Uitgeverij Atlas Contact
Ik voelde dat muziek
de taal was waarin ik moest protesteren
Aeham Ahmad (1988) vertelt
met dit boek over zijn leven in, en zijn vlucht uit Yarmouk, een buitenwijk
van Dasmascus in Syrië. Deze wijk vindt zijn oorsprong in 1957 en werd in het leven
geroepen om Palestijnen op te vangen, die de oorlog ontvluchtten tussen Israël
en de Palestijnen aan het einde van de veertiger jaren van de vorige eeuw. Ten
tijde van het begin van de Arabische
lente bood Yarmouk huisvesting aan 150.000 inwoners.
De jeugd van Aeham is redelijk rustig verlopen. In ieder geval is er dan
van een strijd of oorlog nog geen sprake. Op school echter heerst er voor hem
geen prettige sfeer, doordat er een aantal terroriserende leerlingen de scepter
zwaait en ook op hem hun oog laten vallen.
'Midden op
het schoolplein stond een basket, waar de grootste schoft uit mijn klas zijn
straffen uitdeelde. Zijn handlangers pakten je bij je armen en benen en knalden
je met je benen wijd tegen de paal van de basket. Ik probeerde deze types zo
veel mogelijk te ontwijken. Ik vermeed hun blik en ging ze overal uit de weg.
Toch kregen ze ook mij een keer te pakken. [...] Ik had het geluk dat niemand
mijn armen vasthield, zodat ik me nog enigszins met mijn handen kon afweren.
Maar een paar dagen later voelde ik het nog.'
Slecht betaalde docenten zijn gedemotiveerd, de school lijkt een gevangenis,
in de pauze worden de leerlingen 'gelucht' en het heimelijke drank- en druggebruik
neemt hand over hand toe. Zijn rapportcijfers kelderen, doordat Aeham steeds
vaker spijbelt. Hij vindt dan zijn rust in de muziekwinkel van zijn vader. Hij
kan er uren improviseren op de piano en dagdromen over zijn toekomst, als
muzikant, als echtgenoot, als vader.
De liefde voor het maken van muziek is hem met de paplepel ingegoten en speelt in hun gezin een belangrijke rol, omdat zijn blinde vader viool en
luit speelt en zijn moeder lerares muziek is.
Maar dan vallen dromen in duigen
Het leger van Assad heeft in 2012, aan het begin van de oorlog, de wijk volledig
afgesloten van de buitenwereld. Regeringsvliegtuigen bombarderen Yarmouk. Steeds
meer huizen raken onbewoonbaar en worden aan puin gebombardeerd. Winkels kunnen
niet meer bevoorraad worden en sluiten, de een na de ander.
Na verloop van tijd is er niets meer........geen levensmiddelen, geen
water, geen elektriciteit en vele inwoners zijn al verhongerd. Terreurgroepen,
zoals IS en het aan Al Qaida gelieerde al-Nusra vallen binnen en de sfeer wordt
steeds grimmiger. Vele inwoners ontvluchten de wijk, op zoek naar veiliger oorden, door
met mensensmokkelaars in zee te gaan.
Oorlogsfalafel en pianomuziek
Wanneer Aeham zijn hand op een voorraad rode linzen weet te leggen,
krijgt hij het lumineuze idee om daar falafel van te maken, die hij op straat
frituurt en tegen kostprijs verkoopt. Maar de voorraad linzen raakt uitgeput en
dan ontstaat het idee om de piano op een kar te zetten en tussen de puinhopen en
ruïnes, zijn stem te laten horen. Een vriend filmt regelmatig en zet de filmpjes op YouTube.
Mensen komen naderbij en zo ontstaat er een koor en nieuwe liedjes.
'Ik voelde
dat de muziek de taal was waarin ik moest protesteren. Ook al zou niemand het
horen. [...] En de wereld luisterde naar ons.'
Over de hele wereld worden de filmpjes van 'De pianist van Yarmouk' bekeken en geliked, maar wanneer IS zijn
piano verbrandt, besluit hij dat ook voor hem de tijd is gekomen om te gaan.
Hij vlucht en na een reis vol gevaren, komt hij aan in Duitsland.............zonder
zijn gezin.
'Er is hoop.
Er is altijd hoop.
Dit is mijn
verhaal. Het verhaal achter de foto die de wereld over ging. De foto waarop ik
midden in de puinhopen achter de piano zit te zingen in een felgroen shirt. En
iedereen die hem in de toekomst zal zien, zal weten: een foto vertelt nooit hoe
iets is begonnen. En ook niet hoe het verder gaat.'
Conclusie
Dit verhaal is een schrijnend stuk 'hedendaagse
geschiedenis'. Het geeft er duidelijk blijk van dat er van ervaringen en
oorlogen in het verleden niet veel is geleerd. Dat deze ellende veel mensen
wanhopig maakt door bombardementen, honger, angst en desolate gevoelens is
intriest.
Aeham's actuele, autobiografische relaas is een vrij plat verhaal, waarmee ik
bedoel dat het ééndimensionaal is, omdat er geen sprake is van meerdere
verhaallijnen. Het is het verhaal van Aeham en hoe hij zijn leven in Yarmouk heeft geleefd en de oorlog heeft ervaren.
Het springt echter wel heen en weer in de tijd en via de flashbacks wordt er een
inkijkje geboden in het verleden van de hoofdpersoon. Hierin zit de opbouw van
het verhaal.
Bewonderenswaardig is het dat deze man de kracht wist op te brengen om andere mensen ook een stem te geven. En zelfs momenten van saamhorigheid en wat luchtigheid wist te creëren.
Ook al speelde honger, angst en bezorgdheid hem parten, hij wist zichzelf altijd weer bij elkaar te rapen en anderen te motiveren.
Het boek leest vlot. Ik kan het geen literair hoogstandje noemen, maar zo is
het ongetwijfeld ook niet bedoeld. De invalshoek van het boek geeft een heel andere kijk op de oorlog in en de exodus uit Syrië, dan de filmpjes die door het journaal getoond worden van vluchtelingen die in bootjes aankomen in Turkije,
Griekenland, Calais, .............
Aeham Ahmad heeft zijn muziek, filmpjes en foto's op het internet gezet en tevens met dit boek zijn verhaal wereldkundig willen maken. En dat is hem gelukt!!!
Aeham Ahmad heeft zijn muziek, filmpjes en foto's op het internet gezet en tevens met dit boek zijn verhaal wereldkundig willen maken. En dat is hem gelukt!!!
De pianist van Yarmouk
Auteur: Aeham Ahmad en Sandra Hetzl
Co-auteur: Ariël Hauptmeier
Categorie: non-fictie
Pagina's: 320
ISBN: 9789045034256
Uitgeverij Atlas Contact
Verschenen: december 2017
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.