Recensie
door Tea van Lierop
Uitgever
Prometheus
Alles
wat de klok slaat ademt Virginia Woolf
Wat
een idee om Virginia Woolf en Mrs Dalloway in een roman
te verwerken waarin het leven van drie vrouwen gevolgd worden
gedurende één dag! De verhalen van deze drie personages wisselen
elkaar af zodat het een mozaïek wordt van stemmingen, stream of
consciousness*, terugblikken, spijt, feest, liefde en de
bijbehorende teleurstellingen.
Mrs
Dalloway, het boek van Virginia Woolf (1925) had in eerste
instantie The Hours als titel en was haar antwoord op de roman
Ulysses van James Joyce. Woolf had nogal wat kritiek op
Joyce's Ulysses, later kwam ze daar op terug. Beide romans spelen
zich af binnen één dag, net als De Uren van Michael
Cunningham.
The
Hours is een Brits-Amerikaanse dramafilm uit 2002, geregisseerd door
Stephen Daldry. De hoofdrollen worden vertolkt door Nicole Kidman,
Meryl Streep, Julianne Moore en Ed Harris. Het scenario is gebaseerd
op het gelijknamige boek van Michael Cunningham.
De
film focust zich op drie vrouwen uit verschillende generaties, wier
levens met elkaar zijn verbonden door de roman Mrs. Dalloway van
Virginia Woolf. De film kreeg overwegend lovende kritieken en werd
voor negen Oscars genomineerd.
Het
thema in De Uren is het onvermogen van de vrouwen om hun leven zin te
geven. De proloog van het boek is de voorbode van wat er komen gaat,
Virginia loopt met haar jaszakken vol stenen het water in en pleegt
zelfmoord. Een aangrijpend begin en erg beeldend en gedetailleerd
beschreven. Woolf heeft oog voor haar omgeving:
'Ze
kijkt stroomopwaarts naar de visser die een rood jack aanheeft en
haar niet ziet. Het gele, troebele oppervlak van de rivier (van zo
dichtbij gezien eerder geel dan bruin weerspiegelt de lucht)'
De
afscheidsbrief voor haar man Leonard vertelt over de ongelijke strijd
die ze moet leveren tegen de stemmen die ze hoort, het
concentratieverlies en de angst dat ze deze keer niet zal genezen van
haar gekte. Ze bedankt Leonard voor de gelukkige tijd die ze hadden
voor haar ziekte.
De
titel vertelt al iets over het belang van de tijd, door het hele boek
speelt de tijd een rol. Niet alleen als tijdwaarneming en het
verlopen van de uren, maar ook het slaan van klokken als onderdeel
van het leven in de stad met al zijn vertrouwde geluiden. Tijd lijkt
hiermee een leidmotief te zijn en dit past ook bij ander werk van
Woolf: Mrs Dalloway en De Jaren.
De
verschillende tijden waarin de drie geportretteerde vrouwen leven, sluiten hier naadloos bij aan. Ook die zeggen iets over het
verstrijken van de tijd. Woolf leeft in 1923 en is schrijft aan Mrs
D., boekenwurm Mrs Laura Brown leest in 1949 Mrs D. en
tenslotte is er Clarissa Vaugh, bijgenaamd Mrs D., het derde
personage.
Eigenlijk
lijkt het boek vol motieven te zitten wanneer je erop gaat letten,
maar het feest, de bloemen en spiegels springen eruit. Het feest is
zo'n beetje het uitgangspunt in Mrs D. van Virginia Woolf, een
handig motief, want hierin kun al wat van belang is verwerken. De
gasten en hun onderlinge verhoudingen, irritaties, wie worden er wel
of niet uitgenodigd, de bloemen en de hapjes, wie verzorgt wat en
daarna natuurlijk de teleurstellingen van te hoog gespannen
verwachtingen.
Over
relaties gesproken, homoseksualiteit is ook één van de vele
motieven, kussen die wel of niet door de beugel kunnen, min of meer
openlijke verhoudingen, acceptatie en aids zijn terugkerende
onderwerpen die een rol spelen.
Oorlogen
en sporen die ze achterlieten komen voor in Mrs D.en in
De Uren:
'Op
dit ogenblik doet Clarissa Louis aan een soldaat denken. Ze lijkt de
ouder wordende wereld te bezien vanuit een voorbijgaande
werkelijkheid, ze lijkt net zo triest, onschuldig en onoverwinnelijk
als de doden op die foto's.'
Vergankelijkheid,
vergane glorie zijn allemaal termen voor het verstrijken van een
tijd. Een tijd waarin het leven hoopgevend was, zin had, waarin er dromen
waren, de liefde bloeide, er nog plannen gemaakt werden. Nu niet
meer, er wordt hoofdzakelijk slechts teruggekeken en er is weinig vreugde meer te
ontdekken in de personages, ze zijn uitgeblust.
Het
personage dat Mrs D. leest, Laura Brown, gaat aan het eind van
het boek nog voor een ontknoping zorgen. Maar eerst is ze nog de
ongelukkige huisvrouw die zich het liefst in bed verstopt met haar
roman. Helaas heeft ze een aantal verplichtingen, haar man Dan is vandaag jarig
en ze heeft te zorgen voor zoontje Richy. De tweede is op komst. Een schitterend
uitgewerkt hoofdstukje is wanneer ze voorbereidingen moet treffen
voor de verjaardag van Dan, ja alweer dat feest! Er
zal en moet een taart gebakken worden waarbij de verwachtingen bij
lange na niet opwegen tegen het resultaat. Tijdens het maken van de
taart denkt ze aan al haar tekortkomingen, vooral onoprechtheid houdt
haar bezig, zowel van haarzelf als van haar man. Doen alsof je blij
bent met de cadeautjes die met zorg uitgezocht zijn. Dan heeft daar
een handje van, hij vindt alles ‘schattig’, Laura weet achteraf
niet goed waarom ze eigenlijk getrouwd is met Dan, uit liefde, uit
schuldgevoel, uit angst alleen te zijn, uit vaderlandsliefde.
