'Pastoraal Proza'
Hardy
maakte zich zorgen over de gevolgen van de industrialisatie voor de
maatschappij, de titel zegt hier al iets over.
Onafhankelijk
De zeer
onafhankelijke Bathsheba Everdene ontmoet schaapsherder Gabriel Oak op het
moment dat hij arm is en zij welvarend. Zij waant zich onbespied wanneer ze een
handspiegel tevoorschijn haalt en zich, volgens Gabriel volkomen onnodig
spiegelt. Behalve mooi vindt hij haar ook ijdel. Hardy beschrijft de relatie
van Oak met de natuur in poëtisch proza, het is bijna onmogelijk niet mee te
voelen met de opgeroepen beelden.
'De hemel was helder –
opvallend helder – en het getwinkel van alle sterren leek op het kloppen van
één lichaam, op de maat van een gemeenschappelijke hartslag'
De
twee ontmoeten elkaar nog een aantal
keer. Gabriel dingt vergeefs naar haar hand (' Ik
haat het als mannen mij als hun bezit zien, ook al zal ik er misschien ooit met
eentje trouwen ') en tijdens het hele verhaal zal hij
een grote rol blijven spelen in het leven van Bathsheba. Ook wanneer de rollen
omgedraaid zijn: zij rijk, hij arm. Zij erft de boerderij in Weatherbury van haar oom, hij raakt al z'n
schapen kwijt.
De
karaktereigenschappen van boer Oak, bescheidenheid en vooral eerlijkheid,
werken niet mee om de liefde van Bathsheba de onafhankelijke te winnen.
Bijbels
Opvallend zijn de vele Bijbelse namen en teksten die gebruikt worden. Aartsengel Gabriel en Bathsheba moeder van Salamo. In de mouterij hebben de mannen namen als: Laban, Jacob en Joseph. Gabriel denkt regelmatig een citaat uit Prediker: 'Sommige vrouwen zijn nog erger dan de dood. Ze zijn een vangnet en hun hart is een val' Het hele boek door gaat Hardy door met zijn beeldende schrijfstijl, op elke pagina staat wel iets om je te verwonderen, te lachen, mee te leven, te filosoferen. Wat te denken van de stokoude mouter die zichzelf moed inspreekt:
'Jawel, en toen ik nog jong was en er nog gymnastiek in m’n verstand zat, waren er niet weinigen die mij bij mijn waarde wisten te waarderen’
De liefde
Boer Oak: 'Terwijl hij
prakkizeerde over zijn tegenslagen, zowel in de liefde als over zijn bestaan
als schaapherder, viel hij in slaap, want herders genieten, evenals zeelieden,
het voorrecht Morpheus te kunnen oproepen, in plaats van op hem te moeten
wachten'
Intussen
is Bathsheba nog steeds niet aan de man, hoewel er nu al drie mannen verliefd
op haar zijn: Gabriel, Mr Boldwood en sergeant Troy. Hier wordt het interessant. Hardy heeft het in zijn vertelling voor elkaar gekregen dat het hele denkproces van Bathsheba zo weergegeven wordt dat de lezer helemaal meegesleurd wordt in de gevoelens die troy bij haar opwekt. Je ziet en voelt het gebeuren voordat Bathsheba het zelf doorheeft.
De drie
heren weten elkaars positie en dit geeft voldoende stof om te gissen, te hopen,
twijfel te zaaien en proberen in de gunst te komen.
Flink wat
drama zorgt nog voor extra speculatie, frustratie en verdriet.
Het boek heeft een
verrassend einde.
Conclusie
Het
verhaal is prachtig, maar spectaculair is de schrijfstijl! De natuur speelt een grote rol in het oeuvre van Thomas Hardy, niet alleen beschrijvend maar ook functioneel. Daar waar andere grote Engelse auteurs over zwegen over het meest natuurlijke van de mens, de seksualiteit, gebruikte Hardy deze krachtige natuurwet wel in zijn werk. Het is zeker geen pessimistische roman, er zit drama in, maar die wordt veroorzaakt door externe factoren. Maarten 't Hart heeft hier een mooi stuk over geschreven in
'De wereld van Maarten 't Hart' .
'De wereld van Maarten 't Hart' .
Categorie:
Roman
Pagina's:
432
Uitgeverij: Singel Uitgeverijen
ISBN: 9789025300487
Verschenen: 19-01-2016
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.