Recensie door Tea
van Lierop
Uitgever Contact
Het dichtgeweven web
van hunkering en liefde
Net als in vele
andere romans van Murdoch is ook in dit verhaal de liefde het centrale thema. Dit
keer zijn alle personages met elkaar verbonden in een web waarvan de
draden warrig door elkaar heenlopen en ook nogal eens wisselen al
naar gelang de belangen van het bonte gezelschap. In een decor waarin
de pen van Murdoch duidelijk is te herkennen worden de personages tot
leven gebracht en hun karakters zichtbaar. Met de naam Miranda als
onstuimige kleindochter is het slechts wachten op verwijzingen naar The Tempest van Shakespeare.* Stormachtig is het in elk geval
wel, passie en onvervuld verlangen vullen het hele boek en er zijn
winnaars en verliezers.
De openingspassage
aan het graf van Fanny, echtgenote van Hugh, maakt al een en ander
duidelijk over de verhoudingen. Hugh en Fanny hebben twee kinderen
waarvan er eentje naar Australië is geëmigreerd en samen met haar
man een kinderrijk gezin heeft. De oudste jongen, Penn, is
overgekomen naar Engeland om bij het ziekbed van zijn oma te zijn.
Randall, het andere kind van Fanny en Hugh, is getrouwd en heeft
met zijn vrouw Ann een rozenkwekerij. De roos loopt als motief door
het verhaal heen in al zijn gedaanten en als bijzonderheid is te
vermelden dat de titel is ontleend aan een gedicht van Rupert Brooke
The Old Vicarage, Grantchester. (1912). In dit gedicht benadrukt de
dichter het verschil tussen de in rijen geplaatste bloemen in
Duitsland met de rommelige bloei van wilde rozen in Engeland. De
titel verwijst tevens naar het vormeloze, saaie karakter van
Randalls vrouw Ann. Randall noemt haar een ‘hondsroos’.
Op de begrafenis
verschijnt ook Emma, de ex minnares van Hugh, die hij al tijden niet
meer heeft gezien, ze laat zich niet echt zien maar is meer een schim
die zich samen met een andere vrouw ergens in de verte even vertoont.
Pikant detail: Randall kent haar ook.
In de kenmerkende
lichte en onderhoudende stijl van I.M. worden de gedachten van de
personages duidelijk, soms in dialogen, soms door een alwetende
verteller aan het woord te laten. Van tijd tot tijd komen Murdochs
ideeën over goed en kwaad, haar moraalfilosofie uit de verf en
kunnen de personages getypeerd worden. Randall is de antagonist, als
een op geld beluste en opportunistische egoïst probeert hij zijn zin
te krijgen. Hij heeft met Ann een dochter, Miranda en ze wonen in een
kasteelachtig huis compleet met spookachtige vertrekken en
torentjes. Als een mokkend en pruilend kind probeert hij zijn zin
door te drijven, hij vit op zijn vrouw en op de rozenkwekerij,
eigenlijk wil hij het liefste een luxe leventje leiden. Zijn vader
bezit een kostbaar schilderij. Om zijn zoon tegemoet te komen in
zijn financiële onverzadigbaarheid, verkoopt hij het en geeft zijn
zoon een cheque. Weg is Randall, mét de gezelschapsdame van de
geheimzinnige ex-minnares van Hugh, Lindsay.
Heel herkenbaar zijn die
trio’s in het werk van Murdoch. Emma, Randall en Lindsay vormen een driemanschap waarvan de precieze verhoudingen niet helemaal uitgesproken
worden, alleen dat Emma de absolute macht heeft en de andere twee
stevig in haar greep houdt, tot het schip met geld binnenkomt dus. Nu
ik het hier allemaal zo opschrijf lijkt het net of het een klucht is,
maar zo kun je dit boek niet lezen, er zijn wel kluchtige passages
bij, maar dat is niet de grondgedachte. Uiteindelijk gaat het om de
afwegingen die gemaakt worden. Ann is ook verliefd, maar zij
denkt wel degelijk verder dan alleen haar eigen pleziertjes. De kerk
en het huwelijkssacrament spelen bij haar wel een rol, in
tegenstelling tot haar man. Bizarre bijkomstigheid is dat Miranda
verliefd is op dezelfde man als haar moeder….
