Recensie door Roosje
Uitgeverij Atlas Contact
Green
Onions. Overleven*,
of Ik was
gewoon een meisje dat motor wilde rijden**
Het meisje dat
door iedereen Reno genoemd wordt en wier werkelijke naam
wij niet leren kennen - logischerwijze zou je kunnen zeggen; hieronder probeer
ik uit te leggen waarom dat logisch is - is opgegroeid in Reno , Nevada , een soort Las Vegas .
Ze draagt het liefst een afgeknipte jeans en hoge sportsokken eronder, kortom
een tomboy. Ze rijdt motor en heeft
kunstacademie gedaan. Op de zoutvlakte van Salt
Lake crasht ze eerst met haar Italiaanse Moto Valera, 650
supersport, groenblauw metallic en rijdt vervolgens een snelheidsrecord voor
vrouwen met een gewonde voet. Dat motorrijden op de zoutvlakte was een soort
van kunstproject, een fotoreportage en een soort landschapskunst.
We volgen Reno
in haar tocht door New York, waar ze
gaat wonen, en door Italië, Rome, platteland, Val d’Aosta, waar ze met vriend Sandro Valera, ook kunstenaar, verblijft en ook met Gianni, tuinman der Valera’s en
anarchist, Rode Brigadist***
Het boek is een
soort coming of age-verhaal, van een
meisje uit ruraal Amerika, dat motor
wil rijden, kunstenaar wil zijn/worden en een vriendje wil. We schrijven late
jaren 70. Ze onderzoekt de New Yorkse kunstscene met galeriehouders,
kunstenaarsechtparen, vrije en kinky seks, opkomst van het feminisme. Na
voltooiing van het boek dacht ik: ik weet van Reno eigenlijk heel weinig. Ik ben veel te
weten gekomen over het Italiaanse rijkeluiszoontje Sandro Valera, over diens
oude vriend Ronnie Fontaine, met wie
Reno ook een relatie had en herkrijgt, en zelfs van Gianni, de Rode Brigadist.
Ik denk dat dat klopt, want Reno
begint op het eind van het boek een beetje door te krijgen wie ze is en wat ze
werkelijk wil. Voor die tijd liet ze zich een beetje meevoeren op de golven van
de New Yorkse scene. Het ene vriendje en het andere, meestal een stuk ouder,
die haar en haar kunst ook eigenlijk niet zo serieus nemen. Door Sandro wordt
ze beschouwd als een overblijvertje van zijn vriend Ronnie, met wie Reno eerst was. Sandro
neemt meestal de jongere vriendinnetjes van zijn vriend over. Je wordt er niet
vrolijk van hoe mannen met vrouwen omgaan. Oudere vrouwen, zoals Reno ’s vriendin Giddle, zijn vaak eenzaam en als ze
geen man hebben, slapen ze met iedereen. Trouwens ook getrouwde vrouwen slapen
met iedereen.
Ik meen dat het
Gloria is, die op een bepaalde
moment een performance doet, die op een bepaalde manier nog verder gaat dan die
van Marina Abramovic. Ze staat
achter een deur, in die deur zit een soort brievenbus met een gordijntje ervoor
ter hoogte van haar vagina. Iedereen mag haar door het gordijntje heen beroeren
zo lang hij wil en op welke manier hij wil.
De kunst en de
kunstwereld is een van de thema’s in dit boek. Dat is ook het thema van een
ander boek dat ik onlangs (her)las: Nina
Weijers, De consequenties. En
eerlijk gezegd vind ik dat thema door Weijers wel wat duidelijker uitgewerkt.
Het boek van Weijers is qua omvang kleiner.
Heel grappig is
dat Kushner en Weijers eenzelfde performance noemen. Bij Kushner wordt die
uitgevoerd door Giddle, een performancekunstenaar, die speelt dat ze een barjuffrouw is, maar gaandeweg een barjuffrouw wordt. Weijers noemt precies datzelfde
voorbeeld. Ik vermoed dat er eenzelfde bron aan ten grondslag ligt. Ik ga er
niet vanuit dat Weijers dit van Kushner heeft overgenomen.
Maar wat de
kunst van Reno
nu voorstelt, daar kom je niet zo een twee drie achter. Ze maakt filmpjes en
foto’s, en doet zelf misschien ook een performance in de rol van het
kleurenfilmmeisje****. En ze wil iets met die motor waar ze graag op rijdt.
Overigens komen
Rothko en Andy Warhol en diens Factory
ook nog even om de hoek kijken. Met name Warhol kan natuurlijk niet gemist worden in deze
setting. Reno
doet hier en daar een klusje voor hem.
Een ander groot
thema in deze roman is dat mensen elkaar verhalen vertellen - als zij aan tafel zitten te eten en hun
peuken uitdrukken in de gebakjes en toetjes - dat laatste is grappig, want ik
herinner me bijvoorbeeld dat mijn vader na het warme eten zijn peuk uitdrukte
op de lege sinaasappelschillen die op zijn bord lagen -.
Mensen
vertellen elkaar verhalen, lange verhalen en kortere maar betekeniszwangere
anekdotes; verhalen waarin feit en fictie elkaar afwisselen, alsof mensen
daarmee willen onderzoeken wie zij eigenlijk zijn en misschien soms ook wie zij
zouden willen zijn. Dit thema, door verhalen te vertellen en te horen erachter
zien te komen wie je bent, is ook het thema van een paar boeken van Rachel Cusk - hé, dezelfde voornaam
maar dat is echt toevallig - : Contouren
en Transit. Overigens zijn er boeken
mee volgeschreven met de verhalen die mensen elkaar vertellen: The Canterbury Tales van Chaucer, De vertellingen van 1001 nacht, Boccaccio’s Decamerone om
er maar eens een paar, niet de minste ten noemen.
