Recensie door
Tea van Lierop
Uitgeverij Atlas Contact
Uitgeverij Atlas Contact
Sfeervol
Murdochiaans proza, langzaam genieten
‘In de kamer, ingericht in de smaak van Midge want Thomas was blind voor zijn omgeving, straalden de bloemen je tegemoet, niet alleen vanaf de gordijnen, het behang, het oosterse tapijt en zelfs de gestucte kransen op het plafond, maar ook in serene, tijdelijke aanwezigheid, uit allerlei vazen en kannetjes. […] Harry en Thomas stonden bij de open haard, op een met tulpen geborduurd art-decokleedje. Op de schoorsteenmantel verdrong zich een menigte primula’s uit de tuin van het buitenhuisje van Midge en Thomas.’
De personages
hebben het niet makkelijk, in dit boek spelen de zeer ingewikkelde
familiebetrekkingen een cruciale rol. Het boek telt drie delen; het eerste deel
met de titel ‘De verloren zoon’, zet meteen de toon. Deze benaming grijpt terug
naar het bijbelverhaal waarin twee zoons in strijd komen met elkaar door
jaloezie en onbegrip. Hoe kon de vader de dood gewaande zoon zo boven de trouwe
zoon stellen? De twee zoons in deze roman zijn Stuart en Edward, maar het zijn
geen broers, zoals gezegd zijn de familierelaties complex. Harry is de echte
vader van Stuart, maar hij heeft meer op met zijn andere zoon, Edward. Beide
jongens zijn zoekende naar wat goed is. Edward wordt verteerd door schuld, het
boek begint met een dramatische gebeurtenis die hem zal achtervolgen. Stuart is
gestopt met zijn studie en wil zijn leven beteren. Geloven in God doet hij
niet, hij zoekt zijn eigen celibataire invulling.
Edward is
bijgelovig en bezoekt een medium om iets te weten te komen over zijn echte
vader Jesse. Is hij nog in leven of dood? De zoektocht brengt hem naar Zeevang,
tevens de titel van deel twee en het allermooiste stuk vanwege de
paradijselijke setting van het bouwsel. Natuurlijk mogen de spookachtige
elementen niet ontbreken, de lezer komt wat dat betreft ruim aan zijn trekken. In geweldige
beschrijvingen wordt het leven geschetst van de drie vrouwen die er wonen. Ze
houden er een zeer aparte levensstijl op na, bijna geheel selfsupporting. Hun
eten verbouwen ze zelf, hun kleding is gipsy en er is een geheim. Jesse is
Edwards vader, twee van de aanwezige vrouwen zijn z’n zusters, of toch
misschien niet? De auteur laat veel los, maar niet alles tegelijk, langzaam
opgebouwde spanning en interessante plotwendingen maken het verhaal steeds
ingewikkelder, maar door het tempo zijn de lijnen nog goed te volgen.
De roman zit
vol tegenstellingen, verdubbelingen en zoals gezegd veel elementen uit eerder
werk. De tegenstellingen zitten in de twee broers, waarvan de karakters zeer
verschillen en ook in Zeevang, dat zowel paradijselijk als spookachtig is. Uit
andere romans kennen we de steeds terugkerende stenen (als kiezelstenen in de
rivier en als sieraden), de toren en het water. Stenen meenemen naar huis was
iets wat I.M. graag deed en is dus een mooi voorbeeld van een autobiografisch element,
net als haar grote voorliefde voor water. Het water speelt in dit boek een
extra bijzondere rol omdat het zo doet denken aan Virginia Woolf, de tragische
gebeurtenis wanneer ze met haar zakken vol stenen de rivier inloopt. Er zijn
meer verwijzingen te ontdekken, zoals de boeken die Stuart en Edward lezen.
Stuart is weg van Mansfield Park van Jane Austen, Edward leest Prousts
A la recherche du temps perdu, hiermee eindigt het boek en laat zien hoe de
beide jonge mannen hun leven voortzetten, ieder met zijn eigen doel.
