Uitgeverij Atlas Contact
'De geschiedenis is een zooitje
waar wij een verhaal van maken.'
- Marcel Möring, Louteringsberg
De oorlog voorbij
Een ongepland avontuurtje
met een medestudent doet Judith besluiten om te stoppen met haar studie
filosofie. Haar kamer zegt ze op en trekt weer in bij Nini, haar oma die haar
heeft grootgebracht nadat haar dochter - moeder van Judith, vader onbekend -
vroeg kwam te overlijden. De twee zijn op elkaar aangewezen, daar ze alleen nog
elkaar hebben.
Al snel blijkt dat haar
oma fysiek achteruit is gegaan en ook haar geheugen lijkt haar steeds vaker in
de steek te laten. Stukje bij beetje geeft ze haar herinneringen prijs over
haar oorlogsverleden. Herinneringen die haar steeds verdrietiger,
achterdochtiger en angstiger maken. Ze vertelt Judith over de deportatie naar
Auschwitz en het verlies van haar eerste man en dochtertje. Daardoor krijgt het
herbeleven van de oorlog een steeds grotere lading. Judith ontdekt door deze
verhalen dat ze eigenlijk maar bitter weinig weet van de geschiedenis van haar
familie
Ze strijdt met de vraag wat
ze met haar toekomst wil en besluit te reageren op een advertentie waarin wordt
gevraagd naar figuranten in een Nederlandse film en vrijwel direct wordt ze
gebeld met de aanbieding om als edelfigurant te fungeren, in de rol van
verpleegster. Een uitgelezen kans om haar oma misschien beter te kunnen
begrijpen.
'Ze vraagt of mijn haar eraf mag. Ik begrijp niet goed wat ze zegt. Of het geknipt mag, mijn haar? Dat ik daar uiteraard een extra vergoeding voor krijg, haast ze zich te zeggen. 'Ik ben dol op films,' zeg ik. Ze legt uit dat het een bijzondere productie is over de Tweede Wereldoorlog. Ik kijk opzij naar jou, het is een reflex. Je hoort niets, natuurlijk niets. 'Ik wil weten hoe het is.'
De film draagt de titel 'De krankzinnigen' en speelt zich af in
de voormalige Joodse instelling 'Het
Apeldoornse Bosch', waarvan de patiënten te maken krijgen met de
deportaties.
De combinatie van de
draaidagen en de zorg voor haar oma is niet gemakkelijk en Judith staat meer
dan eens voor een dilemma hoe ze dit het best in de juiste vorm kan gieten.
Meer dan eens is ze genoodzaakt om een beslissing te nemen die niet altijd even
handig blijkt uit te pakken.
‘Jouw oorlog zal met jou sterven. Ik kan er nog zoveel over weten, tegelijk begrijp ik er niets van.’
Op beklemmende wijze weet
de auteur met dit verhaal de lezer onder de huid te kruipen, net als de
draaidagen dat doen bij Judith. Naarmate de opnamen vorderen lijken de levensechte
gebeurtenissen grenzen te overschrijden tussen heden en verleden, fictie en
werkelijkheid. Ze lopen naadloos in elkaar over en wervelen op zeer inventieve
wijze door elkaar heen.
Het horen vertellen over
de trauma's van de oorlog en het 'aan den lijve' ondergaan - als is het maar
een paar uur per dag - grijpen Judith meer dan eens bij de strot en ze kan haar
emoties niet altijd de baas. Hierdoor echter ontpopt ze zich al snel tot een gewaardeerd
acteertalent.
Het bijzondere aan dit
romandebuut is dat, buiten de ik-vorm waarin het is gegoten, ook het minder
vaak voorkomende jij-perspectief wordt gebruikt, waarmee Judith haar gedachten
en de gebeurtenissen aan Nini vertelt. Dialogen en innerlijke monologen
wisselen elkaar af, waardoor ik me uitstekend kon inleven in de gedachten van
het hoofdpersonage. Doordat de auteur gebruik maakt van een compacte en lucide
schrijfstijl is het verhaal gemakkelijk te lezen. Geen overbodig bloemrijke taal,
wel heel beeldend.
De auteur maakt veel gebruik
van korte zinnen, soms zelfs één, twee of drie woorden. Dat is in beginsel wel
even wennen, evenals dat het verhaal van start gaat met de beslommeringen van
een jonge studente. Het kan het idee geven dat je te maken hebt met een roman
voor jong volwassenen, maar gaandeweg het verhaal komen steeds meer aspecten
van angst, verdriet, onvermogen en het maken van de juiste keuze naar voren. De
sfeer wordt grimmiger en steeds levensechter, niet alleen voor Judith maar ook
voor de lezer. De strijd die ze met zichzelf moet voeren is uiterst voelbaar.
Kort gezegd: - misschien
clichématig, maar welgemeend - dit verhaal ontroert, zuigt je mee en zindert
na. Een uiterst lovenswaardig romandebuut!!!
Auteur
Bianca Boer (1976) is schrijver, dichter en schrijfdocent. Ze won de Nieuw Proza
Prijs, publiceerde in De Gids, Tirade en Passionate en trad onder meer op
tijdens Crossing Border. In 2007 werd haar verhalenbundel Troost en de geur van
koffie genomineerd voor de Selexyz Debuutprijs. In 2010 verscheen de
dichtbundel Vliegen en andere vogel en eind 2017 verscheen Auch das ist
Geschichte, Ein poetischer Dialog in Briefen, waarin ze met de twee Duitse
dichters Ellen Widmaier en Katharina Bauer van gedachten wisselt over kunst,
schrijven en literatuur. Haar nieuwe roman 'Draaidagen'is verschenen in de
zomer van 2019. Ook schrijft Bianca Boer
theaterteksten, bijvoorbeeld voor de locatievoorstelling De paardenmonologen
onder regie van Wim Staessens, die te zien was op Oerol 2010.
Titel: Draaidagen
Auteur: Bianca Boer
Pagina's: 272
ISBN: 9789025455576
Uitgeverij Atlas Contact
Verschenen: juni 2019
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.