Uitgeverij Luitingh-Sijthoff
Een krachtige
samenwerking
‘Waar begint een verhaal? Bij je geboorte? […] Of misschien is een verhaal rond als een bal, en heeft het in werkelijkheid geen begin of eind?’
Lida Dijkstra had niet
passender kunnen beginnen. Er zijn meerdere Griekse mythen die niet uit één
verhaal bestaan, maar verweven zijn met andere en zo een verhalencluster
vormen. Zo ook ‘Theseus en de Minotauros’: het verhaal van Theseus die met de
hulp van Ariadnes draad de Minotauros verslaat, is verbonden aan Daidalos en
Ikaros en Medea.
Lida Dijkstra kiest ervoor
haar vertelling van het verhaal te beginnen met het moment dat veertien
kinderen in een luchtkoker worden neergelaten. Ze komen allemaal uit Athene en
dienen als offer voor het beest dat in het labyrint op het eiland Kreta
gevangen wordt gehouden. Elke negen jaar is dit een gruwelijke verplichting van
de Atheense koning aan de Kretenzische koning Minos, als vergelding voor de
moord op diens zoon. (van een vicieuze cirkel gesproken!)
Het bijzondere en leuke
aan ‘Het beest met de kracht van tien paarden’ is dat het strikt genomen maar
deels een hervertelling is, want de tijd die De Veertien doorbrengen in de
ondergrondse ruimtes staat in geen enkele overlevering beschreven. Dijkstra
maakt er een levendig geheel van met bijvoorbeeld fresco’s die de eerder
genoemde verwante verhalen verbeelden, zodat ook die op een soepele manier in
het boek verteld worden. De groep kinderen is een bont geheel, die samenwerkt
en zelfs grapjes maakt.
En passant is meer in het
verhaal verwerkt: het Klassieke wereldbeeld, Minoïsche beschaving, gulden
middenweg, de positie van meisjes in de Klassieke tijd (en een deels
feministische Theseus), net als het verschil tussen labyrinten en doolhoven.
De illustraties van Djenné
Fila passen ontzettend goed bij de tekst. Kleurrijk waar ze de fresco’s
weergeven, donker als het een scène in het doolhof bevat. Ook het verschil
tussen enerzijds het beestachtige en het intelligente in de Minotauros
anderzijds brengt ze treffend over.
Andere details die ik
opvallend/fijn vond: Dijkstra houdt de Griekse spellingswijze aan (Daidalos,
Ikaros) en sommige namen staan in de tekst een keer in het Grieks geschreven;
het gebed van koning Minos, aan de goden gericht in de hoop dat ze zijn zoon
Androgeos zullen wreken, is op papier gezet in de vorm van een zwaard. (Zeus
vindt het “vlijmscherp”.) Achterin het boek vind je een verklarende woorden- en
persoonslijst en landkaart.
Het is een verhaal dat
tevens uitnodigt tot voorlezen. Je zou er zelfs een toneelstuk van kunnen
maken. Lida Dijkstra hoort in iedere kast naast Imme Dros en Simone Kramer.
Ik zou bijna zeggen: een
vorm van klassieke receptie zoals het hoort! Maar dat laat ik graag aan iedere
andere individuele lezer over.
‘Waar eindigt een verhaal? Met het einde van een opdracht of reis? Rolt de bal eindeloos door […]? Eindigt een verhaal ooit?’
Titel: Het beest met de
kracht van tien paarden
Auteur: Lida Dijkstra
Illustraties: Djenné Fila
Pagina's: 168
ISBN: 9789024587346
Uitgeverij
Luitingh-Sijthoff
Verschenen: november 2019
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.