Recensie door Tea
van Lierop
Uitgeverij Van
Maaskant Haun
'Ten slotte, beste kerel, zoal Anaxagoras al zei is het leven een reis. (Bergotte)'*
Nathanael West debuteerde in 1931 met ‘Het droomleven van Balso Snell’, eerdere
pogingen het werk uit te laten geven mislukten. Miss Lonelyhearts
verscheen in 1933.
Beide boeken zijn
voorzien van een voorwoord van Désanne van Brederode, haar
interessante en persoonlijke visie nam ik graag mee in mijn lezing.
De twee boeken zijn los van elkaar te lezen en zullen apart
besproken worden. Het is een dun boek dat bestaat uit twee nog
dunnere romans met op de voorzijde van het omslag een deel van
Hoppers Nighthawk. De eerste indruk is zowel mysterieus als sinister
en wanneer een boek dun is kan het voorkomen dat het gaat om compact
proza waarbij de inhoud ontrafeld dient te worden door de lezer.
Het droomleven van
Balso Snell
In zijn droom ziet
dichter Balso Snell bij de stad Troje een houten paard met één
benaderbare ingang, het einde van het spijsverteringskanaal. Een
ontdekkingstocht door het lichaam brengt hem in contact met een aantal
personages van divers pluimage. In het begin is het paard nog een
levend wezen waar de ingewanden dienen als plaatsen waar je heen kunt
gaan. Later raken de ingewanden wat meer op de achtergrond en ligt
het accent op de bizarre ontmoetingen.
Het eerste personage
is een gids waarmee hij een pittige discussie heeft over het
kunstenaarschap waarbij het volgens de gids vooral over de kunst zelf
moet gaan en of er in de natuur geen voeten bestaan (volgens
Picasso). Al kibbelend filosofeert het duo nog even door over
Enkelvoud, Meervoud en monisme. De meeste verwijzingen zijn
gemarkeerd en te vinden in de lijst met noten. Het is een flink
aantal en West heeft royaal uitgepakt met het etaleren van zijn kennis
over literatuur, filosofie, kunst, religie en de Oudheid.
Een mooi voorbeeld
van het thema kunstenaarschap op de eerste pagina (Balso staat op het
punt het paard binnen te gaan) is:
‘Voor hij de ruimte betrad, bad hij:‘O, Beer! O, Meyerbeer! O, Bach! O, Offenbach! Stand me now as ever in good stead. (noot5)
(noot 5) A Portrait of the Artist as a Young Man van James Joyce eindigt met ‘Old father, old artificer, stand me now and ever in good stead.’ To stand in good stead betekent dat iets of iemand nuttig kan zijn. Met deze regels verklaart de hoofdpersoon Stephen Dedalus, dat hij de rest van zijn leven kunstenaar wil zijn.’
Opvallend is de
lofzang op de imperfectie van het lichaam. Wanneer Balso een
‘bekoorlijke gebochelde’ ontmoet kan hij niet genoeg benadrukken
hoezeer hij in vervoering raakt door haar schoonheid. Zij wil wel
ingaan op Balso’s avances, maar dan zal hij eerst de vader van haar
ongeboren kind moeten vermoorden. Zijn naam is Beagle en hij komt
uitgebreid aan bod doordat een brief van hem aan de jonge vrouw in
zijn totaliteit afgedrukt staat. Het is een droom en daarin is
alles mogelijk, zo merkt Désanne van Brederode ook al op in haar voorwoord -
met de aantekening dat er zekere dosering nodig is om niet
voorbij het verzadigingspunt te komen. Mij wist West met dit boek
niet de hele lezing te boeien, ik vond het soms wat gezocht hoewel
het idee wel ingenieus is.
