Recensie door Tea van Lierop
Uitgeverij De Harmonie
Explosief talig
mengsel raakt doel
Apeirogon: een vorm met een telbaar oneindig aantal zijden (blz. 99)
Uiterst origineel, sprankelend,
ontroerend, onthutsend, leerzaam, evenwichtig verhaal over de kracht van de wil en het woord
tot vrede in plaats van wraak. De titel geeft in dit geval de kortste
samenvatting van het verhaal. De een na kortste is dat twee vaders, een
Palestijn en een Israëliër, een dochter verliezen en elkaar vinden in de
zoektocht naar vrede. Dat dit de lading van het boek niet dekt mag duidelijk
zijn, de inhoud bestaat uit dik 500 pagina’s met een opmerkelijke structuur.
Ingedeeld in duizend-en-een vertellingen, die in lengte variëren van een korte
eenregelige mededeling tot meerdere pagina’s tekst, maakt duidelijk dat de
titel Apeirogon een geweldige vondst is. De indeling van het boek laat zien dat
het hier om een reis gaat, de heen - en terugreis van Bassam en Rami, twee
vaders die beiden een dochter verloren. Tijdens hun reis komen er
fragmentarisch tal van onderwerpen aan de orde.
‘Volgens de moslimoverlevering zal op de Dag des Oordeels een dunne draad worden gespannen van de top van de Haram al-Sharif in het westen naar de top van de Olijfberg in het oosten waar Christus en Mohammed beiden hun recht zullen spreken. De rechtschapenen zullen door engelen beschermd worden en ze zullen de oversteek snel volbrengen, maar de zondaars zullen in het dal storten. ‘(blz. 192)
Het fragmentarische karakter moet even wennen, maar leest erg verfrissend, zie het als licht dat elke keer anders valt op een voorwerp. Elke vertelling voegt iets toe aan het verhaal en hoewel het doel niet altijd duidelijk is valt tijdens het lezen op dat er een aantal motieven aan te wijzen is. Vogels hebben een belangrijke rol, hun manier van vliegen en jagen, hun kwetsbaarheid, hun relatie met de mens en hun symbolische waarde laten zien hoe nauw mens en vogel met elkaar verweven zijn. Vogels en lucht lopen als rode draad door het verhaal, zie het citaat van de draad waarop recht gesproken wordt, maar ook de Franse evenwichtskunstenaar Petit die met een duif een het Hinnomdal oversteekt op een koord. Een dal waar vroeger gruwelijke offers gebracht werden en waar Petit ‘het wisselen van de eeuwen beneden hem kon horen.’ En hoe opmerkelijk is het te lezen hoe gebieden in de lucht afgebakend worden om te kunnen gehoorzamen aan strenge religieuze wetten.
‘De reden dat een valk gekapt wordt, is precies de reden waarom de valkenier geen kap draagt: de vogels kunnen zo scherp zien dat ze vrijwel zeker afgeleid zouden worden door een andere prooi veel verder weg. De valkenier kapt de vogel en wacht. Hij wil dat de valk alleen ziet wat hij ziet. (blz. 131)’
Door het verhaal in brokjes voor te
schotelen krijgt het de vorm van 1001 puzzelstukjes waarvan het thema bekend
is, maar de uitwerking nog niet. Zijn alle stukjes wel nodig om het verhaal te
vertellen over de twee vaders die vrede als antwoord op wederzijds geweld
willen geven? Op die vraag mag iedere lezer zelf antwoorden. Maar vast staat
dat kunstenaars hun steentje bijdragen aan het onder de aandacht brengen van
het conflict. Zelfs bloedstollende voorstellingen passeren de revue, ze wagen
hun leven en maken met hun voorstelling veel los. Soms gebruiken ze echte
wapens, een andere keer een vredesduif of een meisje dat zich op laat tillen
door ballonnen zoals de afbeelding Balloon Debate van Banksy (op de muur langs
de Jordaanse Westoever).
