Recensie door Marjon Nooij
Uitgeverij
Aspekt
Sapientia Vincit - Wijsheid Overwint
"Twee waarheden naderen elkaar. Eén komt van binnenuit, één van buitenafen waar zij elkaar ontmoeten bestaat een kans jezelf te zien"- Tomas Tranströmer 'Preludes II'
Miriam en Carel van Renoij zijn in de nabijheid van Utrecht
neergestreken, om een nieuwe start te maken, nadat ze vele jaren in het
buitenland hebben gewoond in verband met de werkzaamheden van Carel bij Strade
Mondial. Hij is de zestig gepasseerd, is een familieman en heeft twee
kinderen uit een eerder huwelijk. Zijn passie is de ijsvogel en hij geniet van
het buitenleven. Miriam is vijftien jaar jonger, heeft zich toegelegd op het
schrijven van een boek over "het
leven in het buitenland als echtgenote van een succesvolle man in zaken".
Wanneer ze in de krant een berichtje leest dat het lichaam van een vrouw met de initialen N.N. in de gracht is gevonden, gaan haar
gedachten meteen naar de excentrieke Nadine Nederdijk, de uitgever van haar
boek die ze een jaar geleden voor het laatst hebben gezien bij de overdracht
van de boeken.
Op een feestje ontmoeten de Van Renoij's Nadine, die, net als
Carel, lid is van het filosofisch genootschap "Sapientia Vincit". Zij
drukt in een sneltreinvaart door dat ze het boek van Miriam wel wil laten
drukken en uitgeven.
Miriam heeft gemengde gevoelens over Nadine en besluit om
eerst een afspraak te maken met een andere uitgever. Wanneer Nadine óók een
afspraak met haar wil maken, gaat ze daar op in, maar al snel blijkt dat Nadine
de gemaakte afspraken niet zo nauw neemt. Uiteindelijk wordt er een afspraak
gemaakt in een restaurant. Miriam geeft aan dat ze graag wil dat de opbrengst
naar de Foundation van Strade Mondial gaat. Het antwoord van Nadine hierop is dat ze alleen de
drukkosten in rekening zal brengen, wanneer er ook een deel van de opbrengst
naar een hulporganisatie gaat waar ze bestuurslid van is. Er wordt een week bedenktijd
afgesproken, waarna Nadine verdwijnt en Miriam achterlaat met de gepeperde
rekening.
"Zo zorgeloos als ik het me had voorgesteld was het vanaf het begin niet [.....], nadat ik erachter was gekomen dat Nadine geen kantoor met personeel had, maar een eenmanszaak bestierde en alle verschillende werkzaamheden zelf verrichtte, vanuit huis, waar ik nooit geweest ben. [.....] Nadine bleek niet erg taalgevoelig, zelfs behoorlijk dyslectisch."
Wat volgt is een is een uitzichtloze periode van 8 maanden van
terroriseren, met veel beloftes, weinig tot geen acties en het aan het lijntje
houden van Miriam. Carel is er ook niet echt een voorstander van om een vervolg
te geven aan het project.
"De wapens werden geslepen voor het aangaan van de strijd. Dat was voor Miriam wel duidelijk geworden. Ze bevond zich in haar eigen oorlog."
Tot overmaat van ramp wordt ook de integriteit van de Van
Renoij's in twijfel getrokken door Strade Mondial, vanwege impertinente dingen
die er in het boek zouden staan.
Er ontvouwt zich een plot waarin belangenverstrengeling en
opportunisme vs vertrouwen en naïviteit komen te staan. Kan Miriam zich nog uit
deze netelige situatie bevrijden?
Deze roman is als een doorlopend verhaal geschreven, dus
verstoken van hoofdstukken. De structuur die wordt geboden zijn de sterretjes
aan het einde van een onderdeel, die aangeven wanneer een deel is afgerond of wanneer
er een wisseling is van tijd. Heel gedoseerd wordt er duidelijk wat er aan de
dood van Nadine is vooraf gegaan.
Wie de moeite neemt om de cover goed te bekijken ziet een stukje natuur waar het heerlijk rustig toeven is. Het opengeslagen boek neemt een prominente plaats in en toont enkele zwarte bladzijden. Tegenstrijdig?
Een Jaar Later is een verhaal met een beklemmende
sfeer. Ingenieus geconstrueerd plot met flashbacks die drie periodes omvatten, het
verleden, het heden en een periode daar tussen in. Als lezer is het zaak om
heel alert blijven op aanwijzingen en motieven die de schrijver in het verhaal heeft
verwerkt. Over alles lijkt bij het ontstaan van deze roman goed nagedacht te
zijn, om de samenhang van het verhaal duidelijk naar voren te brengen. Denk hierbij ook o.a. aan de namen van de protagonisten; ze zijn niet toevalligerwijze gekozen.De
gedetailleerde beschrijvingen, eigenschappen en ogenschijnlijke bijkomstigheden
getuigen hiervan. De ijsvogel is als motief en metafoor heel subtiel in het verhaal
verweven.
Het einde is verrassend te noemen en de lezer heeft nog veel
om over na te denken wanneer het boek dicht gaat. De auteur preludeert daarmee
mogelijk op een vervolg. Een Jaar Later ziet ze als het eerste deel
van een voorgenomen trilogie.
Auteur
Rita Knijff-Pot heeft HBO Klinische Chemie en Microbiologie
gestudeerd in Eindhoven. Op zaterdag studeerde ze aan de Kunstacademie
Rotterdam en was Contractstudent Kunstgeschiedenis aan de Universiteit van
Amsterdam. Een positieve beoordeling na een cursus korte verhalen schrijven aan
de Schrijversvakschool in Amsterdam resulteerde in de toelating tot de
officiële opleiding bij hetzelfde instituut om de literaire kant van het
schrijven te ontwikkelen.(bron: http://www.ritaknijffpot.nl)
Ze debuteerde in 2011 met Spaans meisje op Ameland en in
2015 kwam Retour Ameland uit.
Titel± Een Jaar Later
Auteur: Rita Knijff-Pot
Pagina's: 192
ISBN: 9789463382403
Uitgeverij Aspekt
Verschenen: 14 juli 2017
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.