Beoordeling 5 sterren
Uitgeverij De Bezige Bij
‘...terwijl hij aan
het woord was zag ze zichzelf
meer en meer als een uitgespaarde vorm,
een contour
(romein rdv): alle details om haar heen waren ingekleurd,
maar zijzelf
bleef blanco.
Toch gaf deze vorm, met zijn onbekende inhoud,
haar voor het eerst
sinds het voorval het gevoel dat ze wist wie ze was.’
(p. 199)
(p. 199)
EEN LEVEN ZONDER MIJ*
‘Waarom mijn huwelijk
was misgelopen, zei ik in antwoord op zijn vraag, viel onmogelijk te zeggen:
een huwelijk is onder meer een geloofsovertuiging, een verhaal (romein rdv). Je
ziet een huwelijk af aan dingen die echt bestaan, maar de drijfveer erachter
blijft raadselachtig. Wat echt was, uiteindelijk, was het verlies van het huis.
Het was de geografische locatie geworden van dingen die voorbij waren [...].
Door de verhuizing zeiden we in feite dat we ophielden met wachten...’ (p.
13)
Waar gaat het boek over?
Een schrijfster, wier naam maar één keer valt - op p. 176
- gaat op reis naar Griekenland. In
Athene gaat zij een schrijfcursus geven. Overal komt zij mensen tegen, bekenden
en onbekenden, die een conversatie met haar aangaan. In zekere zin leven wij
als lezer met haar mee, wij kijken door haar ogen naar de wereld en naar
haarzelf.
We beginnen gewoon vooraan in het verhaal van haar avonturen
in Athene; de schrijfster heeft voorafgaand aan haar vliegreis nog een kort
gesprek met iemand die een literair tijdschrift wil oprichten; natuurlijk is
zijn heimelijke wens schrijver te worden.
Al spoedig valt op dat wij van haar gesprekspartners van
alles te weten te komen maar van haar vrij weinig. Zij spreken met en vooral
tegen haar over hun huwelijk(en), hun (ex-)partners, hun kinderen, hun
teleurstellingen, hun onvervulde verlangens. Meer is het zo dat zij aan haar
hun verhaal of hun verhalen vertellen. Ze verwachten van haar niet zo veel meer
terug dan dat zij luistert of misschien zelfs dat niet eens.
Het huwelijk van de schrijfster is blijkbaar nog niet lang
geleden op de klippen gelopen. Het is niet aan haar reactie dat wij merken dat
het haar woest en ledig heeft achtergelaten. Dat merken wij aan de reactie van
de anderen. Zij absorbeert hun verhalen totaal.
Veel van de mensen die zij ontmoet, zijn ook auteur of
docent, willen zelf schrijver worden, willen uitgever zijn, hebben iets met
schrijven of lezen op zijn minst boeken.De schrijfster Angeliki, die zij ontmoet via haar vriend Panayiotis, heeft een boek geschreven over een vrouwelijke schilder. Maar, vertrouwt haar Griekse vriend haar toe, die schilder is eigenlijk een schrijfster. Het verhaal van Angeliki is ook eigenlijk een autobiografie, maar dat wil zij niet toegeven.
Een verhaal in een verhaal
Het is via deze passages dat je als lezer begint te
begrijpen dat deze roman zeer gelaagd is. Niet alleen vertellen mensen
bijvoorbeeld een verhaal aan de schrijfster, maar in die verhalen zit soms weer
een verhaal opgesloten, zoals in het voorbeeld van Angeliki, die nota bene een
tijdje later in levende lijve opduikt. En dat verhaal in een verhaal is
autobiografisch. Via deze ingewikkeld gelaagde doolhoven begin je te begrijpen
dat alles wat er om de schrijfster heen gebeurt, iets zegt over haarzelf.
De schrijfster is na het mislukken van haar huwelijk
zichzelf helemaal kwijtgeraakt. Ze is als een tabula rasa (schone lei, onbeschreven blad) geworden. Zij is een
grote leegte. Zij heeft geen identiteit meer. De mensen om haar heen gaan haar
langzaamaan invullen met hun verhalen.
Zelfs verdriet en rouw gaan dwars door haar heen zonder in
haar te beklijven. Anderen vertellen haar over hun verdriet, hun rouw, hun issues,
hun trauma’s. Geleidelijk laat zij die toe:
‘Ook ik zag in alles
om me heen steeds meer mijn eigen angsten en verlangens, zag andermans leven
steeds vaker als een commentaar op mijn eigen leven. Kijkend naar het gezin op
de boot zag ik wat ik niet meer had: iets wat er niet was, met andere woorden.
