Recensie door Tea
van Lierop
Uitgeverij De Bezige
Bij
Op de shortlist van de Libris Literatuurprijs 2019
Het woord is aan...
Het boek is uit en
verwacht een antwoord. Welnu, daar moest even over nagedacht worden,
maar hier is het dan, het antwoord op het verhaal van een stuk hout
dat een groot deel van de geschiedenis beslaat en zijn herinneringen
optekende in ‘Het Vloekhout’. Het is een veelkleurige
mozaïekvertelling geworden, de verhalen zijn bijna separaat te
lezen, zo heb ik het boek ook gelezen, elke dag een hoofdstuk.
De
stukken hebben wat bezinktijd nodig, er gebeurt veel in een korte
verteltijd, maar de werkelijke tijd is vele malen langer. Het
oerverhaal, de mooie cover met de ‘Olijfgaard’ van Vincent van
Gogh is een Bijbels verhaal en laat ons kennismaken met Maryam, de
vrouw die verkracht wordt onder de ogen van de boom. We horen het
getuigenverslag van de brute verkrachting van de olijfboom zelf, want
ja, een sprekende boom is het. Nu nog als boom, later zal hij als
gedeelte verder optreden als personage. Een antropomorf personage
dus, een ding waaraan menselijke eigenschappen zijn toegedicht. Ik
hoor een mooie donkere stem, eentje waarbij het hout doorklinkt.
Johan de Boose
vertelde in een interview dat hij door de hele geschiedenis vanaf de
jaartelling wilde gaan en dan heb je een personage nodig dat langer
meegaat dan een mensenleven. Hij koos voor een houtspaander die
ontsprong aan een boom, de getuige van de verkrachting en luisterend
oor voor menig ontredderde ziel.
In twaalf – Bijbels getal, de maanden van het jaar en het vroeger gebruikte
rekenstelsel – hoofdstukken wordt het ‘vloekhout’ elke keer in
een ander historisch decor geplaatst. Het verplaatsen in de
historische situaties gaat vrij eenvoudig, het zijn bekende
gebeurtenissen en door er een verhaal met personages van te maken
worden ze filmisch neergezet. Het hout maakt erg veel mee, hij heeft
het zwaar lijkt me, dat blijkt uit de getuigenverslagen van het hout
zelf, maar ook uit de dialogen die hij voert met andere sprekende
voorwerpen.
‘Het is meteen duidelijk dat wij iets belangrijks gemeen hebben, de eerbiedwaardige mevrouw lijkwade en ik. We hebben die rebelse snaak Jesjoea op bijzondere momenten vergezeld, ik vlak voor zijn dood, zij erna.‘Wat vond jij zo fascinerend aan hem?’ wil ik weten, nadat ik haar heb verteld hoe ik de jongen in zijn laatste uur tegen me aan heb gedrukt om hem te helpen sterven.‘Ach, wat vreselijk, maar tegelijk is het prachtig. Weet je, men beschouwde hem als een heilige, en daarom zocht men na zijn dood een voortreffelijk stuk lijnwaad, dat wil zeggen mijzelve, om zijn lichaam mee te bedekken. Hij voelde aan als een profeet. Zijn bloed en zijn zweet hebben mij helemaal doordrenkt.’Ha, die ijdele mevrouw lijkwade.’ (2018-65 ebook)
De verschijningsvorm
van het hout reist ook mee met de tijd, stond hij eerst nog geworteld
op een berg, later wordt hij gekapt en dient hij als kruis voor
Jezus. De volgende metamorfose is een deel van het kruis, opgemerkt
door Gaius, de ‘dikkespaanderzoeker’. Met hem beleeft het hout
hachelijke avonturen aan het hof van keizer Nero. Als lezer word je
zo ongeveer in een bad met beschrijvende beelden uit de oudheid
gelegd, hoewel de gebeurtenissen soms gruwelijk zijn doet het
vertoeven in die tijd weldadig aan. Net of de tijd past bij het hout.
