Wie was ik, wie ben
ik, wie wil ik zijn?
Op de Beurs van Bijzondere Uitgevers werd dit boek door de Groningse
uitgever Anton Scheepstra himself, aangeprezen als een indrukwekkende, historische
roman met een absoluut literair gehalte. Wij van WC-eend..? Hij bleek de plank
echter niet misgeslagen te hebben. Voortdurend herhalende patronen, personages
die bijna eindeloos om elkaar heen blijven draaien en een verhaal dat in lange
zinnen met cyclische bewegingen meandert, waardoor je een gestaag repeterende
beweging gewaarwordt. En dat in een vuistdikke roman van 536 pagina's. Oersaai?
Absoluut niet! FENOMENAAL!
Anjet Daanje (Wijster,
1965) heeft acht romans op haar naam staan en is, tot ongenoegen van Kees 't
Hart, nooit echt doorgebroken bij het grote publiek. Tót het verschijnen van
haar laatste roman, De herinnerde
soldaat, welke op 22 mei jl. is beloond met de titel Beste Groninger Boek 2020 en is opgenomen in de Longlist Libris Literatuurprijs 2020.
Al tijdens haar middelbareschooltijd maakt ze - samen met haar broer - twee speelfilms en zeven
scenario's voor hoorspelen. Na haar studie wiskunde verschijnt in 1993 haar
eerste roman en legt ze zich succesvol toe op het schrijven van filmscenario's
en een televisieserie.
Marjon Nooij
Het verhaal speelt zich af
in Kortrijk - België, in de jaren na de Eerste Wereldoorlog. Noen Merckem slijt
al vier jaar zijn dagen in een gesticht. Hij is als soldaat gevonden achter het
Belgische front, niet gewond, maar verward, niet aanspreekbaar en verstoken van
enige herinnering van het leven dat hij daarvoor heeft geleid. Zijn naam dankt
hij aan de plaats waar ze hem hebben gevonden. Hij is er tevreden, heeft zijn
werk in de moestuin, belijdt zijn geloof en vindt houvast bij de
voorspelbaarheid van de dagelijkse dingen.
Dan verschijnt er een
vrouw die in hem haar echtgenoot herkent: Amand Coppens, 35 jaar oud en eind
1917 vermist geraakt. Alles klopt en acht jaar nadat ze haar man ten strijde
heeft zien vertrekken, kan Julienne hem eindelijk weer mee naar huis nemen.
Onwennig maakt hij kennis
met het huis, de twee kinderen en het leven met Julienne. In eerste instantie
zijn de kinderen afhoudend en brengt hij zijn nachten door op de bank, maar
langzamerhand wennen ze aan het leven met elkaar.
'En ineens staat zij in haar nachtpon in de deuropening, en hij weet niet zeker of ze er wel echt is, of hij toch niet ongemerkt in slaap is gevallen, en zij had er niet op gerekend dat hij wakker zou zijn, ze mompelt betrapt dat ze naar de koer moet, en hij is haar zo dankbaar dat ze hem van deze nacht komt verlossen, ze steekt haar hand naar hem uit, en hij weet dat hij het niet moet doen, maar hij loopt naar haar toe en hij pakt haar warme vingers beet en laat zich door haar meevoeren de trappen op naar hun slaapkamer, naar hun bed, waar hij veilig naast haar kan liggen.'
Amand en Julienne vinden
elkaar in de liefde, maken plezier en het gezin vindt zijn draai met elkaar. Ze
vertelt hem hoe ze elkaar hebben leren kennen, dat ze uit een totaal
verschillend milieu komen, waar ze de eerste keer hebben gevrijd en dat hij
haar en hun tweejarige zoon verliet om mee te strijden in de loopgraven. Voor
de oorlog was hij fotograaf en zij heeft hun zaak al die jaren draaiende
gehouden. Geduldig leert ze hem de kneepjes van het vak weer en samen runnen ze
de winkel: zij fotografeert en hij doet het werk in de donkere kamer. Heel
lucratief is haar idee om oorlogsweduwen te fotograferen, met Amand in
soldatenuniform achter hen. Julienne retoucheert de foto's en met verbazing
ziet hij dat ze zijn gezicht iedere keer weer een andere uitstraling weet te
geven, passend bij de overledene wiens plaats hij op de foto inneemt. Zoals ze
de foto's retoucheert, retoucheert ze ook hun leven. Een prachtige metafoor!
