Recensie door Koen de
Jager
Engelbewaarder
Deel 04 van de volledige
werken van Willem
Frederik Hermans bevat de romans Herinneringen van een engelbewaarder en Het evangelie van O. Dapper Dapper. De
verschillen tussen deze romans zijn aanzienlijk, maar ik heb ze beide met
plezier gelezen.
Herinneringen van een engelbewaarder speelt zich af in de eerste dagen van de Tweede
Wereldoorlog. Bert Alberegt is officier van justitie en rijdt een meisje dood.
Hij verbergt haar en probeert aan geld te komen om zijn joodse vriendin
achterna te reizen die al op de boot naar Engeland zit. Van zijn goede vriend
Erik hoort hij wat later dat de dochter van twee oudere mensen vermist is en of
hij via zijn werk hier wat meer van te weten kan komen. Ook komt hij te weten
dat de Gestapo achter zijn broer Rense aan zit, die kunstschilder is. Met deze
ingrediënten wordt een onderhoudend verhaal verteld, gezien vanuit het
perspectief van de engelbewaarder van Alberegt. Bijvoorbeeld als Alberegt's
kantoor wordt opgeblazen;
'Ik duwde hem achteruit. Een hoog suizen sloot zijn oren af. Een
tweede slag weerklonk...Een vrouwtje liet zich op haar knieën vallen en begon
hardop tot de Moedermaagd te bidden. Geheiligd ogenblik. Geen schoner muziek
kan mij ooit in de oren klinken, dan het bidden van mensen in nood.'
Ik
vroeg mij in het begin af wat die alwetende figuur van de engelbewaarder
toevoegde. In enkele recensies na het verschijnen van de roman werd het
afgedaan als een goedkope truc, zeker omdat ook de duivel ten tonele
verschijnt. Een naïeve voorstelling van goed tegen kwaad stond er te lezen
(achter in het boek staan de recensies in een toelichting genoemd). Toen ik wat
aangekruiste citaten bekeek, bleken ze allemaal uit passages te komen die met
deze figuur te maken hadden, dus voor mij voegde het zeker wat toe.
Het is een boek van zo'n
390 pagina's in een stijl die ik erg prettig vind om te lezen;
'Het was of een ijskoude wind uit een later leven dat nog zwarter was
dan zijn heden hem in het gezicht blies.'
Die
stijl is radicaal anders in de tweede roman, Het evangelie van O. Dapper Dapper. Het is een vervolg op
de experimentele roman De God
Denkbaar Denkbaar de God, die ik in een ver verleden al eens heb
gelezen. Ik wist dus een beetje wat ik kon verwachten, want ook dit is een
absurdistisch verhaal. Hermans wijkt af van iedere gebruikelijke
verteltechniek, als hij het verhaal vertelt van de evangelist, geïnspireerd
door Olfert
Dapper (u weet wel, van de Dapperstraat). Dat verhaal begint als
volgt;
'Vijf miljard jaar geleden was de wereld herschapen en O. Dapper
Dapper liep. Het was een elektrische schrijfmachine waar hij uit voortkwam,
want de levenslopen van apostelen werden in dat tijdperk niet meer met de hand
geschreven.'
Die
schrijfmachine gaan we nog tegenkomen, die wordt ergens gebouwd, 'uiteraard' zo
groot als twee handelsmaatschappijen. Maar niet voordat we kennis hebben
gemaakt met de Heilige Nefeline, Professor Doctor Monique Santiago, Hank de
hippie en de oude geilaard. De vliegtuigscene en kaping met een sinaasappel is
er eentje die je wel bijblijft uit dit boek. Dat klinkt absurd en dat is het
ook. Het is een spelen met taal, ik verwachtte op een gegeven moment dat
kleuren of gebeurtenissen terug zouden komen en dat deden ze ook, ik werd er aardig
in meegenomen. Je kijkt niet gek op als, rekening houdend met het
openingsfragment, de schrijfmachinemonteur zijn intrede doet bijvoorbeeld.
Hermans
veroorlooft zich zelfs een verwijzing Gerard Reve als hij zegt;
'Zoals er mannelijke katholieken zijn die met mannelijke ezels paren,
zo bestaan er mannelijke vleermuizen die geen goddelijker genoegen kennen dan
het bevruchten van vrouwelijke katholieken.'
Ook
uitgeverij Van Oorschot krijgt nog een sneer maar het zijn vooral de bizarre
wendingen die verrassen;
'Een krankzinnig idee kwam op in het geteisterde brein van de
palingboer, namelijk dat ze moesten proberen de biljartbal tot het
rooms-katholicisme te bekeren.'
Bizar,
maar passend in het verhaal. En die schrijfmachine? Die wordt gebouwd, van
gigantische afmetingen, voor O. Dapper Dapper. Hij wordt gebruikt ook;
'Een afgrijselijke gil. Juist op dat ogenblik zwaait toevallig de
letter X omhoog, grijpt in zijn vlucht het vallende kind en slaat het te
pletter tegen de papierrol. De moeder krijst en rukt zich de haren uit het
hoofd. Een rode X staat, druipend van het bloed, op het papier en lijkt, door
zijn grootte, de ondertekening van het doodvonnis voor de gehele wereld.'
Het
is geen verhaal waar iedereen mee uit de voeten kan denk ik, maar ik heb er van
genoten. Ik bevind me in goed gezelschap, want Martin Ros zei er destijds over
in het Algemeen Dagblad;
'Het evangelie van Dapper is [...] met bloed geschreven... en elke bladzij
is een giller van zwarte humor. Hermans' grote woede heeft zich weer eens
ontladen in een nog wel wat duistere, maar toch ontzettend vermakelijke
persiflage.'
Ik
sluit mij daar bij aan.
Auteur
Willem Frederik Hermans (Amsterdam,
1 september 1921 – Utrecht, 27 april
1995) was een Nederlands schrijver van romans, novellen, verhalen, poëzie,
toneelstukken en scenario's, alsmede van essays, kritieken en polemieken.
Daarnaast was hij actief als fotograaf en maker van surrealistische collages.
Hermans behaalde cum laude de graad van doctor in de wis- en natuurkunde (1955,
fysische geografie). Hij weigerde de P.C. Hooft-prijs (1971), maar accepteerde
wel de Prijs der Nederlandse Letteren (1977), die hij uit handen van de
Belgische koning Boudewijn ontving. Hermans wordt met Gerard Reve en Harry
Mulisch gerekend tot De Grote Drie, de drie belangrijkste naoorlogse
Nederlandse auteurs.
Titel: Volledige werken
deel 04
Auteur: Willem Frederik
Hermans
Pagina's: 784
ISBN: 9789023473480
Verschenen: oktober 2012
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.