Kushner vertelt
het verhaal van Reno ,
Sandro, Ronnie, Gianni en Giddle niet chronologisch. In het begin wisselen
hoofdstukken over Reno
en Sandro elkaar af, voorafgegaan door een korte inleiding over Sandro’s vader.
Teruglezen als je een roman uit hebt, levert altijd veel op. Ik was dit
namelijk alweer helemaal vergeten na die bijna 500 pagina’s. Niet chronologisch
dus, maar ook niet helemaal logisch. Je kunt makkelijk verdrinken in dit
uitgebreide verhaal. Sommige fragmenten herhaalt Kushner letterlijk of een
beetje aangepast. Dat heeft een vervreemdend effect. Je denkt dan: dat heb ik
toch al gelezen? Waar stond dat ook al weer, over wie ging dat?
De
beschrijvingen van de gewelddadige protestmarsen in Rome en de stroomstoring in New York
zijn fenomenaal. Kushner is een rasverteller en een kundig beschrijver. Je moet
je gewoon mee laten voeren door en op haar stroom woorden en beelden. Reno wordt gewoon
meegenomen door de flow van de gebeurtenissen, waar zij niet alles van
begrijpt. Het leven dringt zich aan haar op en zij kan
niet anders dan erin meegaan.
Kushner is een
meester in het gebruik van oneliners. Ik ben daar minder gevoelig voor dan veel
anderen, die altijd prachtige zinnen overschrijven, maar in dit boek barst het
ervan en ze zijn prachtig. Ik moet er natuurlijk een paar citeren.
(Een vrouw) ‘...die haar handtas vasthield als een
gereedschapskist.’ (ibid.: 15)
‘Ik had een scherp besef van het nu. Niets
deed er nog toe behalve die milliseconde van het leven bij die snelheid.’
(ib.: 45)
‘Elk bestaan is een vorm van slavernij, toch?’
(ib.: 419)
‘Zijn vader zei dat de geschiedenis altijd te
laat was voor de afspraak met zichzelf.’ (ib.: 455)
‘Ik was gewoon een meisje dat naar een
fabriek was gegaan om haar vriend te zoeken en hem daar per ongeluk met een
ander had aangetroffen.’ (ib: 399).
Met deze
uitspraak geeft Reno
al aan dat zij een (performance)rol speelt in het verhaal. Misschien is dat
haar kunst aan het worden: een rol spelen en dan kijken hoe dat afloopt. Dat
speelt in het boek van Weijers namelijk ook een grote rol: waar houdt de
performance op en waar begint het échte leven?
Opmerkelijk is
het dat ik onlangs drie boeken vlak achter elkaar gelezen heb waarin kunst een
groot thema is. Deze roman van Kushner dus en Weijers, maar ook Caesarion van Tommy Wieringa. In het laatste is het de kunst van opbouwen
(vuurtoren Alexandrië, waar trouwens
Kushners Sandro ook gewoond heeft) en als dat niet lukt van afbreken (een berg
in een oerwoud in Zuid-Amerika; denk
ook aan Kurz in Heart van Darkness van Conrad;
Ook Valera hebben iets met het
oerwoud in Brazilië en slavernij;
kennelijk zijn Alexandrië en het
oerwoud archetypische loci); heel interessant uitgewerkt door Wieringa. Ook bij
hem spelen kunst en het échte leven een ingewikkeld spel.
Intertekstualiteit
is een complex ding.
Dit is mijn
eerste Kushner-roman. Ik ben aangenaam getroffen. Ik heb begrepen dat haar
volgende boek, Club Mars, minder
experimenteel van structuur en betekenis is. Een interessante vrouw vind ik
ook.
*2013: 427, een
van de vele titels die Ronnie voor zijn autobiografie bedacht had en
opgeschreven had op een rol slagerspapier.
Green Onions is de titel van een instrumentale song van de
groep Booker T & the M.G.’s, uit 1962; de song is nog steeds een
klassieker. De groep was de eerste raciaal gemengde groep in het zuiden van the
States. Al eerder in het verhaal komt de song voor wanneer Reno
pas in New York
is en haar vriendin Giddle als barmeid werkt bij Rudy’s maar feitelijk een
performancekunstenares is - zoals Marina Abramovic -.
Het is een
geweldige song, vind ik.
** Zo ziet Reno zichzelf op een
gegeven moment.
*** de Rode
Brigades waren in Italië wat de Baader-Meinhofgroep = Rote Armee Fraktion, in Duitsland was,
linkse anarchisten, die rechtse zakenlui en politici ontvoerden en soms ook
vermoordden. Gianni wordt niet zo genoemd, maar als hij geen lid van die groep
was hij toch zeker een aanhanger.
**** Het
kleurenfilmmeisje, zoals ik haar maar noem, is een jong en knap meisje dat een
kleurenschema ophoudt. Ze wordt heel kort gefilmd en dat staat helemaal vooraan
op een filmrol, zodat filmers weten hoe zij hun kleuren moeten afstemmen. Dit
meisje zie je als bioscoopkijker niet, zo kort is in beeld. Ik ga ervanuit dat
dit werkelijk zo is, maar misschien heeft Kushner het verzonnen.
Rachel Kushner
(geboren in 1968) is een Amerikaanse schrijver, bekend van haar romans Telex
uit Cuba
(2008) en The Flamethrowers (2013). Ze woont in Los Angeles .
Een van haar
invloeden is de Amerikaanse romanschrijfster Don DeLillo .
Titels: De
vlammenwerpers
Auteur: Rachel
Kushner
Vertaler:
Lidwien Biekmann
Pagina's: 478
ISBN:
9789025445928
Uitgeverij:
Atlas-Contact
Verschenen: 2013
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.