Ondanks haar geduldige
verhalen, is Amand regelmatig wat achterdochtig en vraagt haar dan uit. Hoe het zit met de waarheid? Dat is niet
alleen iets wat hém bezighoudt, maar ook de lezer heeft het gevoel op het
verkeerde been gezet te worden door zijn vrouw.
In de gehele roman blijft
het perspectief bij de protagonist, Amand, waardoor de lezer, dieper dan diep,
onder zijn huid kan kruipen en zich in kan leven in zijn gedachten- en ervaringswereld.
De auteur heeft hier echter niet gekozen voor het ik-perspectief, maar voor de
derde persoon enkelvoud. Opvallend is dat het volledig in de
tegenwoordige tijd is geschreven, zodat het verhaal chronologisch is opgebouwd
en de lezer zich probleemloos kan verplaatsen in de eerste jaren na de Eerste
Wereldoorlog. Het tijdsbeeld en de toen geldende mores zijn, tot in de
allerkleinste details, levensecht en realistisch neergezet.
Amand krijgt steeds vaker
te maken met nachtmerries en ontdekt dat hij van zijn wandaden lijkt te hebben
genoten. Dit is zo angstaanjagend dat hij bang is om in slaap te vallen.
Julienne neemt het op zich om over hem te waken en wekt hem wanneer hij angstig
droomt.
Maar dan komen ook overdag
de demonen los in Amand. Hij zakt weg in korte perioden van vergetelheid, lijkt
hiermee zijn eigen flashbacks te creëren en kan zich er later niets meer van herinneren,
ook niet als blijkt dat hij Julienne tijdens zo'n toeval fiks heeft
toegetakeld. De sfeer wordt door dit gegeven steeds grimmiger en langzaam maar
zeker lijken er toch herinneringen uit zijn verleden op te poppen.
Herinneringen die hij maar wat graag wil verifiëren...
Door de herhalingen - ook die van de dagelijkse rituelen - krijgt
het verhaal een consequente vertelstructuur. In een bijna flegmatische cadans
kabbelt het indrukwekkend voort, geeft steeds iets meer prijs, zoals bij een ui
waar iedere keer de buitenste rok af wordt gepeld en langzaam de kern wordt
blootgelegd.
Ook al is het verhaal in
de derde persoon enkelvoud geschreven, door de lange, voortdurend kronkelende
zinnen lijkt het toch verdacht veel op een stream
of consiousness, omdat je uitsluitend met Armand in zijn hoofd ronddwaalt. Dit
gevoel wordt versterkt door de gewaagde, spannende schrijfstijl - die in het
begin heel vreemd aandoet - door de lange, samengestelde zinnen en het
veelvuldige gebruik van het woordje 'en'. Daanje begint zelfs de meeste
alinea's hiermee. Toch heeft dit een
duidelijk effect; je voelt wat hij voelt, wat hij denkt en wat zijn demonen
zijn, en hij wordt daardoor psychologisch zeer realistisch uitgediept.
Op de auteurspagina (https://www.facebook.com/AnjetDaanje/) zijn foto's en artikelen te vinden uit de tijd waarin dit boek zich afspeelt. Hieruit blijkt het gedegen onderzoek dat Daanje heeft gedaan naar de gebruiken, gewoonten en dergelijke.
Zoals al vermeld; Fenomenaal! Zeer uniek geschreven, om te her-, her-, herlezen.
Jammer dat het niet in hardcover is uitgevoerd.
Op de auteurspagina (https://www.facebook.com/AnjetDaanje/) zijn foto's en artikelen te vinden uit de tijd waarin dit boek zich afspeelt. Hieruit blijkt het gedegen onderzoek dat Daanje heeft gedaan naar de gebruiken, gewoonten en dergelijke.
Zoals al vermeld; Fenomenaal! Zeer uniek geschreven, om te her-, her-, herlezen.
Jammer dat het niet in hardcover is uitgevoerd.
Meeslepend en intens. Beeldschoon proza. Een nieuwe klassieker
van de toekomst.
--
Titel: De herinnerde
soldaat
Auteur: Anjet Daanje
Pagina's: 536
ISBN: 9789054523673
Uitgeverij Passage
Verschenen: november 2019
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.