Miss Lonelyhearts
Geen droom, maar ook
hier is een personage zoekende, namelijk de sympathieke Miss
Lonelyheart (ML) Deze naam is misleidend, want het gaat hier om een
man die briefschrijvers in nood beantwoordt. Kranten en tijdschriften hadden vaak zo’n succesformule en deze ML is geknipt voor
zijn rol. Met zijn enorm inlevingsvermogen – hij lijdt zelf mee –
weet hij de juiste snaar te raken met zijn antwoorden en het komt een
paar keer voor dat hij een briefschrijver persoonlijk ontmoet. De
schrijvers hebben namen als ‘Genoeg – van alles’
, ‘Wanhopig’ en ‘Gedesillusioneerde – met tuberculeuze –
echtgenoot’. De grap waarmee deze rubriek begon, wordt spoedig een
bloedserieuze zaak. In een aantal korte hoofdstukjes met titels die
allemaal beginnen met Miss Lonelyheart gevolgd door de betreffende
activiteit wordt de spanning langzaam opgebouwd. De
toon in dit boek is vrij
somber; drank,
verkrachting, mishandeling,
woede en
onbegrip wisselen elkaar
af en ML werkt zich
bovendien stevig
in de nesten door zijn goedwillende en empathische houding.
Net
als in Het droomleven van Balso Snell wordt er in Miss Lonelyhearts
gedroomd, niet zoveel, maar in één hoofdstuk krijgt ML een droom
die zijn obsessie met Christus treffend weergeeft. Het gaat over het
offeren van een lam en het
lijkt alsof de auteur
hiermee aangeeft dat het ML zelf is die geofferd wordt door de
buitenwereld, maar tegelijkertijd zichzelf opoffert.
Voorafgaand
aan de droom zit ML thuis en leest een passage uit De gebroeders
Karamazov die de droom inleidt:
‘Ook al zondigt de mens, heb hem lief, want dit is de goddelijke liefde, de hoogste liefde op aarde. Heb heel Gods schepping lief in al zijn alomvattendheid, dus ook het kleinste korreltje zand. Heb de dieren lief, heb de planten lief, heb alles lief. Als je alles liefhebt, zul je beseffen dat er een goddelijke mysterie bestaat. Besef je dat eenmaal dan zul je het steeds beter gaan begrijpen. En op een dag zul je de gehele wereld liefhebben met een allesomvattende liefde.’
Miss
Lonelyhearts is geschreven tijdens de crisis eind
jaren 1920 en begin jaren
1930.
West heeft deze
sfeer heel goed weten over te brengen. Het boek leende
zich ook voor verfilmingen, een toneelstuk en er is zelfs een opera
geschreven door componist Lowell Liebermann.Wanneer ik een vergelijking zou maken van Het droomleven van Balso Snell en Miss Lonelyhearts zou het laatste meer stemmen krijgen vanwege de ontroering die het hoofdpersonage wist op te wekken.
* Bergotte- personage uit À la recherche du temps perdu - Marcel Proust
Dit citaat is het motto van het boek.
Nathanael West |
Nathanael
West, pseudoniem voor Nathan von Wallenstein Weinstein (New York
City, 17 oktober 1903 – El Centro, 22 december 1940) was een
Amerikaans schrijver.
West
was de zoon van Duitstalige Joodse ouders, die geïmmigreerd waren
uit Litouwen. Reeds in zijn jeugd was hij bezeten van literatuur. Na
zijn studie aan de Brown-universiteit verbleef hij twee jaar in
Parijs, waar hij kennismaakte met het surrealisme. Na zijn terugkeer
in de Verenigde Staten werkte hij als nachtreceptionist in New Yorkse
hotels en schreef intussen zijn eerste romans, The Dream Life of
Balso Snell (1931) en Miss Lonelyhearts (1933). Vanaf 1933 werkte hij
als scriptwriter in Hollywood, de plaats van handeling van zijn
laatste roman, The Day of the Locust (1939).
Titel: Het
droomleven van Balso Snell/ Miss Lonelyhearts
Auteur: Nathanael
West
Vertaling: Meta
Gemert
Uitgever: Van
Maaskant Haun
ISBN: 9789081786157
Genre: fictie
Pag.: 168
Verschenen: deze
uitgave 2018
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.