Recensie door Tea
van Lierop
Uitgever Atlas
Contact
Op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs 2019
Een roadtrip in tijd
en ruimte…
De flaptekst belooft
een roman waarin niet meer gewerkt hoeft te worden, iedereen krijgt
een basissalaris. Dat klinkt als een utopie voor de optimisten, dit
boek vertelt iets over de consequenties van zo’n bestaan. Parallel
aan deze nieuwe maatschappelijke orde loopt het verhaal van de
verteller, een schrijver. Een bijzonder openhartig verhaal waarbij
schuld, boete, religie, kunst en gemiste kansen een rol spelen.
Deze twee
verhaallijnen vormen een dicht weefsel en noopt de lezer tot
aandachtig lezen om maar niets te hoeven missen. Opgepikte kleine
aanwijzingen zullen liefdevol omarmd worden wanneer de tijd rijp is.
Dit soort boeken zorgt voor een aangename spanning, je weet
nog niet waar de focus op gericht moet zijn, dus alles is belangrijk.
Die roadtrip kan overigens heel breed geïnterpreteerd worden.
Het reizen verbindt het verhaal. Allereerst staat op de omslag een gele tram met als bestemming ‘Remise’. Zoiets zegt al iets over de afloop van een gebeurtenis, maar de vraag rijst: hoe dan?
‘Een oud model, kwetsbaar nog, hoog op de wielen, dun blik, een grille van chroom, kleine zwarte auto in de regen, ik zie hem en mijn hart breekt, hij rijdt langzaam, alsof landschap en tijd zich om hem heen steeds een beetje uitrekken zodat hij nooit zal aankomen, kleine zwarte auto in de regen, het is een titel voor iets, niet voor een boek of verhaal, daar is het te sentimenteel voor, eerder een lied, voor weer een andere musical.’ (2018-155)
Behalve de tram
komen er meer voertuigen voor, zo is er de elektrische rolstoel
van Guido en de zelfrijdende, sprekende auto waarmee de verteller een
echte band mee op weet te bouwen.
Al dat reizen zorgt
voor een constante beweging. Met een
behoorlijke gang vat de verteller de lezer in de kraag, in het begin
traag zoals wel vaker aan het begin van een reis, maar zodra de
versnelling is ingezet is er geen houden meer aan.
Er zijn nogal wat
plaatsen van handeling. Eén ervan is het Archief van Amsterdam waar
de verteller een tijdje gewerkt heeft en waar hij Lennox en De
Meester leerde kennen. Het Archief roept
beelden op van Het Bureau - J.J. Voskuil. Hoewel het niveau bij Het
Archief wat lager is, doen de sfeer, de
bureaucratie, het geneuzel onderling, de grappen en grollen denken aan
het Meertens Instituut. De
verteller heeft zijn eindexamen vwo niet gedaan en is daardoor in een
werkomgeving terechtgekomen waarin hij zich niet thuis voelt.
De titel De goede
zoon wordt als verhaallijn sterk uitgewerkt, vooral de kwetsbaarheid van de
100-jarige moeder en de onzekerheid van de zoon geven de verhouding weer tussen die twee. Over de ouders van
de protagonist, en het geloof in het bijzonder, valt veel te beschrijven:
‘Ja. Maar dat is maar een beeld. In werkelijkheid had ze altijd haast omdat ze wilde dat alles zo snel mogelijk voorbij was; behalve haar leven, want daarna kreeg je het laatste oordeel, met de kans dat je naar de hel ging.’(2018-327)
Er gebeuren vreemde
dingen wanneer je ouders de kerk de rug toekeren om later weer terug
te gaan naar de kerk. Voor kinderen is dat heel verwarrend, die zijn
gebaat bij stabiliteit. De moeder was extreem bang voor de hel,
branden en vuur is één van de motieven. In één van de mooiste
passages van het boek komen de twee verhaallijnen in een
apocalyptisch beeld samen en wanneer dit geen bijbels motief is…
Een roman die wat
betreft de opbouw een scheppingsverhaal zou kunnen zijn, dat was m’n
verwachting bij het zien van de indeling van de hoofdstukken. Er zijn
zeven dagen waarin het leven van de verteller verteld wordt. Met dat
idee in het achterhoofd ben ik het boek gaan lezen en wat is het dan
treffend dat religie inderdaad een niet onbelangrijk thema is in het boek,
motief is ook mogelijk, maar als thema krijgt het meer kracht.
De stijl is erg
beeldend. Wanneer de verteller in de zelfrijdende auto zit en een reis maakt door een surrealistisch landschap moet je als lezer
wel geraakt worden door dit soort beschrijvingen:
‘We rijden ernaartoe, we rijden het bos in. Hoge loofbomen, dik in het blad, overhuiven de weg. We rijden de schaduw binnen, langzaam, opeens is alles anders, koeler, beslotener, vochtiger, vruchtbaar. Tussen de oprijzende stammen liggen dikke plakkaten mos, donkergroen, bijna zwart, op plekken waar schuine balken zonlicht de bodem raken, gloeit het lichtgroen op.’ (2018-280)
Het hoe en waarom
van de dystopische elementen in dit boek - zeer beklemmend, zo wil geen mens leven - en gebeurtenissen die
deels berusten op waarheid mag iedereen zelf lezen en beoordelen, net als de
prachtig gedetailleerde beschrijvingen van desolate gebieden aan de rand van
een stad. Het is een roman met contrasten, hoogstaande technologie
tegenover de queeste van een mens die zo graag de goede zoon wil
zijn, en het eerder genoemde motief vuur tegenover water dat in al zijn verschijningsvormen zijn plaats opeist.
Deze roman is een aanrader voor een ieder die niet terugdeinst voor wat seks (soms karikaturaal en/of hilarisch), een verhaal dat luchtig omspringt met de tijd, en proza dat afwisselend poëtisch dan wel direct is. En of de zeven dagen een betekenis hebben als geheel laat ik graag over aan de interpretatie van de lezer, het zou jammer zijn hier iets over los te laten. Onbevangen en nieuwsgierig beginnen aan deze duizelingwekkende roadtrip is het devies!
Deze roman is een aanrader voor een ieder die niet terugdeinst voor wat seks (soms karikaturaal en/of hilarisch), een verhaal dat luchtig omspringt met de tijd, en proza dat afwisselend poëtisch dan wel direct is. En of de zeven dagen een betekenis hebben als geheel laat ik graag over aan de interpretatie van de lezer, het zou jammer zijn hier iets over los te laten. Onbevangen en nieuwsgierig beginnen aan deze duizelingwekkende roadtrip is het devies!
De auteur
De romans en
verhalen van Rob van Essen (1963) worden alom geprezen. Zijn werk
stond op shortlists van verschillende prestigieuze prijzen, zijn
laatste bundel 'Hier wonen ook mensen' werd bekroond met de J.M.A.
Biesheuvelprijs. Van Essen is zijn cultstatus ontgroeid en behoort
tot de beste schrijvers van het Nederlands taalgebied. Hij is een
meester in het verdraaien van de werkelijkheid met als gevolg dat we
ons bestaan scherper waarnemen. Tzum schreef over hem ‘Er zijn
schrijvers van wie je ongezien elk boek kunt kopen en Rob van Essen
behoort tot die categorie auteurs’. In september 2018 verschijnt
zijn nieuwste roman 'De goede zoon'. (Foto: Annaleen Louwes)
Auteur: Rob van
Essen
Titel: De goede zoon
Uitgever: Atlas
Contact
ISBN: 9789025453411
Pag.: 384
Genre: Roman
Verschenen: oktober
2018
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.