woensdag 2 augustus 2017

Michael Foley - Leuk hè? De filosofie van plezier maken

Gastrecensie Roosje
Beoordeling 4 sterren

‘Homo Humoris’

Heb jij dat ook wel eens, dat je bijvoorbeeld wordt meegesjouwd naar de vrijmarkt op Koningsdag en dat je je afvraagt tussen al die etende en kopende en er heel tevreden uitziende massale mensenmenigtes: Wat is hier nou leuk aan? Of dat je min of meer gedwongen bent met je kinderen een leuk uitje te hebben naar de Efteling, waar je meer in de rij wachtende, etende en er tevreden uitziende mensen staat, dan dat je in die leuke attractie zit, en je onderwijl afvraagt: Wat is hier nou leuk aan? Of dat je met je vrienden gezellig naar een overvol café moet, omdat dat juist zo ‘leuk’ is?
In ieder geval heeft dichter, schrijver en filosoof Michael Foley deze ervaring zo vaak gehad dat hij besloot er onderzoek naar te doen en er een boek over te schrijven. Knorrepot Foley schreef ’Leuk, hè? De filosofie van plezier maken’ (Isn’t this fun?).

Opzet van het boek
Hij zet zijn boek lekker gestructureerd op in vier delen:
1. Een definitie van leuk;
2. Leuk begrijpen;
3. Het leuk hebben;
4. Leuk beoordelen.

‘Leuk is niet alleen ingewikkeld, maar ook paradoxaal. Het is een volstrekt modern concept, en toch zal onderzoek uitwijzen dat het vaak een terugkeer naar het oudst denkbare ritueel uit de prehistorie behelst’, schrijft Fowley op blz 21 in een niet al te fraaie vertaling.
Vervolgens onderzoekt Foley rituelen door de geschiedenis en door alle culturen heen, waarbij hij zijn eigen ervaringen niet vergeet te vermelden - indrukwekkend! Zo is zijn aanpak: een jaloersmakende kennis van de geschiedenis en antropologische en sociale wetenschap, gelardeerd met eigen belevenissen, niet gespeend van zelfspot en relativerende humor. Leuk, hè? lijkt Foley te willen zeggen, op alle niveaus.

Een van de uitgangpunten uit deze studie is dat de mens ook en misschien voornamelijk een groepsdier is; en dat veel in ons leven bedoeld is om dit groepsgevoel steeds opnieuw te voeden en te consumeren. Daarom zeggen we steeds tegen elkaar: Leuk, hè?

Dit boek is te uitgebreid om in een leuke recensie even vlot samen te vatten. Ik zou willen zeggen: lees dit boek, neem het mee op een luie vakantie als je veel tijd hebt en genoeg hebt van het leuk doen. Het boek eist wel wat van je: zeer aandachtig lezen, belangstellend te staan tegenover geschiedenis en antropologie en de naar mijn smaak af en toe wat al te flauwe humor van de schrijver - maar wellicht is die flauwe humor juist precies zo bedoeld, om het ‘leuk, hè?’ te benadrukken -. Het is goed om het boek van tijd tot tijd terzijde leggen en dan het een en ander nog eens goed door je gedachten te laten gaan: langzaam savoureren.

Michael Foley ( 1947 Noord-Ierland) woont in Londen. Hij schrijft fictie, non-fictie en gedichten.

Auteur: Michael Foley
Vertaald door: Wybrand Scheffer