‘Hij
was gewoon te goed, te aardig, te serieus, te welriekend om niet mee
te trouwen. Hij had zoveel geleden. Hij wilde haar.'
Het
is niet alleen kommer en kwel in het boek, zo af en toe is een
glimlach op zijn plaats. Wanneer haar vriendin Kitty onverwacht voor
de deur staat en Kitty’s man ter sprake komt lezen we Laura’s
gedachten:
‘Ray
is niet echt een probleem – geen totale mislukking – maar hij is
op de een of andere manier Kitty’s versie van Laura’s taart, in
hoofdletters.’
Dit
boek heb ik gelezen ongeveer een jaar nadat ik Mrs D. las. Er
was veel herkenning. Door het verspringen van tijd, personage en namen die dubbel voorkomen, bestaat de
kans dat je af en toe even moet terugbladeren. Ik vond dat geen enkel
probleem, integendeel, ik vind het een prachtige ode aan Virginia
Woolf en het geeft Mrs D. een extra dimensie.
*Stream of consciousness (Engels voor 'stroom van bewustzijn') is een verhaaltechniek die toegepast wordt bij fictie met de bedoeling een veelvoud aan indrukken weer te geven die zich aan het bewustzijn van een individu spontaan opdringen. (bron: Wikipedia)
Virginia Woolf
Virginia
Woolf (Londen, 25 januari 1882 – Lewes (Sussex), 28 maart 1941) was
een Brits schrijfster en feministe. Tussen de Eerste en de Tweede
Wereldoorlog was Woolf een belangrijke figuur in het literaire leven
van Londen. Ze was lid van de Bloomsburygroep.
Woolf
werd als Adeline Virginia Stephen geboren te Londen, in een klassiek
Victoriaans gezin. Haar vader Sir Leslie Stephen was een bekend
redacteur en literair criticus. Na de dood van haar moeder, Julia
Jackson, in 1895 maakte ze haar eerste zenuwinzinking door. Later zou
ze in haar autobiografische verslag 'Moments of Being' laten doorschemeren dat zij en haar zuster Vanessa Bell slachtoffer
waren geworden van seksueel misbruik door hun halfbroers George en
Gerald Duckworth. Na de dood van haar vader verhuisde ze met haar
zuster Vanessa naar een huis in Bloomsbury. Ze vormden het begin van
een intellectuele kring die bekend zou worden als de
Bloomsbury-group, en waarvan onder meer John Maynard Keynes deel zou
uitmaken.
In
1905 maakte ze van schrijven haar beroep. Aanvankelijk schreef ze
voor het Times Literary Supplement. In 1912 trouwde ze met Leonard
Woolf, een ambtenaar en politicoloog. Haar eerste boek, 'The Voyage
Out', kwam uit in 1915. Virginia en haar man woonden afwisselend in
Londen en Rodmell, waar ze in 1919 Monk's House hadden aangekocht. Ze
publiceerde romans en essays, en had zowel bij de literaire kritiek
als het grote publiek succes. Veel van haar werk gaf ze zelf uit via
de uitgeverij Hogarth Press.
Op
28 maart 1941 pleegde Woolf zelfmoord door haar zakken te vullen met
stenen en zich te verdrinken in de rivier de Ouse nabij haar huis in
Rodmell (Sussex). Voor haar echtgenoot liet ze een zelfmoordbriefje
achter waarin ze schreef te voelen dat ze weer gek aan het worden
was, dat ze stemmen hoorde, dat ze er niet meer tegen kon, haar man
tot last was, en daarom maar deed wat het beste was. (bron: Wikipedia)
Virginia Woolf 1902, foto George Charles Beresford |
De auteur
Michael
Cunningham (Cincinnati, 6 november 1952) is een Amerikaans schrijver.
Zijn bekendste werk is de roman The Hours (1998) die werd bekroond
met de Pulitzer-prijs en in 2002 werd verfilmd met Nicole Kidman,
Julianne Moore en Meryl Streep in de hoofdrollen.
Cunningham
is geboren in Cincinnati, Ohio en groeide op in Pasadena, Californië.
Hij studeerde Engels aan de Stanford-universiteit en behaalde zijn
Mastertitel aan de Universiteit van Iowa. Tijdens zijn studie
publiceerde hij al een aantal korte verhalen in de tijdschriften
Atlantic Monthly en Paris Review.
Cunningham
doceert bij het Fine Arts Work Center in Provincetown, Massachusetts
en aan het Brooklyn College in New York. Zijn debuutroman A Home at
the End of the World werd in 1990 gepubliceerd en ontving lovende
recensies. Voor zijn derde roman The Hours uit 1998 kreeg hij
verschillende belangrijke prijzen, waaronder de prestigieuze
Pulitzerprijs. Dit boek betekende zijn internationale doorbraak en de
verfilming van The Hours met uitsluitend steractrices vergrootte zijn
naamsbekendheid aanzienlijk.
Hoewel
Michael Cunningham homoseksueel is en homoseksualiteit een
terugkerende thematiek in zijn werk is, verzet hij zich tegen het
etiket ‘homoseksueel schrijver’ omdat het niet het belangrijkste
thema in zijn oeuvre is. (bron: Wikipedia)
Titel:
De Uren
Titel oorspronkelijk: The Hours
Auteur:
Michael Cunningham
Uitgever:
Prometheus
Vertaler:
Servaas Goddijn
ISBN:
9789044616576
Pag:
228
Genre:
Literaire fictie
Verschenen:
september 2010
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.