Het eerste deel van het het boek kon mij enorm bekoren.
De tijd verstrijkt,
zo ook het uiterlijk van het ‘hout’. Zijn gestalte als icoon zal
menig (on) gelovige ziel doen sidderen, de gesloten ogen van de
afgebeelde vrouw spreken tot de verbeelding en een ieder hoopt
getuige te kunnen zijn van het ogenblik dat zij haar ogen open zal
doen. Door de wereldgeschiedenis in vogelvlucht te beschrijven worden
her en der gebeurtenissen uitgepikt. De weldadigheid die ik voelde in
het begin in de tijd van de jaartelling kreeg de neiging weg te
ebben, alsof de metamorfose van het hout bij mij als lezer ook een
verandering teweegbracht en die liep niet synchroon met de
verwachtingen. Misschien was het teveel van al het mooie, te compact
misschien voor de bijzondere onderwerpen? Ik weet het niet, maar ik
werd bij het hoofdstuk dat zich afspeelde in Brussel, ik zal geen
spoilers weggeven, helemaal afvallig, ik haakte af en van het mooie
concept bleef weinig meer over.
Nu is het niet zo
dat er niet te genieten valt in dit boek, er staan heel mooie
passages in en het taalgebruik is soepel, af en toe raadselachtig. De
uitdaging alles ook werkelijk op te nemen, te bevatten en eventueel
dingen op te zoeken is redelijk groot en ook zal iemand die gelovig
is misschien af en toe de wenkbrauwen even fronsen. De auteur zegt in
een interview dat hij een schelmenroman wilde schrijven. Dat is
misschien inderdaad een goede beschrijving:
De schelmenroman is een literair genre dat in Spanje ontstond in de 16e en 17e eeuw. Schelmenromans worden ook picareske romans genoemd (naar het Spaanse picaro, dat schelm betekent). De schelmenroman is een subtype van de roman.
Een schelmenroman brengt het verhaal van een sociale verschoppeling van zijn geboorte en kindertijd tot zijn jonge volwassenschap. De schelm, die meestal als ik-verteller optreedt, is soms een wees en altijd iemand die zonder de bescherming van een normale gezinssituatie opgroeit. Hij verhuist meermaals en komt van de ene in de andere situatie terecht, wat het verhaal een episodisch karakter geeft. De schelm is gewiekst; zijn opeenvolgende werkgevers is hij vaak te slim af. Ondanks zijn kwajongensstreken heeft hij een goed hart. In dit genre krijgt men een scherpere kijk op het leven, de zeden en de leefgewoonten van een bepaalde tijd (bron Wikipedia)
Het Vloekhout is
deel drie van een trilogie, hij kan heel goed los gelezen worden
omdat de eerdere twee boeken beide een hoofdstuk krijgen in Het
Vloekhout, toch lijkt me zeker niet ondenkbaar dat ik Gaius en
Jevgeni, deel een en twee van de trilogie, ook nog eens ga lezen.
Afbeelding gemaakt door Koen Broos |
De auteur
Johan de Boose
(1962) is doctor in de slavistiek en verwoed Oost-Europareiziger. Hij
werkte voor theater, televisie en radio. Voor De grensganger (2006)
kreeg hij de Henriette Roland Holstprijs en voor De poppenspeler en
de duivelin (2009) de Cultuurprijs van de Provincie Oost-Vlaanderen.
Zijn dichtbundel Geheimen van Grzimek (2010) werd genomineerd voor de
Herman De Coninckprijs. In het voorjaar van 2011 verscheen de roman
Bloedgetuigen. Voor dit imposante werk ontving De Boose de
Halewijnprijs. In zijn trilogie Het Vloekhout verschenen al Gaius
(2013) en Jevgeni (2014).
Titel: Het Vloekhout
Auteur: Johan de
Boose
Uitgever: De Bezige
Bij
ISBN: 9789403129105
Pag.: 216
Genre: fictie
Verschenen: 2018
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.