Recensie door Tea
van Lierop
Uitgeverij Ten Have
De schoonheid van de hals en de ronding van de heupenwerken op de seksualiteit niet als ahistorische,louter natuurlijke feiten in, maar als beelden, waarinalle maatschappelijke ervaring ligt opgesloten…
Theodor Adorno & Max Horkheimer,Dialectiek van de Verlichting
Dat dit een boek
geworden is in plaats van het bedoelde essay over de ‘mogelijkheid
en waarde van een filosofisch experiment met erotiek’ komt
doordat de auteur zichzelf eerst moest onderwerpen aan een experiment
om te toetsen of zijn intuïties over de effecten die beoogd werden zouden kloppen. Het onderzoeken van onbekende culturen levert ons
in elk geval een interessant boek op.
Dit is wat de auteur wil zeggen:
‘In deze tekst gaat het er dus om de verbeelding anders aan te wenden, tegen het bekende op te zetten in plaats van haar in dienst te stellen van wat men al weet en wil. […] Ik gebruik hier soms ‘we’. De reden voor deze stijlfiguur is dat dit experiment een beroep doet op de verbeeldingskracht van zowel auteur als lezer, van beiden vraagt om de eigen ideeën over seks tijdelijk tussen haakjes te zetten en zich enigszins te laten meevoeren door de overdrijvingen, vreemde beelden, kunstuitingen, opvattingen, praktijken en ficties die aan de orde komen.’
Over de erotische
ervaring die Da Correggio weergaf in ‘Jupiter en Io’ staat in de
inleiding een prachtig lesje kunstgeschiedenis. Wat een weergaloos
schilderij en hoe anders keek men in de tijd van de oude Grieken aan
tegen de wereld!
Jupiter en Io Correggio |
Tot zover de
boeiende inleiding die wel enig denkwerk vergt om datgene wat de
auteur precies wil zeggen te begrijpen.
In het eerste hoofdstuk 'Seksuele personages ' staat een citaat uit Foucault Live van Michel Foucault waarop flink gekauwd
worden.
‘Sinds het christendom heeft de westerse beschaving onophoudelijk gezegd: ‘Om te weten wie je bent, moet je weten waar je seksualiteit over gaat’.
Wanneer je dit
letterlijk opvat betekent dit dat seksualiteit je identiteit zou
bepalen. Het zou te ver gaan om dat hier ter discussie te stellen,
maar het geeft wel aan hoe makkelijk men zegt: ‘Ik ben dit of dat’,
terwijl je veel meer bent dan alleen je seksuele geaardheid. De Boer
maakt duidelijk hoe de marketing inspeelt op dit vermeende ‘zijn’,
bijna alles kan op die manier geïnterpreteerd worden. Denk aan alle
reclame die de mens datgene belooft te geven waardoor hij/zij
seksueel aantrekkelijk gevonden zal worden. Ook boeken en films
schijnen niet zonder seks te kunnen, anders zouden ze niet
realistisch zijn (Maarten ‘t Hart is het hier overigens niet mee
eens, hij hekelt auteurs die niet zonder die passages kunnen TvL). Al
die reclame, het mee moeten doen met alle mogelijkheden die er zijn
om op zoek te gaan naar het ‘eigen zelf ’ kunnen resulteren in
het gevoel de boot te missen, een loser te worden wanneer je niet
meedoet aan de race.
Als voorbeeld wordt
Pygmalion – de mythologische figuur die een ivoren beeld van een
vrouw creëerde en er verliefd op werd – genoemd als de man die
een ideaalbeeld van een vrouw schiep geheel naar zijn eigen
zelfbeeld. Hij zocht niet buiten zijn eigen grenzen en werd zodoende
verliefd op zijn eigen erotische beeld. Meerdere beroemde personages
vullen de rest van het hoofdstuk. We lezen over Don Juan, Markies de
Sade en personages uit Murakami’s 1Q84, de manier van analyseren is
meer dan boeiend, vooral wanneer je de personages herkent uit de boeken.