Bassam en Rami zijn de twee
hoofdpersonages, beide levens worden op een wrede manier verstoord. Hun
ongeloof, angst, verdriet en woede komt in stukjes en beetjes. Het kan opgeroepen worden door de tastbare herinnering aan het snoeparmbandje van Arib, het dochtertje van
Bassam, of door het horen van een liedje dat Rami aan zijn dochter Smadar doet
denken. De auteur gaat heel ver in het zo volledig mogelijk maken van het
thema, zo maakt hij ons deelgenoot van het verleden van beide mannen en voert
ons naar de Holocaust waar Rami’s vader over kan meepraten en over de ziekte
van wijnstokken die het leven van de voorouders van Bassam veranderde. Terloops
wordt meegedeeld dat Bassam als enige van de zeventien kinderen geen inenting tegen
polio kreeg en weten we waarom hij mank loopt.
McCann schrijft zo beeldend dat elke
nieuwe vertelling voor een verrassing kan zorgen, soms zijn ze gruwelijk
wanneer het om wapens gaat. We weten hoe het zit met wapenleveranties, maar
zwart op wit met namen en gezichten van slachtoffers komen die berichten hard
aan, vooral wanneer het effect van kogels gedetailleerd beschreven wordt. Een
andere keer voelt het meer als een rondleiding in een gebied waar de bodem vele
herinneringen bergt en een gids vertelt over de resten van een oud klooster met
balken van olijfhout en een mozaïekvloer.
De roman laat op een bijzondere manier
zien hoe conflictsituaties ontstaan, hoe escalatie niet voor oplossingen zorgt
en hoe een mens met het woord invloed uit kan oefenen. De verhalen zijn
waargebeurd, de auteur kreeg toestemming hun geschiedenis vorm te geven en is
daar meer dan uitstekend in geslaagd.
De auteur
Colum McCann is de auteur van onder
andere Laat de aarde draaien waarvoor hij de National Book Award en de Dublin
Impac Award kreeg toegekend. Zijn roman Trans-Atlantisch werd genomineerd voor
de Man Booker Prize.
Titel: Apeirogon
Auteur: Collum McCann
ISBN: 9789463360852
Uitgever: De Harmonie
Vertaling: Frans van der Wiel
Genre: fictie
Pag.: 516
Verschenen: februari 2020
Ik heb je recensie aan enkele boekenvrienden doorgestuurd, Tea, en de reacties zijn unaniem: wat een goede recensie! Vind ik ook, trouwens!
BeantwoordenVerwijderenRobert, je doet me blozen, dank je wel voor het compliment, de recensie kwam rechtstreeks uit het hart, dat kan bij zo’n boek dat zo raakt, hopelijk vindt het boek zijn lezerspubliek!
VerwijderenHa Thea, dubbelblij met Roberts reactie, want het lukte me niet om hier een reactie te plaatsen. Aanhaken op die van Robert lukt blijkbaar wel.
BeantwoordenVerwijderenWat een mooie recensie heb je geschreven. Eigenlijk keek ik op Hebban al uit naar je recensie, maar Robert maakte me gelukkig attent op je recensie hier. McCann is een groot talent, een tovenaar met woorden en parallellen. Heb je zijn 'Laat de aarde draaien' toevallig ook gelezen? Van harte aanbevolen.
Anneke
Ha Anneke, dank je wel, wat een auteur! Ik was nog niet toegekomen aan het plaatsen op Hebban, net gedaan. Ik heb ‘Laat de aarde draaien’ nog niet gelezen ook nog niet in huis (staat op het verlanglijstje), wel net ‘Trans Atlantisch’ aangeschaft, die lijkt me ook erg mooi.
VerwijderenTrans-Atlantisch staat ook op mijn NTL, net als Dertien manieren van kijken. Wát een auteur, inderdaad. Sinds 'Laat de aarde draaien' dé ontdekking van 2019, voor mij persoonlijk dan.
BeantwoordenVerwijderenFijn vooruitzicht om nog iets te goed te hebben van deze auteur!
BeantwoordenVerwijderen