Recensie door
Tea van Lierop
Uitgeverij
Pepper Books
Zeeuwse
blik op de Roaring Sixties
Een
tijdsbeeld dat een gezicht krijgt door een personage te laten meemaken hoe het
was of zou kunnen zijn is vaak een mooie manier kennis te maken met zo’n
periode. Zo ook in deze roman waarin we meelopen met Saar (Sari), een Zeeuwse
tiener die opgroeit in een conservatief nest en door een vakantieliefde haar
leven volledig ziet veranderen. Het boek heeft een uitnodigende omslag met
kleuren die passen bij de jaren ‘60 en ook het meisje met haar bloemenkrans om
het hoofd maakt het hippie-gevoel helemaal af.
De setting is
een dorp in Zeeland, waar Saar met haar ouders leeft. Het strand is dichtbij en
het toerisme is in opmars, langzamerhand verandert het kleine dorp.
Nieuwigheden zoals televisie, een koelkast en campings zorgen voor luxe,
comfort en een dorp dat groter wordt. Opmerkelijk is de sterke verzuiling die
in die tijd nog vanzelfsprekend was. Zo speelde een katholiek kind meestal niet
met een protestant vriendje, maar dit gebeurde wel met Saar en de ‘paapse’
Marianne. Ook het verschil in stand is opmerkelijk, Mariannes vader is huisarts
en bezit een prachtig huis, Saar woont met haar ouders veel eenvoudiger. Emancipatie
is hier ver te zoeken
‘’Johanna,’ klinkt het vanuit de voorkamer.
Ik bijt op de binnenkant van mijn onderlip en zucht onbedoeld luid. Betrapt kijk ik opzij. Maar mijn moeder glimlacht en geeft me een knipoog. ‘Hij werkt zo hard.’
‘Voor ons’, voegt ze er nog aan toe.
‘Voor ons’, herhaal ik. Ik pak de laatste pan van het afwasrek en gebaar. ‘Ga gauw.’ (pag. 10)
De
hoofdstukken krijgen allemaal hun eigen motto mee in de vorm van een stukje
songtekst uit een hit. De liedjes zijn zorgvuldig gekozen bij het onderwerp en
achterin het boek staat waar de lijst met de songs te beluisteren zijn. De
muziek brengt je in de juiste stemming waarin dit verhaal gelezen moet worden.
De maatschappij bevindt zich op een kantelpunt, jongeren laten van zich horen
en willen verandering, ook Saar komt in aanraking met een jongen die kritisch
is op hoe de maatschappij is ingericht. Kortom alle ingrediënten zijn aanwezig
voor een omwenteling en Saar staat in het centrum van deze storm, ze maakt aan
den lijve mee wat het betekent buiten de lijntjes te kleuren.
In een rap
tempo komen relevante thema’s aan de orde zoals de rol van de vrouw ten
opzichte van de man, de al genoemde klassenverschillen en verzuiling, de
tegenstelling stad – platteland, instituties versus studenten en de
vrouwenemancipatie met hun ludieke acties, als Dolle Mina’s eisen ze het recht
op ‘Baas in eigen buik’.
Het boek is
zeer onderhoudend geschreven en leest als een pageturner. Het is van tijd tot
tijd wel erg geromantiseerd, zoals ze haar weg in Amsterdam vindt bijvoorbeeld,
menig ander jonge vrouw zou in de goot beland zijn. De herkenning van zaken die
besproken worden wekt nostalgische gevoelens op. Wat te denken van het tv
programma Farce Majeure, daar bleef je voor thuis! Voor wie dit programma niets
zegt:
‘Farce Majeure was een komisch, satirisch en muzikaal Nederlands televisieprogramma van de NCRV met Alexander Pola (1914-1992), Fred Benavente (1926-2005), Ted de Braak (1935), Jan Fillekers (1938) en Henk van der Horst (1939). De muziek van veel liedjes was van Harry Bannink (1929-1999).De eerste reeks uitzendingen liep van 17 september 1966 tot 1976. Een tweede reeks liep van 1983 tot 1986.De titel is een woordspeling met de Franse term force majeure, dat overmacht betekent. Maar farce betekent in het Frans scherts, of mop, dus farce majeure betekent supermop.’ (Wikipedia)
Hoe Saar
uiteindelijk haar weg vindt na alles wat ze meemaakte, hoe ze zich probeerde te
bevrijden uit het Zeeuwse net, is allemaal te lezen in Barsten. De titel komt
regelmatig terug in het boek, tenslotte moet het mooie plaatje, de schone
schijn, ooit ontmaskerd worden en dat gaat met vallen en opstaan. Voor wie
graag een toegankelijk boek met inhoud leest en houdt van een blik op de jaren ‘60 -’70 is dit een heel
fijne roman.
De auteur
Marlies
Allewijn (1977) is opgegroeid in het Zeeuwse Yerseke en woont tegenwoordig in
Amsterdam. Marlies werkte als redacteur/verslaggever voor verschillende
tv-programma’s. In 2012 verscheen haar (semi-) autobiografische debuut SchEef
en enkele jaren later de oorlogs-ya Ze was 16. Over deze laatste succesvolle
roman zei Gerdi Verbeet, voorzitter van het Nationaal Comité 4 en 5 mei: ‘Ik
las het in één adem uit. Zo levensecht.’
Marlies
Allewijn had in 2018 veel succes met haar historische roman ‘De meid’,
geïnspireerd door het leven van Neeltje Lokerse.
Titel:
Barsten
Auteur:
Marlies Allewijn
Uitgever:
Pepper Books
ISBN:
9789020608861
Pag.: 320
Genre: fictie
Verschenen:
april 2020
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.