Mijn
hooggespannen verwachtingen van dit boek zijn uitgekomen, ik vroeg me af in
hoeverre de filosofische beschouwingen aan zouden sluiten bij mijn kennis. Het
blijkt dat er een rode draad loopt in Murdochs oeuvre. De
moraal 'goed en kwaad' is terug te vinden in haar werken, haar filosofie luidt dat de mens van
nature zelfzuchtig is.
‘Murdoch benadrukt dat we voorbijgaande, sterfelijke wezens zijn, onderworpen aan noodzaak en toeval. Om toch richting aan ons bestaan te kunnen geven, spreekt Murdoch over ‘de idee van het goede’ – een begrip dat zij ontleent aan Plato en dat centraal staat in haar werk. Het goede is een ideaal waarop we ons kunnen richten, een tegenkracht tegen de doelloosheid van het bestaan’ (bron)
De auteur
Dame Jean
Iris Murdoch (Dublin, 15 juli 1919 – Oxford, 8 februari 1999), was een
filosofe, die haar grootste bekendheid dankt aan haar werk als
romanschrijfster. Iris Murdoch werd geboren in Dublin, als enig kind van Wills
John Hughes Murdoch en Irene Alice Richardson. Op jonge leeftijd verhuisde ze
met haar ouders naar Londen, waar haar vader als ambtenaar werkte. Haar moeder
volgde een zangopleiding, maar brak die af toen ze zwanger was van Iris en ze
pakte het zingen daarna nooit meer op.
Iris Murdoch
bezocht scholen die voor die tijd vooruitstrevend waren. Haar
middelbareschoolopleiding volgde ze op een kostschool in Bristol. Ze studeerde
klassieke talen, geschiedenis en wijsbegeerte aan het Somerville College in
Oxford. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werkte ze op het Britse ministerie van
Financiën. Na de oorlog werkte ze een tijd voor de United Nations Relief and
Rehabilitation Administration in Londen, België en Oostenrijk.
Ze deed een postuniversitaire
studie aan het Newnham College in Cambridge, waar Ludwig Wittgenstein haar
leraar was. In 1948 kreeg ze een baan als onderzoeksassistent (fellow) en
mentor aan St. Anne's College in Oxford. Daar ontmoette ze in 1954 op een
feestje John Bayley, die een soortgelijke functie bekleedde op het naburige St.
Anthony's College. Later werd hij hoogleraar Engels en literatuurcriticus. In
1956 traden ze in het huwelijk, dat duurde tot zij overleed.
Murdoch had
een voor die tijd erg vrije moraal. Ze had relaties met veel verschillende
mannen, vaak met meerdere tegelijk, ook na haar huwelijk met John Bayley. Dat
waren zonder uitzondering invloedrijke mannen, vaak afkomstig uit de wereld van
wetenschap en cultuur. Er gingen geruchten dat Murdoch ook relaties met vrouwen
zou hebben, maar dat ontkende ze altijd.
Iris Murdoch
leidde een productief leven. Naast het schrijven van romans en ander werk gaf
ze vaak lezingen, in binnen- en buitenland, vooral over haar werk als
schrijfster, maar ook over filosofie.
In 1978 kreeg
ze de Booker Prize voor haar roman The Sea, the Sea. Het boek gaat over een
gepensioneerde regisseur die zich op het platteland terugtrekt. Daar ontmoet
hij zijn eerste liefde, van wie hij zijn hele leven is blijven dromen en die
zich zonder een spoor achter te laten uit zijn leven heeft teruggetrokken. Zijn
verlangen naar haar laait weer op, wat tot noodlottige verwikkelingen leidt. In
1987 kreeg ze de onderscheiding Commander of the Order of the British Empire,
waardoor ze zich Dame Iris Murdoch mocht noemen. (Wikipedia)
Titel: De
leertijd
Auteur: Iris Murdoch
ISBN: 9789025495640
Uitgever: Atlas Contact
Vertaling: Heleen ten Holt
Pag.: 474
Genre: fictie
Verschenen: 1986 (oorspronkelijk 1985)
Auteur: Iris Murdoch
ISBN: 9789025495640
Uitgever: Atlas Contact
Vertaling: Heleen ten Holt
Pag.: 474
Genre: fictie
Verschenen: 1986 (oorspronkelijk 1985)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.