Recensie door Cies
Amsterdam University Press
Leren poëzie te
waarderen
De Glanzende Kiemcel is de
bundeling van acht lezingen over poëzie die Simon Vestdijk schreef eind
1942 tijdens zijn internering in een seminarie te St. Michielsgestel. Vestdijk,
samen met nog zo’n 700 andere mannen uit de bovenlaag van de Nederlandse
samenleving, werd daar door de Duitse bezetter gegijzeld. De kans was aanwezig
dat enkelen van hen geëxecuteerd zouden worden als vergeldingsmaatregel voor
verzetsdaden die tegen de Duitse bezetting waren gericht. Er is ook een aantal
gevangen geëxecuteerd. Om de tijd door te komen organiseerden de gegijzelden
onderling sportwedstrijden, concerten en culturele bijeenkomsten.
In januari en februari 1943 werden de
acht lezingen voorgedragen. De eerste drie nog door Vestdijk zelf, de andere
vijf door een vervanger. Vestdijk is op 24 januari verplaatst naar de
gevangenis in Scheveningen, ervaringen die hij verwerkt heeft in de roman Pastorale
1943. Hij wordt uiteindelijk op 25 februari 1943 vrijgelaten. Het duurt dan
nog een aantal jaren voordat de lezingen in boekvorm worden uitgegeven. In 1950
ziet De Glanzende Kiemcel het levenslicht.
De acht lezingen zijn door Vestdijk op
maat gesneden voor een publiek dat belangstelling heeft voor poëzie, maar niet
dagelijks poëzie leest. Vestdijk neemt zijn toehoorders en ons lezers mee
langs alle technische termen uit de poëzie om aan de aan de hand van
voorbeelden duidelijk te maken waarom wij het ene gedicht wel goed vinden en
het ander minder. Wanneer je net als de toehoorders van Vestdijk wel eens
een gedicht leest én benieuwd bent waarom je het ene gedicht en het andere
minder goed vindt, dan is De Glanzende Kiemcel iets voor jou.
Vestdijk geeft in zijn slotopmerkingen
duidelijk aan waarom enige theoretische kennis van poëzie het leesplezier
eerder vergroot dan verkleint:
Juist degene die zich theoretisch ergens in verdiept heeft, is in staat de theorie tijdelijk te vergeten op het grote moment van de actuele kennismaking of hernieuwde kennismaking met het kunstwerk. … Sterker nog: zijn onbevangenheid zal misschien zelfs nog gestegen zijn; want de volstrekte leek wordt altijd in zijn vermogen tot overgave belemmerd door het vage, maar hinderlijke denkbeeld dat poëzie zo moeilijk is, moeilijk te schrijven, en moeilijk in zich op te nemen.
Vestdijk houdt in De Glanzende
Kiemcel de toon luchtig en ontspannen. Ronduit amusant, rekening houdend
met de omstandigheden, zijn de passages waar hij met zijn publiek het Wilhelmus
als gedicht bespreekt. Vestdijk gebruikt ook andere gedichten als voorbeelden
om aan te tonen waarom ze zo goed (en een enkele keer zo slecht) zijn. Hij kon
slechts uit een beperkt aantal gedichten kiezen omdat in het tot gevangenkamp
getransformeerde seminarie niet zo veel poëzie in de bibliotheek aanwezig was.
In het laatste hoofdstuk laat Vestdijk zien hoe hij te werk gaat wanneer hij een
sonnet schrijft. Hij gebruikt al hetgeen wat er in de vorige hoofdstukken
voorbij is gekomen, waardoor het eenvoudiger is om te begrijpen hoe en waarom
Vestdijk voor bepaalde woorden en regels kiest. Met deze kennis in het achterhoofd
(en af en toe stukjes herlezen) wordt het voor iedere (beginnende) poëzielezer
een stuk makkelijker om van poëzie te kunnen genieten.
Titel: De Glanzende Kiemcel
Auteur: Simon Vestdijk
ISBN: 9789053569856
Uitgever: Amsterdam University Press
Uitgever: Amsterdam University Press
Pag.: 272
Genre: Literaire essays
Verschenen: deze uitgave 2007
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.