Recensie door Truusje
Uitgeverij Cargo
'Nou, vertel eens, Miss Thelma,
hoe komt het dat je geen kinderen
hebt?
Ik bedoel, God heeft je iets
speciaals gegeven
en dat zou je, denk ik, moeten
doorgeven.'
- Ridley Scott, Thelma & Louise
Een tijd ervoor en
een tijd erna
Thelma is een bewust
ongehuwde moeder. Hoewel, ze is bewust niet gehuwd toen ze merkte dat ze
zwanger was, omdat ze geen vertrouwen had in een huwelijk met de vader. Ze is
moeder geworden van Louis en hun band is hecht.
Wat je als moeder hoopt nooit mee te maken gebeurt haar toch. Samen zijn ze onderweg, hij met zijn
skateboard en zij wordt opgeslokt door haar werk en is telefonisch met haar
baas in gesprek. De twaalfjarige Louis wordt aangereden door een vrachtwagen.
Thelma hoort het, maar ziet het niet gebeuren.
Eenmaal in het ziekenhuis
wordt hij 'onder zeil' gehouden om geen pijn te ervaren. Zijn situatie is
ernstig en er wordt haar medegedeeld dat hij in een zorgwekkende, vegeterende
coma is en hij een maand krijgt om te ontwaken. Ze reageert hier, naar
omstandigheden, vrij rustig op.
'Ik weet dat mijn laatste gedachten over mijn zoon negatief waren. Iets in de trant van zijn constante behoefte aan aandacht, het feit dat ik geen minuut voor mezelf had, zijn jeugdige egoïsme, mijn behoefte aan wat lucht, verdomme. Ik geloof werkelijk dat het laatste woord dat ik dacht in verband met dat wezentje, vlees van mijn vlees, dat ik duizenden uren heb gewiegd, met wie ik duizenden uren heb gezongen, dat me zoveel gelach, trots en vreugde heeft bezorgd, het laatste wat ik in mijn vastgeroeste brein in verband met hem zei, wel degelijk dat klote-gvd was.'
Heel mooi wordt het
perspectief regelmatig gewisseld tussen moeder en zoon, twee verhaallijnen en
beide vanuit het ik-perspectief. Louis ontdekt na verloop van tijd zelf dat hij
nog in leven is. Hij krijgt wat gevoel terug in de toppen van zijn vingers,
maar het enige dat hij zelf kan sturen, zijn z'n gedachten. Dat levert grappige
passages op.
'Nou, het spijt me, want ik heb je volkomen op een dwaalspoor gezet. Ik denk toch dat ik nog leef. Er slecht aan toe, maar ik leef. Als we op BMF TV zaten zou er een rode banner over het scherm gaan: 'Breaking news: hij leeft.' Ik moet zeggen, het was niet makkelijk om erachter te komen. Ik had er tijd voor nodig. O, dus jij was er al van op de hoogte dat ik nog leef? Waardeloos dat je het eerder wist dan ik. [...] Ik begon te huilen. Vanbinnen natuurlijk, vanbuiten pokerface.'
Aan zijn bed doet ze alles
om zijn zintuigen te prikkelen, met als doel hem uit zijn coma te halen.
Wanneer ze thuis in zijn kamer een notitieboekje vindt, beginnen er plannetjes
te op te borrelen. Louis heeft namelijk een bijzondere bucketlist. Ze vertelt
hem dat ze al zijn wensen voor hem zal beleven om hem er naderhand verslag van
te doen, alles te filmen en de video aan zijn bed af te spelen. Alles in de
hoop dat hij erop zal reageren.
Tot groot vermaak van
Louis zal ze ook de borsten van zijn lerares moeten aanraken. Hij begint in de
gaten te krijgen dat zijn moeder wat aan het veranderen is, de fervente
zakenvrouw heeft ontslag genomen en is veel vrolijker en spontaner geworden.
Een van zijn grote dromen
is om naar Tokyo te gaan, daar op alle knopjes van Japanse wc's te drukken, in
een restaurant blind vijf gerechten te bestellen... en alles op te eten! Binnen
no time heeft Thelma een ticket geboekt en is op weg naar Japan. Zo volgt de
ene reis vliegensvlug de andere op.
Tot zover is het
vermakelijk om te lezen hoe de wensen vervuld worden. Zwaar wordt het verhaal
nergens, de luchtige toon houdt het licht. Dit betekent ook dat er nergens echt
een appèl op de emotie van de lezer wordt gedaan. Het geheel blijft helaas
oppervlakkig en het geeft de indruk dat de auteur door het verhaal is
gedenderd, zonder het beter uit te werken. Het teveel aan toevalligheden maakt
de plot flauw en kinderlijk.
Het idee voor dit debuut
heeft absoluut potentie, maar het mist diepgang en psychologisch uitgewerkte
personages. Ook al is het fictie, het identificeren met de moeder was voor mij
erg lastig. Dat ze haar zoon achterlaat en plaatsvervangend plezier kan maken, wanneer hij op het randje van het
leven bungelt, komt niet plausibel over.
De auteur heeft veel
verschillende thema's in zijn boek willen verwerken, maar het komt nergens uit
de verf. Het onderwerp is een aangrijpend thema, maar het maakt de hoge
verwachtingen die de cover en de achterflap beloven, niet waar.
Auteur
Julien Sandrel werd geboren in 1980
in het zuiden van Frankrijk en woont in Parijs. Hij is
lange tijd werkzaam geweest als marketing director. Zijn debuutroman De
droomlijst, is een wereldwijd fenomeen geworden: het wordt in meer dan dertig
landen verkocht en er wordt gewerkt aan een filmscript.
Titel: De droomlijst
Oorspr. titel: La chambre
des merveilles
Auteur: Julien Sandrel
Vertaling: Liesbeth van
Nes
Pagina's: 224
ISBN: 9789403118604
Uitgeverij Cargo
Verschenen: augustus 2018
Ik heb deze ooit voor hebban mogen lezen en denk er het zelfde over als jou het verhaal heeft potentie. Maar het is te luchtig en je verwacht heel wat anders als je de achterflap leest.
BeantwoordenVerwijderenInderdaad, het had zo mooi uitgewerkt kunnen worden. Gemiste kans, maar wie weet is zijn volgende boek beter.
VerwijderenFantastisch boek, ontroerend en herkendaar verhaal over de relatie van een alleenstaande moeder en haar enige zoon, heel weekend beschreven met de prachtige film Thelma & Louise als
BeantwoordenVerwijdereninspiratie.Vloeiend geschreven , ik ga het in een ruk uitlezen en kan het iedereen & vooral alle alleenstaande moeders aanbevelen!
Dank je wel voor je reactie. Doet me eraan denken dat ik hoognodig de film ook nog moet gaan zien. 😊
Verwijderen