Recensie door Tea
van Lierop
Uitgeverij Ambo | Anthos
Uitgeverij Ambo | Anthos
Messcherpe
reconstructie van een verborgen verleden
Bijschrift toevoegen |
Een modelgezinnetje
lijkt het, een vader een moeder en twee jonge kinderen. Beiden dragen
zij de zorg over de kinderen en het huishouden. Zij, Theresa draagt
iets meer bij aan het inkomen, haar man Henning voegt zich moeilijk
in zijn fiftyfifty-rol. Er is iets waardoor hij last heeft van ‘HET’ dat hem
regelmatig aanvalt, medische onderzoeken lijken echter niets verontrustends
aan te tonen. Henning boekt – achter de rug van Theresa om –
een vakantie naar Lanzarote. Daar gaat hij de strijd aan met zijn demonen
die hem al vele jaren kwellen. De openingspassage:
‘Zijn benen doen pijn. Aan de achterkant, waar de spieren zich bevinden waar je zelden een beroep op doet en waarvan hij niet meer weet hoe ze heten. Met iedere keer dat hij trapt stoten zijn tenen tegen de voering van zijn sportschoenen, die voor hardlopen en niet voor fietsen zijn gemaakt. Zijn goedkope fietsbroek beschermt niet genoeg tegen het schuren, Henning heeft geen water bij zich en zijn fiets is veel te zwaar.’
Henning heeft het
moeilijk en wil iets aan zijn conditie doen, hij huurt een fiets en
gaat totaal onvoorbereid de strijd aan met een berg. Het is erg warm op de eerste dag van het nieuwe jaar, het oudejaarsfeest is achter de rug, zijn
levendige knappe vrouw had het prima naar haar zin op de dansvloer
met een Fransman. Hij hield zich bezig met de kleintjes. De
fietstocht kan gezien worden als metafoor voor zijn demonen, hoe
dichter hij bij de top komt hoe zwaarder het wordt. Pijn overal,
dorst en honger kwellen hem, maar hij moet door. Eenmaal aangekomen
in het dorp blijkt het nog niet zijn eindbestemming te zijn, daarvoor
moet hij nog een stukje verder en daar ontmoet hij een vriendelijke
vrouw die hem laaft.
Terwijl Henning zijn
monsterrit op de fiets maakt komen herinneringen los die vertellen
over zijn verleden, zijn huwelijk, zijn kinderen en vooral zijn rol
hierin. Voortdurend is er de twijfel of hij wel capabel is om de
liefhebbende echtgenoot te zijn en de zorgzame vader die echt van
zijn kinderen houdt. Het perspectief is vanuit Henning bekeken, als
een onzekere, kwetsbare man wekt hij sympathie op. De zelfkwelling
die gepaard gaat met de monsterlijke fietstocht past bij de
doorzetter die hij zo graag wil zijn. Voortdurend vergelijkt hij zijn
rol met die van Theresa, zij doet alle moeite om het gezellig te
maken met de kinderen. Het hele eiland struint ze af om een
kerstboompje voor de kinderen te zoeken en te vinden. Uiteindelijk
komt ze terug met een onooglijk ding vol kitscherige versiering, maar
het is bedoeld als herinnering voor de kinderen, ze vinden het
kunstboompje met versierinkjes geweldig!
Door de lichamelijke
uitputting kan het zijn dat hij zich dingen inbeeldt, is het de hitte
die hem beelden van herinnering, herkenning bezorgt? Tussen waarheid
en fictie belandt hij in een fase van een droom, wel een droom die
echt lijkt met zintuigen die op volle toeren werken. De aard van de
droom kan niet verteld worden hier, maar heeft alles met het
verleden te maken.
In de droom, het
visioen, de herbeleving lopen heden en verleden door elkaar heen. Aan
het einde van het boek worden verbanden zichtbaar en zie je ook dat
de auteur motieven heeft gebruikt om het verhaal te versterken.
Met zijn zus Luna
heeft Henning een speciale band, zij krijgt een bijzondere plek in
het boek. De auteur kan zich zeer goed inleven in volwassenen, maar
minstens zo goed in jonge kinderen.
Juli Zeh heeft een briljant inlevingsvermogen, het hoofdpersonage moet eerst door een hel om verlost te worden van zijn demonen. Door de pakkende schrijfwijze en trefzekere karakterbeschrijvingen is deze roman niet alleen spannend, maar raakt je regelrecht in de ziel.
‘Mama heeft hun over de vogels verteld, het doet haar plezier als de kinderen zich daarvoor interesseren. Maar wat heeft hij aan zijn kennis van vogels? Helemaal niets. Overbodig is die, nutteloos. Sowieso wordt alles alleen maar erger als je dingen weet.’
Juli Zeh heeft een briljant inlevingsvermogen, het hoofdpersonage moet eerst door een hel om verlost te worden van zijn demonen. Door de pakkende schrijfwijze en trefzekere karakterbeschrijvingen is deze roman niet alleen spannend, maar raakt je regelrecht in de ziel.
De auteur
Juli Zeh (1974)
debuteerde in 2001met Adelaars en engelen. Met Speeldrift
(2006) brak ze door bij het grote publiek. Daarna volgden diverse
romans. In 2016 verscheen Ons soort mensen, dat genomineerd
voor de Europese Literatuurprijs. Juli Zeh ontving voor haar werk een
groot aantal prijzen, waaronder de Duitse Boekenprijs, de Friedrich
Hölderlingaanmoedigingsprijs, de Per Olov Enquistprijs, de Ernst
Thollerprijs en de Thomas Mannprijs. Ze wordt alom beschouwd als een
van de belangrijkste hedendaagse Duitse schrijvers. (website Ambo | Anthos)
Titel: Nieuwjaar
Auteur: Juli Zeh
Uitgever: Uitgeverij
Ambo | Anthos
Vertaling: Annemarie
Vlaming
ISBN: 9789026346415
Pag.: 171
Genre: fictie
Verschenen: 2019
Ik vond het een bijzonder boek
BeantwoordenVerwijderenJe word meegezogen met het verhaal
Het einde was verrassend
Vond het een mooi boek