Recensie door Tea
van Lierop
Uitgeverij Van
Gennep
Onder de oppervlakte
bruist het
Wanneer de afloop
niet zo tragisch was, zou dit verhaal niet zo sprankelend zijn. Dit
lijkt een oneerbiedige conclusie, maar is het niet, dit
liefdesverhaal wordt hierdoor een
‘romance’. Een verboden romance, dat wel, want het betreft een
18 jarige leerling en zijn lerares Engels. Meestal lopen dit soort
relaties niet goed af, maar deze kent wel een zeer tragisch einde.
Als een echte tragedie compleet met koren, wordt het verhaal verteld.
Aan het woord is Christiaan die zijn liefde voor Stella bezingt. De
titel ‘Een minuut stilte’ geeft aan dat stilte en zwijgen vaak
meer zeggen dan spreken. Veelzeggend zwijgend dus, een prachtig concept
waarmee het boek vol staat.
Het is een boek over
verlangen, hunkering, wederzijdse aantrekkingskracht en de
vindingrijkheid elkaar te bereiken. De liefde is het thema en water kan beschouwd worden als het belangrijkste motief.
De openingsregels
zijn voor het schoolkoor, de toon is meteen gezet wanneer ze zingen :
‘Wir setzen uns mit Tränen nieder.’, het gezang en de klanken
van de Matthäuspassion van Johann Sebastian Bach vullen de ruimte en
helpen de juiste sfeer te scheppen. Probeer daar maar eens ongevoelig
voor te blijven. Meteen daarna wordt Stella Peterson voorgesteld aan
de hand van haar foto, Christiaan spreekt haar direct aan alsof ze
erbij is en dat voelt vrij natuurlijk aan, het lijkt een eerbetoon.
Hij zal dit tijdens het verhaal regelmatig doen, het schept
intimiteit en voelt goed.
Tijdens die
herdenkingsplechtigheid gaan de gedachten van Christiaan terug naar
de tijd waarin hun liefde opbloeide. Gefragmenteerd komt Stella tot
leven. Het zijn stukjes en niet alles wordt helder. Er zijn meerdere
mannen in haar leven, maar hun relatie tot Stella weten we niet
precies. Voor Christiaan telt alleen zijn relatie tot haar en die
bijzonderheden komen we wel aan de weet.
Denk niet dat er
seks scenes voorkomen in het boek, er wordt in die richting slechts
gesuggereerd. De lezer moet het doen met de ‘dubbele hoofdafdruk in
het kussen’ en meer van dit soort suggestieve beschrijvingen, maar
dat is ruim voldoende om de verbeelding te laten spreken. Momenten
van euforie worden afgewisseld met momenten van onbegrip.
‘Ik wilde weten waarom ze niet aan de zwemwedstrijd had willen meedoen, en ze zei: ‘Heel eenvoudig Christiaan, ik mocht niet winnen. Als je zoveel sterker bent, mag je daar geen gebruik van maken, een gratis overwinning zou niet eerlijk zijn.' Ik was het niet met haar eens, vond haar verklaring neerbuigend, hoogmoedig. Ik zei: ‘Sterker zijn is iets waar je zelf voor hebt gezorgd, dat heb je eerlijk verkregen.’ Ze glimlachte, en zuchtend zei ze: ‘Ach Christiaan, de omstandigheden moeten kloppen, voor een goed resultaat moeten de omstandigheden kloppen.’' (2010-43)
Dat het water het
belangrijkste motief is blijkt uit de locatie waar alles zich
afspeelt, Hirtshafen. Daar is zee, strand, er wordt gewerkt in de
zeevisserij, gefeest, gezwommen en de vader van Christiaan heeft een
vrachtschip waarmee hij grote stenen kan verplaatsen. Stella is een
sportieve vrouw met een grote liefde voor de natuur, Lenz laat haar
vaak gekleed gaan in het groen. Aan het eind laat de zee zijn
verraderlijke karakter zien en slaat het noodlot toe, extra wrang
omdat hier ook de lijnen samenkomen van het werken met stenen en de
menselijke behoefte vertier te zoeken op het water.
In de les moeten de
leerlingen Animal Farm van George Orwell lezen en bespreken. Hoewel
Christiaan erg zijn best gedaan heeft en dacht het goed gedaan te
hebben zijn er aanmerkingen, hij verzuimde de gevolgen te noemen van
het resultaat van de revolutie. Stella haalt als voorbeeld het boek
van Wolfgang Leonhard met de titel ‘Die Revolution entläßt ihre
Kinder’ aan.
Wanneer Christiaan
vraagt waarom Stella per se ‘Light in August’ van William
Faulkner wil lezen zegt ze:
‘‘Hij is mijn favoriete schrijver,’ zei je. ‘Een van mijn favoriete schrijvers deze zomer.’- ‘En wat boeit je zo in hem?’ […] en zonder lang na te denken wijdde je me in de wereld van Faulkner in, in zijn lofzang van de wildernis daar aan de Missisippi, een wildernis waar beren en herten heersten en waar de opossum en de moccasinslang leefden, tot zaag- en katoenmolens het land veranderden.’ (2010-62-63)
Dit was mijn
kennismaking met deze auteur, er staan meer titels klaar om te lezen,
dit is een goede introductie. Ik houd van zijn schrijfstijl en zijn
kunst beeldend te schrijven. Tevens vind ik het gegeven dat hij zijn
personages zijn eigen voorkeuren laat verwoorden - de liefde voor
Faulkner is autobiografisch - helemaal geen bezwaar.
De auteur
Siegfried Lenz
(Lyck, Oost-Pruisen, 17 maart 1926 – Hamburg, 7 oktober 2014) was
een Duitse schrijver. Tot 1951 werkte hij als journalist.
Lenz was een zoon
van een douanier. Op 13-jarige leeftijd kwam hij bij de Hitlerjugend.
In 1943 werd hij soldaat in de marine. Hij weigerde een opstandige
medesoldaat dood te schieten en deserteerde. Nadat hij door de
Britten krijgsgevangene gemaakt was, ging hij als tolk aan het werk.
Na een korte tijd werd hij weer vrijgelaten door de Britten. Na de
oorlog studeerde Lenz in Hamburg Engels, literatuurwetenschap en
filosofie. Hij maakte deel uit van de Gruppe 47, die na de oorlog de
Duitse literatuur wilde bevorderen. In 1948 kwam hij bij de krant Die
Welt. Toen in 1951 zijn eerste roman Es waren Habichte in der Luft
verschenen was, nam hij bij de krant ontslag. Hij besloot om daarna
als schrijver in zijn onderhoud te voorzien. Net zoals schrijver
Günter Grass voelde Siegfried Lenz zich sterk met de politieke
partij SPD verbonden. Siegfried Lenz kreeg talrijke literaire
prijzen. In 1988 werd hij met de Vredesprijs van de Duitse Boekhandel
(Friedenspreis des Deutschen Buchhandels) onderscheiden. Samen met
Heinrich Böll en Gunther Grass wordt hij in Duitsland gerekend tot
de Grote -naoorlogse- Drie.(bron)
Titel: Een minuut
stilte
Titel
oorspronkelijk: Schweigeminute
Auteur: Siegfried
Lenz
Uitgever: van Gennep
ISBN: 9789461641410
Vertaling: Gerrit
Bussink
Pag.: 110
Genre: fictie
Verschenen:
oorspronkelijk 2008, NL vertaling 2010
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.