Gastrecensie van Nathalie
Beoordeling: 3 sterren
Uitgever: Atlas Contact
Beoordeling: 3 sterren
Uitgever: Atlas Contact
'Muzikale zoektocht naar jezelf'
Onlangs
las ik Grond van de vrij onbekende Nederlandse schrijver Wil Boesten. Hij is daarnaast
ook vertaler van Duitse boeken, echte kleppers bovendien, naar het Nederlands.
Deze schrijver stond namelijk op het programma van de Club van 10 Literatuur in
Dordrecht. We mochten bij hem in zijn schrijverskamer allemaal tegelijk op
bezoek. Hieronder alvast mijn persoonlijke indrukken van deze roman uit 2015,
die voorafgegaan werd door de romans Spiltijd in 2007 en Tot de regen komt in
2011 (genomineerd voor de Halewijnprijs).
Op het nippertje
Het boek vertelt het verhaal van jazztrompettist Lucas Lels,
die vast komt te zitten op de luchthaven JFK na het uitbarsten van de IJslandse
vulkaan Eyjafjallajökull en na een paar optredens te hebben gehad in New York
met enkele bevriende muzikanten. Vlak nadat zijn vlucht wordt afgeschaft,
krijgt hij een telefoontje van thuis waarin hij hoort dat zijn geliefde oom
Louis onverwacht gestorven is.
Terwijl hij samen met duizenden andere reizigers voor het
Europese continent dagen moet wachten vooraleer er terugvluchten gaan, voert
hij een gesprek met de weduwe van oom Louis, Patricia, waaruit blijkt dat hij
met beiden een goede relatie had. Ze waren er namelijk voor hem in zijn
moeilijke jeugd toen hij moest opgroeien bij zijn grootvader, na een ongeluk
waarin zijn beide ouders omkwamen toen hij zelfs nog in de buik van zijn moeder
zat. Hij werd op het nippertje ter wereld gebracht vooraleer zijn moeder ook
het leven liet.
Grond
Zijn verleden komt aan het oog van de lezer voorbij,
afgewisseld met scènes vanop de luchthaven met beelden van landerige reizigers,
veldbedjes, leeggekochte luchthavenwinkels, zijn kortstondige relatie met een
Duitse vrouw en zijn nogal heftige gesprekken met Patricia. Langzamerhand leren
we het karakter van Lucas beter kennen en wat eraan ten grondslag ligt, en
waarom hij last heeft van een fundamentele onzekerheid in zijn leven.
Zijn ‘grond’ van oorsprong is Nederlands Limburg, waar hij
en zijn broer werden opgevoed door zijn grootvader en hun voortdurend een
schuldgevoel aanpraatte vanwege de dood van hun ouders. Hij verplichtte beide
jongens ook om geneeskunde te studeren en liet hen niet vrij in hun keuze. Als
Lucas opgroeit, merkt hij dat dit niet zijn eigen keuze is en dat zijn passie
bij de trompet en de jazzmuziek ligt. Zijn oom Louis en zijn Vlaamse veel
jongere vrouw, Patricia, zijn voor hem van onnoemelijk belang om zijn eigen weg
te gaan ondanks alle tegenwerking van thuis uit. De ongelukkige jeugd, zijn
eigen ‘Grond’, zal hem blijven achtervolgen.
Larmoyant
Heel dit eerste deel is in een nogal complexe stijl geschreven
die niet altijd even toegankelijk is. Ook in interpunctie en spelling probeert
de auteur de roes die Lucas af en toe meemaakt, weer te geven, maar dit maakt
het volgen van het verhaal er niet makkelijker op. Naast de eerder
fatalistische houding van Lucas, die je als lezer af en toe door elkaar zou
willen schudden en dit deel nogal larmoyant (een duurdere term voor een
klagerig) maakt, valt de beeldrijke, nogal on-Nederlandse taal op. Het aantal
adjectieven en de beeldspraak zijn soms te zwaar op de hand liggend. De zinnen
zijn soms moeilijk geconstrueerd waardoor het verhaal niet echt vlot overkomt.
Ook het artificiële, wat oubollige Vlaams van Patricia, een schoonheidsfoutje
van de auteur, stoorde af en toe.
Muziek
Dit wordt wel beter in het tweede deel, nadat Lucas is
teruggekeerd, zijn leven even op pauze heeft gezet en bij Patricia is gaan
inwonen om haar te steunen. Dit deel is heel wat toegankelijker dan het eerste
en toont hoe Lucas zich verder ontwikkelt nadat zijn tijd op de luchthaven van New
York net als het verlies van zijn oom hem dermate heeft veranderd, dat hij noch
aan optreden noch aan het componeren van muziek toekomt. Een aantal factoren
zal hem de grond onder zijn voeten terug doen vinden terwijl hij en Patricia
ook op een andere manier met elkaar beginnen om te gaan. We volgen beide
personages onder andere op een trip naar Italië waar Lucas is uitgenodigd om
een vriend-muzikant uit de nood te helpen en waar hij de smaak voor de muziek,
zal terugvinden.
"Na een halve minuut sluit hij zijn ogen en zet een
eindeloos lijkende glijvlucht in van hoog naar laag, van strak naar rafelig,
van hard naar haast onhoorbaar ruisend. De euforie van de vliegende mens zet
zijn huid in brand. De langzame landing is volmaakt. Hij houdt zijn mondstuk tegen
zijn lippen tot ook het allerlaatste geluid is weggestorven.[...] "
Conclusie
Het tempo in beide delen doet recht aan de jazzmuziek met
telkens nieuwe ontwikkelingen op basis van hetzelfde thema. Referenties naar
(jazz)muziek zijn dan ook doorheen het boek verweven. Liefhebbers van jazz en
dit soort coming of age-verhalen zullen deze roman wel kunnen smaken. De
uitwerking had echter vlotter gekund.
Auteur: Wil Boesten
Genre: literaire fictie
Pagina's: 270
ISBN: 9789025445720
Uitgever: Atlas Contact
Verschenen: augustus 2015
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.