Uitgeverij Leopold
Altijd maar op zoek
naar goedkeuring
En ik was zijn held is het goed gedocumenteerde vervolg op Een Mann over Klaus, de zoon van Nobelprijswinnaar Thomas Mann en neef van Heinrich
Mann. Waar Een Mann als
hoofdthema de vader-zoonrelatie tussen Thomas en Klaus heeft, handelt dit
tweede boek om het jaar 1933 en het verzet van de Manns tegen het nazisme.
Eerst iets over de
schrijfstijl. Het is knap hoe een auteur de lezer kan boeien met een van de
eerste tot laatste letter egoïstische jongen. Klaus denkt, ook als 26-jarige
nog, grotendeels aan zijn eigen pleziertjes (morfine, geld, homoseksuele
jongens) en verlangt naar de goedkeuring van zijn vader. Met zijn één jaar
oudere zus Erika heeft hij een
zodanig goede band dat ze zich soms presenteren als een tweeling, voor de
jongere broers en zussen heeft hij geen oor en oog. Samen reizen ze door Europa
voor hun vrienden en leven er tegelijkertijd goed op los met het geld van hun
ouders. Want ondanks dat ze beiden hun bezigheden hebben in het schrijven en
toneelspelen, kunnen ze niet in hun levensonderhoud voorzien. Voor de lezer is
het bijkans onmogelijk om bij te houden wie waar hoe vaak is geweest.
Wat dat betreft lijkt
Klaus sinds Een Mann niet veel
volwassener te zijn geworden. Of dit overeenkomt met de werkelijkheid of dat
Kromhout deze eigenschappen heeft aangedikt, weet ik niet, maar op mij kwam het
geloofwaardig over. Met zijn schrijfwerk doet Klaus in die tijd blijkbaar wel
mee met de volwassen collega-auteurs, gezien de vele positieve kritieken en
verkoopcijfers. Ook hier kan ik over Klaus’ geschreven werk als Mefisto en De vulkaan niet meepraten, en daarmee kom ik op het volgende.
Erika en Klaus Mann 1927 |
Deze Kromhouttitels bieden
een uniek inkijkje in de beroemde schrijversfamilie Mann en het milieu waarin
ze verkeerden. De geschiedenis komt op een andere manier tot leven en de
geïnteresseerde lezer zal hierdoor sneller de Mann-literatuur daadwerkelijk
opzoeken. Daarom zijn ze uitermate geschikt voor én jongvolwassen lezers die
van een coming-of-ageroman (of om in
het Duitse te blijven, een Bildungsroman)
houden én voor mensen die als een (tover)berg tegen de lijvige boeken van de
Manns op zien.
De thematiek past eveneens
in het brede young adultgenre, want
naast het verhaal van Klaus die Duitsland ontvlucht, zijn meer thema’s te
ontwaren: het opbouwen van een bestaan elders in Europa, het ontdekken van een
identiteit, wat is een thuis, hoe verzet je je tegen een machthebber die de
massa in zijn greep heeft?
'Van Duitser was hij Europeaan geworden, van
egocentrische, alleen in literatuur geïnteresseerde kunstenaar een politiek
bewuste schrijver van polemieken en kritische artikelen. Zijn reizen hadden de
kiem gelegd voor zijn afkeer van iedere vorm van nationalisme.'
Klaus Mann |
De identiteit komt
concreet tot uiting doordat het boek in twee delen is verdeeld: “Europeaan in Duitsland” en “Duitser in Europa”. Klaus voelt zich
vóór maart 1933 een Europeaan; Zürich, Parijs, München en Berlijn kennen geen
geheimen voor hem (en met Erika heeft hij in de jaren ervoor een wereldreis
gemaakt). Als daarna alle Manns besluiten verspreid over West-Europa te gaan
wonen, komen ze in eerste instantie in een warm bad terecht met andere
‘wereldreizigers’. Klaus ervaart echter dat in een paar maanden tijd het
klimaat in Parijs verandert, wanneer hij met andere antinazistische Duitsers
plannen bespreekt voor een nieuw politiek tijdschrift. Door Amerikanen worden
ze over één kam geschoren.
Dat literair-kritische
tijdschrift zal Die Sammlung genoemd
worden, naar de verzameling Duitse schrijvers die in ballingschap leven buiten
hun geboorteland. Door kwalitatief goede schrijvers aan zich te binden, wil
Klaus een vuist maken tegen het nieuwe Duitse regime, maar vooral wil hij
indruk maken op zijn vader. Deze vraag blijft een rode draad tot het eind van
het boek.
Voor de feitenkennis: Die Sammlung is uitgegeven door Querido Verlag, de Duitstalige tak van
de Nederlandse uitgeverij van Emanuel
Querido. Klaus woont hiertoe een tijdje in Amsterdam, in feite de eerste
plaats waar hij niet in een hotelkamer slaapt.
“Ze denkt dat we nazi’s zijn, meneer Roth. Geen
wonder met die akelige krant op tafel.” “Negeer die vrouwen! We spreken Duits
en bekijken een nazikrant, dus zijn we de vijand.”
Thomas Mann |
Juist ook voor de breder
belezen en/of oudere lezer is En ik was zijn held erg interessant. Namen als Joseph Roth, Menno ter Braak en Hermann
Hesse komen erin voor, Roth heeft zelfs een bijrol, en door voorkennis
kunnen ze in een bredere context geplaatst worden. Een prachtige vorm van
intertekstualiteit.
Ik proef aan het geheel
dat dit een personage met een verhaal is dat met de auteur aan de haal is
gegaan. Kromhouts plan was initieel een boek over de vader-zoonrelatie van
Thomas en Klaus te schrijven en toen was er plotseling toch dit tweede deel.
Het kan niet anders dan
dat Kromhout – net als de
Bloomsburytrilogie – het Mannverhaal afmaakt met een derde deel. Na deze
vooroorlogse episode volgt namelijk een tijd waarin Klaus naar Amerika verhuist
en daar meer Exil-literatuur publiceert, om uiteindelijk in 1949 zelfmoord te
plegen.
Na contact met de auteur
zelf blijkt dat deze serieus nadenkt over een vervolg. Ik verheug me er alvast
op.
Auteur
Rindert Kromhout (Amsterdam, 1958) schrijft
vanaf zijn twintigste verhalen voor kinderen, waarvan Erge Ellie en nare Nellie en Meester
Max en de minimonsters misschien
wel de bekendste zijn. Verschillende prijzen van de Kinderjury en Gouden
Griffels later mag hij in 2002 het Kinderboekenweekgeschenk schrijven. In 2009
begint hij aan een historische jeugdroman die zich afspeelt rond de Bloomsbury Group van Virginia Woolf: Soldaten huilen niet. Hierop volgen nog twee delen en vertalingen
in het Duits. Een Mann verschijnt in
2016 en wordt een jaar later vertaald in het Turks.
Titel: En ik was zijn held
Auteur: Rindert Kromhout
Pagina's: 304
ISBN: 9789025876128
Uitgeverij Leopold
Verschenen: november 2018
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.