.
Rebecka's chef Richtert is
verbolgen over het feit dat het meisje is verhoord, zonder dat hij daarbij aanwezig was
en haalt subiet de SSH van de zaak af. Rebecka trekt zich daar echter niets van aan en wil de omstandigheden uitzoeken. Daarom bezoekt ze Stella regelmatig in het ziekenhuis. Het lukt haar Stella's vertrouwen te winnen, waardoor ze Rebecka meer aanwijzingen weet te geven en haar de juiste kant op kan sturen.
Wat volgt is een
zoektocht waarbij Rebecka op allerlei duistere en bevreemdende sporen stuit.
Hebben de vondst van het
witte pakje, de zwarte meisjes, het asielzoekerscentrum en de vondst van de
lichamen iets met elkaar gemeen? Hoe is Ulfsby hierbij betrokken? Waarom haalt Richtert de SSH van deze zaak af?
Conclusie
Dit verhaal heeft meerdere
lagen en het vereist wel oplettendheid van de lezer om goed de draad van de
plot te kunnen blijven volgen. Door middel van flashbacks worden er aanwijzingen gegeven van zaken die zich in het verleden hebben afgespeeld. De spanningsboog zakt
regelmatig in, maar de nieuwsgierigheid wordt groot gehouden doordat er
successievelijk iets wordt toegevoegd om het verhaal steeds meer sluitend te
krijgen. De dreiging is voelbaar.
Zelf vind ik het wel wat
gekunsteld overkomen, dat er veel factoren zijn die uit de familiesfeer gehaald
worden. Het lijkt dan net iets té toevallig te zijn. Ik ben dan ook zeer
benieuwd of deze auteur een tweede boek zal schrijven met dezelfde protagonist,
want nog meer ellende kan er voor haar bijna niet meer bijgehaald worden.
Desalniettemin is het een zeer knap geconstrueerd verhaal geworden,
met voldoende verrassingsmomenten om snel door te willen lezen. Een veelbelovend debuut van een nieuwe Scandi-auteur.
De personage Rebecka wordt
psychologisch heel goed uitgediept en gaandeweg wordt steeds duidelijker wat ze
met zich meedraagt, hoe ze de cocon om zich heen heeft gecreëerd en wat de
invloeden zijn op haar persoonlijke leven.
De overige personages blijven wat aan de oppervlakte en dat is jammer genoeg wel een gemiste kans. Het zou het verhaal veel meer diepgang geven, wanneer de lezer zich ook in hen zou kunnen inleven.
De overige personages blijven wat aan de oppervlakte en dat is jammer genoeg wel een gemiste kans. Het zou het verhaal veel meer diepgang geven, wanneer de lezer zich ook in hen zou kunnen inleven.
Het nawoord is schokkend,
omdat er wordt uitgelegd dat het weliswaar een fictief verhaal is, maar dat het
wel degelijk is gebaseerd op de werkelijkheid, waar racisme en voodoo een rol
in spelen.
Auteur
Auteur
Lisa Bjurwald (1978) is
een Zweedse schrijver en journalist. Ze heeft als hoofdredacteur gewerkt bij
twee dagbladen en heeft zich beziggehouden met het maken van een reportage over
de stijging van extreem-rechtse bewegingen. Ze is expert op het gebied van de
bestrijding van vreemdelingenhaat.
Een van haar rapporten won in 2010 de prijs van de Europese parlementaire journalistiek.
Een van haar rapporten won in 2010 de prijs van de Europese parlementaire journalistiek.
Titel: Tot as
Auteur: Lisa Bjurwald
Vertaling: Neeltje Wiersma
Categorie: Literaire Thriller
Pagina's: 304
ISBN: 9789045214634
Uitgeverij Karakter
Verschenen: september 2017
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.