Recensie door Cies
Uitgeverij Querido
Uitgeverij Querido
De eenzaamheid nabij
in huisje Weltevree
De noodlotsgedachte is nooit ver weg
in het oeuvre van Van Schendel, maar is extra pregnant aanwezig in het
drieluik Een Hollandsch Drama, De Rijke Man en De Grauwe
Vogels. Van de drie is De Grauwe
Vogels wellicht de meest verfijnde en meest filosofische, omdat bij Kasper
Valk, het hoofdkarakter in De Grauwe Vogels sprake is van (enige)
zelftwijfel of hij wel op de juiste wijze het Noodlot accepteert.
Dat Kasper Valk niet voor het geluk is
geboren wordt al duidelijk op de eerste bladzijde. Zijn vader is nog voordat
Kasper op de wereld kwam door een blikseminslag overleden en zijn moeder
overlijdt in het kraambed. Het leven moet dan (eigenlijk) nog beginnen voor
deze hedendaagse Job. Op deze en alle nog komende rampspoed reageert Kasper van
binnen met een stoïcijnse gelatenheid en naar de wereld met een zo groot als
mogelijke onafhankelijkheid. Dit onafhankelijk stoïcisme wordt door anderen
uitgelegd als een hoogmoedig egoïsme. Alsof hij het Noodlot, God of hoe iemand
het noemt zou willen tarten. In tegendeel Kasper wil het Noodlot zo volledig
als mogelijk accepteren voor wat het is.
Kasper groeit op bij een christelijke
familie die niet al te ver van zijn geboortehuis wonen. Als kind gaat hij nog
wel eens langs bij zijn afgesloten ouderlijke woning waar zijn vader als
tuinder werkte. Na zijn huwelijk met de protestants christelijke Heiltje begint
Kasper, in de voetsporen van zijn vader,
een eigen tuinderij. Heiltje’s protestants christelijk geloof en zijn
stoïcijns ongeloof zorgen voor een nooit aflatende spanning in hun relatie die
ze alle twee gelaten accepteren. Een spanning die nog eens versterkt wordt door
de ouderlingen van Heiltje’s kerk die regelmatig langskomen en door Kaspers
inwonende halfbroer, de al even ongelovige Thomas. De onderlinge spanning en de
nooit eindigende tegenslagen in het leven zorgen er voor dat zowel Heiltje als
Kasper gaan twijfelen, zij aan haar geloof, hij aan zijn stoïcisme. Alle twee
zien ze dat de levenshouding van de ander ook geen verlossing brengt en de
hypocriete levensmoraal van de ouderlingen biedt ook geen uitweg, daar zijn
Kasper en Heiltje te oprecht voor.
Wanneer halfbroer Thomas door een
erfenis in staat is om samen met Kasper, Heiltje en de rest van het gezin terug
te keren naar het geboortehuis van Kasper, lijkt dit dé kans om het tij te doen
keren. De grote cirkel van het leven is (bijna) rond, terug naar de ouderlijke
woning om daar de tuinderij van zijn vader alsnog op te pakken. Het leven,
ouderdom, ziekte, existentiële twijfel hebben Kasper en de zijnen al te veel
aangetast om alsnog gelukkig te worden. Het wordt alleen maar erger.
Van Schendel geeft als uitmuntend
verteller in combinatie met zijn kenmerkend en hier tot in de puntjes verzorgd
eenvoudig, natuurlijk en sober taalgebruik de lezer een heel beklemmende en
krachtige roman. Geen woord te veel, geen zin te lang, geen beschrijving te
omslachtig. De Grauwe Vogels heeft ruim tachtig jaar na publicatie
(bijna) niets aan zeggingskracht verloren. Dat Van Schendel kort na publicatie
van De Grauwe Vogels werd voorgedragen voor de Nobelprijs Literatuur
verbaast mij na herlezing van De Grauwe Vogels helemaal niets. Dat hij
de prijs niet heeft gekregen accepteren we dan maar als het noodlot.
De auteur
De auteur
Arthur
François Emile van Schendel (Batavia (Nederlands-Indië), 5 maart 1874 – Amsterdam,
11 september 1946) was een Nederlandse schrijver van een omvangrijk oeuvre. Tot
zijn bekendste romans behoren Een zwerver verliefd, Het fregatschip Johanna
Maria, Een Hollands drama en De wereld een dansfeest. (Wikipedia)
Titel:
De Grauwe Vogels
Auteur:
Arthur van Schendel
Uitgever:
Querido
ISBN:
9789021496290
Pag.:
130
Verschenen:
1937
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.