donderdag 7 november 2019

Natascha Wodin - Zij kwam uit Marioepol

Recentie door Philipp van Ekeren
Uitgeverij Atlas Contact



Zoektocht naar de verblijfplaats der verdoemden

Voor veel rechtschapen burgers was de Nationaal-Socialistische Beweging in de jaren dertig van de vorige eeuw een redelijk alternatief; de facistenmaarschalk Italo Balbo, de rechterhand van Mussolini, werd in 1933 nog met veel egards ontvangen door de Nederlandse regering bij zijn tussenlanding op doorreis naar de wereldtentoonstelling in Chicago; veel Nederlanders onderkenden het bolsjewistische gevaar en gingen met het Duitse leger daartegen vechten; anderend keken weg van elk onrecht; miljoenen mensen uit heel Europa werden gedwongen om te werken in de oorlogsindustrie van het Derde rijk. Dat was toen.

Ik vrees dat voor de huidige generatie de tweede wereldoorlog vooral bestaat uit platgetreden afbeeldingen en filmfragmenten. De geallieerde landing in Normandie, de deportaties van de Joodse bevolking naar (vooral) Auschwitz en mogelijk nog de belegering van Stalingrad. Voor hen zijn het mondiale feiten der geschiedenis geworden, verdeeld in goed en kwaad. En achteraf is overal gemakkelijk een oordeel over te vellen. Juist omdat er geen reële voorstelling van is te maken. Na meer dan zeventig jaar zijn twee à drie generaties opgegroeid in vrede en welvaart. Dus oorlog is iets van vroeger, lang geleden. Iets onvoorstelbaars.

Pas als je inzoomt naar de persoonlijke verhalen komt het werkelijke (over)leven naar boven. Dan komen immense gruwelijkheid, de onmacht, de willekeur en het lot bovendrijven. En het komt dichtbij. Omdat eenzelfde lot jou ook toendertijd had kunnen treffen. Dat feit heeft een enorme impact. Primo Levi, Gerhard Durlacher, Alexander Munninghof en nu komt daar Natascha Wodin bij. Haar verhaal is eigenlijk de zoektocht naar het leven van haar moeder. De Duitse Natascha realiseert
zich dat zij praktisch niets weet van haar moeder en haar familie. Een enkele foto en heel vaag kan zij een naam of gebeurtenis uit haar jeugd herinneren. Of ze het heeft verzonnen of het echt is weet zij echter niet meer. Het is voor haar niet te bevatten hoe haar ouders in de arbeitseinsatz van het derde rijk terecht zijn gekomen vanuit de Russische stad Marioepol in de Oekraïne.

De lezer volgt haar zoektocht, haar ontmoetingen en haar ontdekkingen. Alles met behulp van internet en behulpzame onbekenden. Er blijken vandaag de dag nog veel mensen op zoek te zijn naar hun afkomst, hun verleden en hun familiegeschiedenis in de Tweede Wereldoorlog. Ik moet bekennen dat ik daar ook één van ben.

De geschiedenis begint met de adellijke en welgestelde familie van Natascha. Haar opa wordt door de Tsaristische staat verbannen voor twintig jaar. Daarna volgt de Russische revolutie in al haar wreedheid, de bezetting van Hitler's troepen, vervolgens de hel van de Stalinistische terreur en uiteindelijk terecht komen in het naoorlogse vijandige Duitsland. Familieleden worden tot ver in de twintigste eeuw vermalen in de waanzin. Het is amper te bevatten voor de lezer, laat staan dit te overleven.           

Langzamerhand komt Natascha steeds meer te weten over haar moeder, tante, oom en de rest van haar familie. Vooral het eerste gedeelte van het boek in Marioepol is soms wat verwarrend door de hoeveelheid familieleden en hun aanhang. Door een dagboek van haar tante vallen de meeste puzzelstukjes in elkaar. Veel familie is vermoord maar een aantal hebben de verschrikkingen overleefd. Om niet terug te keren naar hun geboortestad Marioepol maar uit te waaieren over Europa om daar een nieuw leven op te bouwen. 'Zij kwam van Marioepol' resulteert in een indrukwekkend zoektocht waarvan de rillingen je over je rug lopen door ontberingen die deze familie heeft doorstaan.

Titel: Zij kwam uit Marioepol
Auteur: Natascha Wodin
Vertaling: Anne Folkertsma
Pagina's: januari 2019
ISBN: 9789045035833
Uitgeverij Atlas Contact
Verschenen: januari 2019

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.