Recensie door Tea
van Lierop
Uitgeverij Wereldbibliotheek
De duisternis van
een maatschappij in verval
Eerder las ik van
deze auteur Satanstango, een ietwat bevreemdende roman over een
gemeenschap in verval door het sluiten van een fabriek, de enige
werkgever. De personages reageren verschillend op deze nieuwe
situatie, sommigen worden lethargisch, anderen houden zich bezig met
achterklap en achterdocht en weer anderen laten zich verleiden tot
laag gedrag. Tot het moment er een verlosser opduikt en hen met mooie
praatjes verlokt hem te volgen.
De melancholie van
het verzet is vele malen donkerder en dreigender. Ook de stijl is
anders. Maar er is ook een overeenkomst, behalve het verval is er een
macht die verandering wil.
Het boek bestaat uit
drie delen, onderverdeeld in hoofdstukken, er is veel doorlopende
tekst en de zinnen zijn lang.Dat leest beslist niet makkelijk, ik
moest herhaaldelijk terug naar het begin van de zin vanwege de
talloze bijzinnen en stukjes tekst tussen haakjes. Ook de eindeloze
passages met stream of consciousness maken het vlot lezen onmogelijk.
Langzaam lezen dus en je mee laten voeren door de gedachten en
situaties in het bizarre decor van een stad waarin niets meer is wat
het lijkt en de dreiging gevoed wordt door voortekenen zoals op de
eerste pagina direct al duidelijk wordt. De treinen rijden niet meer
volgens de dienstregeling:
‘Dit verraste niemand meer, want de gevolgen van de heersende toestand waren uiteraard evenzeer merkbaar in het treinverkeer als op alle andere gebieden: de gebruikelijke orde was uiteengevallen, de vaste gewoonten waren weggevaagd door een onbedwingbaar uitdijende chaos, de toekomst was verraderlijk geworden, het verleden was niet meer in de herinnering terug te halen en het dagelijks functioneren der dingen was onberekenbaar, en uiteindelijk kwam de berusting, waarin het niet onvoorstelbaar was dat er geen deur meer openging en dat het graan neerwaarts de grond in groeide – van het ontwrichtende kwaad waren namelijk slechts de symptomen te zien, terwijl de oorzaak onbevatteIijk en ondoorgrondelijk bleef, zodat men niets anders kon doen dan zich te storten op alles wat nog grijpbaar was:’
In deze passage
wordt de huidige toestand treffend weergegeven en deze desolate
situatie is slechts het begin, de rest moet nog komen.
Het dystopische
begin wordt geweldig verwoord, keer op keer komt men er achter dat de
stad de ondergang tegemoet gaat. Behalve de dienstregeling van de
treinen is de vorst veel vroeger dan normaal ingevallen, een populier
legt het loodje, de straatverlichting begeeft het zodat de stad
spookachtig wordt en mensen gedragen zich anders op straat. Bovendien
wordt er een enorme wagen de stad binnengereden met daarin het karkas
van een walvis, het is onderdeel van een circus en trekt allerlei
volk aan van buiten de stad dat zich afwachtend opstelt in de buurt
van de walvis. Het meegekomen gespuis zorgt voor angst bij de
bewoners, praatjes over sinistere bedoelingen en bijgeloof voeden de
angst voor een catastrofe. Parallel aan het walvisverhaal loopt de
ontwikkeling van een aantal personages die door her verval nieuwe
energie krijgen of juist niet.
Mw Eszther en mw
Pflaum zijn elkaars tegenpolen, terwijl mw Pflaum, haar hele huis
volgestouwd heeft met prullaria is het huis van mw Eszther de
soberheid zelve, evenals zijzelf. Als een dragonder gaat ze door het
leven en de angstaanjagende naderende catastrofe komt voor haar als
geroepen, ze zal eens orde op zaken stellen door de bezem door de
stad te halen. Als voorzitster van het Vrouwencomité heeft ze
bevoegdheden die ze zal inzetten niet alleen voor algemeen belang,
haar eigenbelang speelt ook mee.
Haar man is musicus
en wenste geen gebruik meer te maken van ‘haar diensten als
echtgenote’ omdat hij alleen voor de muziek wilde leven.
Varuska, de
postbode, is de zoon van mw Pflaum, een arme drommel waarmee zijn
moeder niets te maken wil hebben. Deze Varuska is behalve postbode
ook brenger van vertier in het drankgelag alwaar hij een show opvoert
over het zonnestelsel waarbij zijn makkers model staan voor de
planeten en hij wordt ook ingezet als boodschapper tussen Eszter en
zijn vrouw. Net zoals Hermes vervult hij zijn taken en geeft er zijn
eigen invulling aan getuige zijn geweldig mooi uitgesponnen
gedachtenstromen.
De personages
veranderen van rol naarmate de omstandigheden wijzigen, ze
transformeren mee met de bizarre situatie waarin hun stad zich
bevindt. Door die verandering verschuiven ook hun onderlinge
relaties. Na het lezen blijft het boek doorspelen in het hoofd en
keren de beschreven duistere straatbeelden met hun opgestapeld vuil
en de samenscholende mannen als figuranten rondom de circusattractie.
De pogingen van Varuska om het zonnestelsel te verklaren mislukken
keer op keer, deze sessies lopen elke keer chaotisch af, net zoals de
verklaring van de orde in de stad, ondanks verwoede pogingen van
(zelfbenoemde) gezagsdragers
Tijdens het lezen
van deze roman kon ik me mee laten voeren in de desolate, dystopische
setting van Laszlo Krasznahorkai, maar hopelijk blijft het me
bespaard ooit in zo’n stad te wonen waarbij chaos en duisternis
overheersen. Misschien niet direct een roman voor iedereen, maar wel voor wie houdt van dit dystopische proza met een maatschappij kritische ondertoon in een gedurfde schrijfstijl die dan wel weer naadloos aansluit bij het thema, zonder orde.
De auteur
László
Krasznahorkai, (Gyula, 5 januari 1954) is een Hongaars schrijver en
scenarist. Zijn werk wordt beschouwd als postmodern en hij snijdt
vaak dystopische en melancholische thema's aan. In 2015 werd hem de
prestigieuze Man Booker International Prize toegekend. (bron)
Titel: Melancholie
van het verzet
Auteur: László
Krasznahorkai
Vertaling: Mari
Alföldy
Uitgeverij
Wereldbibliotheek
ISBN: 9789028426702
Pag.: 416
Genre: fictie
Verschenen: 2016
Hoi Tea, van "Satantango" is door de Hongaarse regisseur Bela Tarr een prachtige film van 6 uur lengte gemaakt. Er zit weinig verhaal in de film, eigenlijk is het vooral een sfeerbeschrijving. Stemmige zwart-witbeelden van mensen die zwijgend door de modder en in de regen lopen, ondersteund door prachtige muziek. Deze film zal zeker niet iedereen bekoren, maar als je je ervoor kunt openstellen dan is het een fantastische ervaring. Groetjes, Erik
BeantwoordenVerwijderenHoi Tea, "Satantango" is meesterlijk verfilmd door Bela Tarr. Groetjes, Erik
BeantwoordenVerwijderen