Pygmalion Jean-Baptiste Regnault |
Het tweede hoofdstuk
met de prachtige titel Erotische atmosferen gaat
over de cultureel-historische achtergrond waarin een erotische
ervaring ontstaat. Na een analytische blik op erotiek die zich
dagelijks gevraagd en ongevraagd aan ons opdringt (niet dat de Boer
een moreel oordeel wil vellen, hij signaleert alleen), volgt een aantal passages over erotiek uit het
verleden en het Verre Oosten. De
uitleg over De verzoeking van Sint-Antonius geschreven door Gustave Flaubert sprak
me enorm aan omdat ik het
boek een tijdje geleden las, maar in de
context van dit experiment
krijgt het een extra dimensie en is het een herlezing waard. In
ditzelfde hoofdstuk staat een
geweldige verhandeling over de unio mystica oftewel
de mystieke eenwording met God. Lees over
de betekenis van voorstellingen op Middeleeuwse schilderijen, hoe de
auteur het accent legt op de vermenging van lichaam en geest en
over de interpretatie van
mystica, kosmologe en medica Hildegard von Bingen (1089-1179) van het
Bijbelse Hooglied.
Ruim aandacht is er voor erotiek in het oude Egypte, Fangzhong shu
(China), Boeddhistische tantra, enzovoort. Het is bijzonder interessant om
al die verschillende culturen op een rij te zien, ook wanneer je al
veel van deze rituelen af weet. Het is niet puur beschrijvend, maar
steeds met de focus op dat wat ons beperkt (door het beeld wat we in
stand houden) in plaats van het zoeken naar de mogelijkheden buiten
het beeld dat we zelf maakten.
In
het laatste hoofdstuk het Experimentum eroticum legt de
schrijver aan de hand van een aantal voorbeelden en citaten van
filosofen uit wat dit Experimentum eroticum werkelijk
inhoudt en belangrijker nog: wat niet.
De
aanloop naar de kern is boeiend, we hebben die inleiding nodig om het
beeld van de essentie te vatten. Denk hierbij aan alles wat ons vast kan houden
aan rollenpatronen zodat we nooit de kans krijgen ons te bevrijden van het bekende en vertrouwde. Hiermee
wordt nadrukkelijk niet bedoeld eens een nieuwe ervaring op te doen, dat zou niets
anders betekenen dan een stapeling zonder verandering.
Hopelijk doe ik het boek recht met deze recensie, er staat zoveel
in dat het werkelijk moeilijk is een keuze te maken uit de
onderwerpen.
Het is een boek dat met aandacht gelezen dient te worden, een stukje lezen, even terugbladeren en af en toe iets opzoeken, zo is mijn leeservaring te omschrijven. De heldere samenvattingen na elk hoofdstuk zijn meer dan welkom, ze geven een
overzichtelijk beeld.
Ik genoot van de
filosofen die aangehaald werden, het is fijn hun ideeën toegepast te
zien in een verband dat, hoewel totaal niet concreet, toch
voorstelbaar is. En hoe geruststellend is het dat de filosofie nooit
beoogt antwoorden te geven, maar alleen meer vragen oproept waardoor wij
geprikkeld blijven tot nadenken.
Dat doet dit boek
ook, bekijk de mooie cover, neem alles op wat erin staat en ga aan de slag op welke manier dan
ook!
Ype de Boer website |
De auteur
Ype de Boer (1989)
schrijft over het samenspel van denken en leven, en verkent de
raakvlakken tussen filosofie, literatuur en kunst. Aan de VU
promoveert hij op het werk van Giorgio Agamben: ‘de poëet onder de
filosofen’. Daarnaast treedt hij op als spreker, vertaalde hij
enkele filosofische werken en schreef inleidingen en leeswijzers bij
filosofische grootheden.
Titel: Het erotisch
experiment
Auteur: Ype de Boer
Uitgever: Uitgeverij
Ten Have
ISBN: 9789025907112
Pag.: 224
Genre: non-fictie
Verschenen: augustus
2019
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.