Recensie door Truusje
Uitgeverij Nieuw Amsterdam
Mijn ouwe stierf in een mooi groot
huis.
Mijn moeder stierf in een krot.
En ik, blank noch zwart, vraag me af,
Waar ligt dan mijn eigen graf?
– Langston Hughes
Er nooit echt bij
horen
Nella Larsen (13 april 1891 - 30 maart 1964) was een schrijfster in de Harlem Renaissance, een artistieke
Afro-Amerikaanse schrijvers- en kunstenaarsgroep die in de twintiger jaren van
de 20e eeuw was ontstaan.
Ze was van gemengd bloed,
met een van oorsprong Deense moeder en een gekleurde vader uit
Deens-West-Indië, een kolonie in de Caraïben die destijds behoorde aan
Denemarken.
Toen haar vader overleed,
trouwde haar moeder met Peter Larsen, een Deense man die Nella haar nieuwe
achternaam gaf. Nella kreeg er een halfzusje bij waardoor ze de enige
kleurlinge in het gezin was. Dit halfbloed zijn gaf haar een gevoel van
minderwaardigheid en niet weten waartoe ze behoorde. Daar haar biologische
vader ook blank bloed in zich had, was ze geen neger en geen blanke. Ze kon ook
doorgaan voor een blanke als voor een zwarte.
Het woord neger wordt letterlijk gebruikt in de
twee novellen, een woord dat in die tijd algemeen gebezigd werd.
Zowel in de novelle Schutkleur als in Drijfzand beschrijft Larsen een deel uit het leven van een vrouw
die - net als Larsen zelf - zeer licht van huid is en voor blank of kleurling
door kan gaan.
Helga Crane, de jonge, ijdele lerares uit Drijfzand, is ook dochter van een Deense moeder en
een Deens-West-Indische vader. Mooie kleding, fijne stoffen in felle kleuren en
mooie spulletjes hebben haar voorkeur. Rusteloos als ze is neemt ze op stel en
sprong ontslag, en na wat losse betrekkingen en omzwervingen reist ze op advies
van haar oom naar Denemarken waar ze met blijdschap onthaald wordt door de zus
van haar overleden moeder. Ze is er meer dan welkom, maar Helga lijkt in alles
op twee benen te hinken; terug naar haar zwarte medemens in Harlem of blijven
in het vrije blanke Kopenhagen, waar ze door iedereen wordt geaccepteerd zoals
ze is, maar waar ze steeds het gevoel blijft hebben dat ze er niet helemaal bij
hoort. Steeds gedreven door wat het hardst aan haar trekt zijn de tegenstellingen
hierin levensgroot. Uiteindelijk zorgt het huwelijk van een vriendin ervoor dat
ze toch de oceaan weer oversteekt en haar geluk zoekt in beloftes. Maar ook dan
voelt ze dat het niet is wat ze wil.
In
de novelle Schutkleur staan Irene Redfield en Clare Kendry centraal. Beiden gaan als halfbloed door het leven,
maar weten op een geraffineerde manier van hun kameleontische uiterlijk gebruik
te maken. Net hoe het ze uitkomt, gedragen ze zich als blank of als zwart.
Clare
is echter getrouwd met een blanke, racistische man die er geen weet van heeft
dat zijn vrouw negerbloed heeft en dat haar oude schoolvriendin eveneens een
halfbloed is en getrouwd met een neger. Clare's grootste zorg was dat ze een
zwart kind zou krijgen, waardoor ze ongenadig door de mand zou vallen. Het
dansen, de feesten en bijeenkomsten in Harlem trekken haar enorm aan en ze weet
steeds een manier te vinden om haar man om de tuin te leiden.
Irene's
zwarte man is wél op de hoogte van het feit dat zijn vrouw negerbloed in zich
draagt en van hun twee zonen is de één zwart als vader en de andere blank als
moeder.
Ook
in deze novelle is er sprake voortdurend tegenstrijdige verlangens bij de vrouwen
die niet goed kunnen kiezen waar ze loyaal aan (willen) zijn. Uiteindelijk zal
het leiden naar een gruwelijke climax wanneer Irene het gevoel heeft dat haar
huwelijk onder spanning komt te staan.
Het autobiografische
gehalte in beide sublieme novellen is hoog. Rassensegregatie nog altijd een
griezelig actueel onderwerp.
Larsen's verteltrant is
allesbehalve gedateerd en leest bijzonder fris. De protagonisten, die moeten
omgaan met rassenhaat, vooroordelen en hypocrisie, hebben een grote psychologische
diepgang en zijn magnifiek uitgewerkt. Klassieke pareltjes die onderdeel
zijn van de Schwob-lijst en het verdienen om nooit
vergeten te worden.
Larsen heeft haar studie
deels in de VS en later in Denemarken gevolgd. Bij terugkomst in de VS werd ze
verpleegster in New York, gaf ze les aan de universiteit. De ideeën van Booker T. Washington, die zich hard
maakte voor betere rechten en kans op ontwikkeling van kleurlingen, bereikten
ook haar. Ze trouwde met een zwarte man, ging wonen in Harlem en aan het werk in een bibliotheek wat waarschijnlijk de
aanzet is geweest om meer te gaan lezen en haar ook de pen deed oppakken. Een
scheiding volgde toen ze ontdekte dat haar man haar bedroog met een blanke
vrouw.
Door haar affiniteit met
de Afro-Amerikaanse cultuur waren de banden met haar familie verflauwd. Helaas
heeft een valse beschuldiging van plagiaat ertoe geleid dat ze zich terug heeft
getrokken uit de Harlem Renaissance
en haar pen aan de wilgen heeft gehangen. Depressies waren de reden dat ze
steeds minder deel nam aan het sociale leven en op de leeftijd van 72 jaar
overleed ze.
Titel: Drijfzand &
Schutkleur
Oorspr. titel: Quicksand
& Passing
Auteur: Nella Larsen
Vertaling: Lisette
Graswinckel
Pagina's: 320
ISBN: 9789046822951
Uitgeverij Nieuw Amsterdam
Verschenen: januari 2018
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.