Die mensen gingen volkomen op in het moment, en al keek ik ernaar, ik kon er
evenmin naar terug als dat ik over het water kon lopen dat ons scheidde. Welk
van die twee manieren van leven - opgaan
in het moment of erbuiten staan - was echter?’ (p. 67)
Leven is identiteit is schrijven is verhalen vertellen
is lezen
Het is ook mogelijk dat de schrijfster zich, net als de
evenzo naamloze hoofdfiguur uit Nicole Krauss’ boek, Donker woud, in een
periode van een writer’s block bevindt. Dat doet er niet precies toe, want een
ding wordt duidelijk in deze roman: leven, c.q. identiteit is vrijwel synoniem
aan schrijven, en aan lezen en aan verhalen vertellen. Dat laatste doet
iedereen in dit boek: iedereen vertelt een verhaal, meestal zijn eigen verhaal;
en vaak ook nog een verhaal in een verhaal. De schrijfster heeft geen
identiteit en kan daarom niet schrijven. Wat zij wel kan is anderen leren te
schrijven. Of nee, dat kan ze niet, ze kan hen slechts stimuleren verhalen te
vertellen en via dat proces te gaan schrijven.
Wellicht zijn de verschillende onderdelen onderling
inwisselbaar: in welke volgorde dan ook: het gaat om leven, identiteit,
verhalen vertellen, lezen, schrijven.
Collega Ryan vertelt haar: ‘En schrijven, het hele idee dat je pijn in iets anders moet omzetten -
daar was Ierland de basis voor; zijn jeugd in Tralee vormde daar de basis voor.
Plotseling kon hij die anonimiteit die zo fundamenteel Amerikaans was niet
langer verdragen.’ (p. 39).
In ieder geval heeft Ryan een writer’s block. Zij vraagt aan
hem: heb je nu al een nieuw boek geschreven? Hij vraagt haar: heb je al een
nieuw leven gevonden?
Varia
In mijn fysieke leesclub vond niemand behalve ik dit een
goed boek. Hun kritiek was: veel te abstract, zo verbaal, zo veel verhalen,
zoveel omwegen, er staat zoveel in, het is te gecomprimeerd.
Met zijn 208 pp is dit geen dik boek, geen baksteen, geen
klepper, maar iedere zin is zo rijk van taal, zo vol van betekenis, dat je die
met je volledige aandacht moet lezen.
In dit boek, dat het eerste is van drie**, is de schrijfster
nog compleet blanco. In dit deel krijgt zij langzamerhand een contour, een
buitenkant.
Het boek kent geen ik-perspectief; dat zou je misschien
verwachten; de roman kent een zij-perspectief en dat werkt heel vervreemdend.
Wij lezers ervaren op deze wijze hoe vervreemdt de schrijfster is van
haar/zichzelf.
Ik ga er hier verder niet op in, maar deze roman kent, zoals
zo vele, bijvoorbeeld Transit van Cusk en Donker woud van Krauss - lees elders
mijn recensies die onder andere gaan over dubbelganger en tegenstelling -, het
structuurelement van de tegenstelling, bijvoorbeeld in hoofdstuk III.
Even een terzijde: ik kom dit jaar het structuurelement van
de tegenstelling ongelooflijk vaak tegen. Ik zou bijna denken dat de tegenstelling
in moderne romans het moderne levensgevoel belichaamt: ambivalentie,
verscheurdheid, niet tot een eenheid kunnen komen, of anderzijds: juist kiezen
voor één van de polen en de andere veronachtzamen.Conclusie
De taal die Cusk gebruikt is helder, vrij sec, maar gecomprimeerd.
De gedachten over huwelijk en het krijgen en hebben van kinderen zijn heel
diep, kritisch, schokkend en nietsontziend ook. Gelukkig ontbreekt het Cusk
niet aan humor.
In ieder geval heeft de Canadees-Engelse Rachel Cusk een
onuitwisbare indruk op mij achtergelaten. Zij bevestigt mij in het idee, dat ik
al een tijdje heb: Angelsaksiche schrijfsters en schrijvers zijn fantastisch!
Dat de schrijfster via andere mensen, via hun verhalen
zichzelf weer opbouwt, een nieuwe identiteit gaat vormen, vind ik een
prachtvondst. Deel 2 Transit heb ik ook al gelezen en gerecenseerd, het derde
deel wacht nog op mij.
* Vrij naar Kristien Hemmerechts, Taal zonder mij; over haar
man Herman de Coninck en zijn dood.
** deel 1: Countouren; deel 2: Transit; deel 3: Nasleep. Van
Transit is van mij al een recensie verschenen.
Auteur
Rachel Cusk (Canada, 1967) bracht haar jeugd door in Amerika
en Engeland. Ze studeerde in Oxford en reisde vervolgens lange tijd door Spanje
en Zuid-Amerika. Ze woont in Brighton met haar man en kinderen en schrijft
regelmatig voor The Times en Times Literary Supplement. Het tijdschrift Granta
verkoos haar tot een van de twintig beste jonge Britse auteurs. Ze sleepte
prijzen in de wacht voor haar debuut Saving Agnes en voor Het buitenleven.
Daarnaast schreef ze nietsontziend over haar moederschap in In het land van
moeders. Ze oogstte internationaal veel lof voor haar roman Arlington Park.
Titel: Contouren
Auteur: Rachel Cusk
Vertaler: Caroline Meijer Lette Vos
Pagina's: 208
ISBN:13 9789023442943
Uitgeverij: De Bezige Bij
Verschijningsdatum: november 2016
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.