Behalve deze
verwikkelingen zijn er natuurlijk de geweldige beschrijvingen van de
huizen, dat zijn altijd optrekjes met allure, bijzonder van
architectuur en vol verleden en prettig verval, heerlijk om te lezen.
En niet te vergeten de vergezichten over de wisselende landschappen,
uitgestrekte bosschages en moerassen, mooie wolkenluchten en zee die
niet zichtbaar is, maar die je wel voelt.
‘Van het dorp, dat verborgen lag onder de andere uitloper van de heuvel, was, tussen weelderige iepen, die nu goudgeel glansden in de heldere zon, alleen het slanke bovenstuk van de torenspits te zien. En dáárachter lag het moeras, dat zich in wijde verten verloor, met zijn grasland en zijn wilgen, waarover altijd een zilverachtige nevel hing.’ (1964-30-31)
In andere werken van
Murdoch komen wel eens nachtelijke bezoeken voor, sluipend, in het
geheim door achtertuinen, dat is hier niet, maar wel is er een dolk,
een vlijmscherp wapen, dat deed meteen denken aan ‘Een afgehouwen
hoofd’. En water, minder dan in in andere boeken van haar, maar
regelmatig regen en de nodige tranen.
The Tempest wordt
aan het eind van het boek nog wel letterlijk aangehaald wanneer Emma
stelt dat ze Lindsay echt wel zou hebben vrijgelaten zoals Prospero
Ariël.
Prospero en Miranda |
Deze keer is het
niet zo eenvoudig een protagonist aan te wijzen, ik neig naar
Miranda, het onstuimige meisje dat ruige spelletjes speelt, haar neef
Penn afwijst en met haar poppen speelt. Haar broertje Steve is
gestorven en dit gemis speelt in het gezin nog altijd een grote rol.
De liefhebber kan
zijn hart ophalen met dit boek uit 1962, het is verre van stoffig, leest vlot en is vooral ontzettend interessant om het patroon te
herkennen dat I.M. gebruikt om haar romans vorm te geven. De rommelige
inrichtingen van vertrekken geven een heerlijk beeld van de
personages en je waant je ook echt in zo’n kamer, fijn om in te
vertoeven en mee te leven met de personages. Enjoy!
De auteur
Dame Jean Iris
Murdoch (Dublin, 15 juli 1919 – Oxford, 8 februari 1999), was een
filosofe, die haar grootste bekendheid dankt aan haar werk als
romanschrijfster.
Murdoch had een voor
die tijd erg vrije moraal. Ze had relaties met veel verschillende
mannen, vaak met meerdere tegelijk, ook na haar huwelijk met John
Bayley. Dat waren zonder uitzondering invloedrijke mannen, vaak
afkomstig uit de wereld van wetenschap en cultuur. Er gingen
geruchten dat Murdoch ook relaties met vrouwen zou hebben, maar dat
ontkende ze altijd. Iris Murdoch leidde een productief leven. Naast
het schrijven van romans en ander werk gaf ze vaak lezingen, in
binnen- en buitenland, vooral over haar werk als schrijfster maar ook
over filosofie.
In 1978 kreeg ze de
Booker Prize voor haar roman The Sea, the Sea. Het boek gaat over een
gepensioneerde regisseur die zich op het platteland terugtrekt. Daar
ontmoet hij zijn eerste liefde, van wie hij zijn hele leven is
blijven dromen en die zich zonder een spoor achter te laten uit zijn
leven heeft teruggetrokken. Zijn verlangen naar haar laait weer op,
wat tot noodlottige verwikkelingen leidt. In 1987 kreeg ze de
onderscheiding Commander of the Order of the British Empire, waardoor
ze zich Dame Iris Murdoch mocht noemen.
(bron
https://nl.wikipedia.org/wiki/Iris_Murdoch)
Titel: Een wilde
roos
Titel
oorspronkelijk: An unofficial rose
Auteur: iris Murdoch
Uitgever: Contact
ISBN: 9789025462673
Vertaling: Katja
Vranken
Genre: fictie
Pag.: 320
Verschenen:
oorspronkelijk 1962, deze editie 1964
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.