zondag 17 mei 2020

Simon Vestdijk – De Glanzende Kiemcel

Recensie door Cies
Amsterdam University Press



Leren poëzie te waarderen

De Glanzende Kiemcel is de bundeling van acht lezingen over poëzie die Simon Vestdijk schreef eind 1942 tijdens zijn internering in een seminarie te St. Michielsgestel. Vestdijk, samen met nog zo’n 700 andere mannen uit de bovenlaag van de Nederlandse samenleving, werd daar door de Duitse bezetter gegijzeld. De kans was aanwezig dat enkelen van hen geëxecuteerd zouden worden als vergeldingsmaatregel voor verzetsdaden die tegen de Duitse bezetting waren gericht. Er is ook een aantal gevangen geëxecuteerd. Om de tijd door te komen organiseerden de gegijzelden onderling sportwedstrijden, concerten en culturele bijeenkomsten. 

In januari en februari 1943 werden de acht lezingen voorgedragen. De eerste drie nog door Vestdijk zelf, de andere vijf door een vervanger. Vestdijk is op 24 januari verplaatst naar de gevangenis in Scheveningen, ervaringen die hij verwerkt heeft in de roman Pastorale 1943. Hij wordt uiteindelijk op 25 februari 1943 vrijgelaten. Het duurt dan nog een aantal jaren voordat de lezingen in boekvorm worden uitgegeven. In 1950 ziet De Glanzende Kiemcel het levenslicht. 

De acht lezingen zijn door Vestdijk op maat gesneden voor een publiek dat belangstelling heeft voor poëzie, maar niet dagelijks  poëzie leest. Vestdijk neemt zijn toehoorders en ons lezers mee langs alle technische termen uit de poëzie om aan de aan de hand van voorbeelden duidelijk te maken waarom wij het ene gedicht wel goed vinden en het ander minder.  Wanneer je net als de toehoorders van Vestdijk wel eens een gedicht leest én benieuwd bent waarom je het ene gedicht en het andere minder goed vindt, dan is De Glanzende Kiemcel iets voor jou.

Vestdijk geeft in zijn slotopmerkingen duidelijk aan waarom enige theoretische kennis van poëzie het leesplezier eerder vergroot dan verkleint: 

Juist degene die zich theoretisch ergens in verdiept heeft, is in staat de theorie tijdelijk te vergeten op het grote moment van de actuele kennismaking of hernieuwde kennismaking met het kunstwerk. … Sterker nog: zijn onbevangenheid zal misschien zelfs nog gestegen zijn; want de volstrekte leek wordt altijd in zijn vermogen tot overgave belemmerd door het vage, maar hinderlijke denkbeeld dat poëzie zo moeilijk is, moeilijk te schrijven, en moeilijk in zich op te nemen.

Vestdijk houdt in De Glanzende Kiemcel de toon luchtig en ontspannen. Ronduit amusant, rekening houdend met de omstandigheden, zijn de passages waar hij met zijn publiek het Wilhelmus als gedicht bespreekt. Vestdijk gebruikt ook andere gedichten als voorbeelden om aan te tonen waarom ze zo goed (en een enkele keer zo slecht) zijn. Hij kon slechts uit een beperkt aantal gedichten kiezen omdat in het tot gevangenkamp getransformeerde seminarie niet zo veel poëzie in de bibliotheek aanwezig was. In het laatste hoofdstuk laat Vestdijk zien hoe hij te werk gaat wanneer hij een sonnet schrijft. Hij gebruikt al hetgeen wat er in de vorige hoofdstukken voorbij is gekomen, waardoor het eenvoudiger is om te begrijpen hoe en waarom Vestdijk voor bepaalde woorden en regels kiest. Met deze kennis in het achterhoofd (en af en toe stukjes herlezen) wordt het voor iedere (beginnende) poëzielezer een stuk makkelijker om van poëzie te kunnen genieten.


Titel: De Glanzende Kiemcel
Auteur: Simon Vestdijk
ISBN: 9789053569856 
Uitgever: Amsterdam University Press
Pag.: 272
Genre: Literaire essays
Verschenen: deze uitgave 2007

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.