Recensie
door Philipp van Ekeren
Uitgeverij
Das Mag
Onherstelbaar beschadigd
Mijn
verwachting was hoog gespannen. Mijn nieuwsgierigheid groot.
Simpelweg omdat er de afgelopen jaren veel positieve berichten over
'Het smelt' voorbij zijn gekomen op de sociale media.
Enthousiast begon ik aan de 480 pagina's van deze jonge Belgische
schrijfster. Vlaanderen heeft deze eeuw voor mij persoonlijk al veel
mooie literatuur voortgebracht zoals 'Marcel' en 'Godenslaap'
van Erwin Mortier of het fenomenale 'Wil' van Jeroen
Olyslaegers om maar een paar hoogtepunten te noemen.
Het
relaas van een opgroeiend meisje in een klein (fictief) dorpje in
Vlaanderen. Duidelijk een 'coming of age' roman van een meisje
in een zwaar instabiel gezin op het rurale platteland. Het verhaal is
geschreven vanuit haar standpunt en beleving. De hoofdstukken
springen heen-en-weer tussen het heden (bezoek aan een feest) en
gebeurtenissen uit het verleden (2001 en 2002). De hoofdstuktitel
geeft dit duidelijk aan. Hiermee ontrafelt Lize Spit de rode lijnen
van het verhaal. Als eerste de vriendschap met haar twee
leeftijdsgenoten en tevens hartsvrienden, de ontluikende seksualiteit
van alle drie, de zelfdoding van een broer van één van haar
vrienden en zijn herdenkingsfeest, de ontwikkelingsstoornis van haar
zusje en de algehele toestand van haar familie.
Op
zich sterke ingrediënten om een schitterend verhaal te schrijven.
Maar dat is helaas niet het geval. Ten eerste omdat het verhaal
doorspekt is met onnodige uitweidingen en beschrijvingen. Dit maakt
het verhaal tamelijk uitgesponnen. Ten tweede omdat de hoofdpersoon
en verteller Eva alles van een afstand bekijkt en beleeft. Je weet en
voelt niet wat er écht in haar omgaat. Geen twijfel te bekennen.
Alsof het leven haar overkomt. Een uitzondering hierop zijn haar
zorgen over haar zusje Tesje. Dat wordt namelijk prachtig beschreven.
Haar vermoedens dat het niet in orde is met haar zusje, meegaan in
haar rituelen alleen maar om in contact met haar te blijven omdat de
ouders al zijn afgehaakt. En uiteindelijk, samen met haar oudste
broer, actie onderneemt om haar hulp voor haar te regelen.
Aandoenlijk en intens. Vooral mooi weergegeven vanuit de visie van
een jeugdige Eva. Dit is helaas de uitzondering. Als de relatie van
Eva met haar zusje Tesje de leidraad zou zijn in het gehele verhaal
had het verhaal wat mij betreft aan kracht gewonnen.
'Wat zou jij het ergste vinden? Vroeg ze. De hond was net even opgehouden met onrustig baantjes trekken, moeder bleef in de donkerte achter. 'De hond dood of papa dood?' Aan de manier waarop ze het vroeg, wist ik wat haar antwoord was.
De
seksuele ontwikkeling van de twee jeugdvriendjes en Eva is in een
kinderlijk spel gegoten waarbij een raadsel het hoofdingrediënt is
om alle buurmeisjes uit de kleren te krijgen. Eva speelt hier
eigenlijk de rol van onafhankelijke jurylid. Bij het laatste
spelletje draaien de rollen om en gaat het dan ook helemaal mis. Tot
het sadistische aan toe. Ik werd er zelfs misselijk van. Deze
gebeurtenis heeft dan ook een enorme impact op Eva en betekent het
einde van haar vriendschap met haar vrienden. En het leidt
uiteindelijk ook tot de finale aan het einde van het boek. Dat
laatste vind ik erg gezocht. Ik begrijp heel goed dat een heftige
jeugd zonder enige warmte en genegenheid diepe sporen nalaat. Maar
dit is echt ongeloofwaardig. Het komt gekunsteld over. Ook kan ik de
laatste daad van Eva niet echt duiden. Is dit haar wraak? Iedereen
genadeloos confronteren? Alle bekenden straffen? Temeer omdat zij
zelf mededader was en alles wat haar is overkomen vrij gelaten
beleeft en beschrijft. Misschien is de emotionele blokkade wel een
natuurlijk bescherming om te overleven. Maar dat komt bij mij niet zo
over. Ook al hunkert ze op eind naar een berichtje of teken van leven
van haar ex-vrienden, broer of zusje. Ik kan er niet teveel over
zeggen om de clou niet te verklappen.
Wat
mij wel van het hart moet is het feit dat ik als Amsterdammer aardig
moeite had met de vele onbekende Vlaamse woorden en uitdrukkingen die
worden gebruikt (zoals 'kramakkelige', 'schellen', 'rekker' of
'opgepompte jams').
Lize
Spit kan wel schrijven. Met een toegankelijke en natuurlijke
schrijfstijl weet zij haar hele jeugd goed te beschrijven. Maar dat
is voor mij niet genoeg. Met name omdat haar jeugd verteld wordt
vanuit de eerste persoon wil ik haar afwegingen, twijfels,
overwegingen en aanhankelijkheid meemaken. Of in haar onmacht
meetrokken worden. Dat voelde ik dus niet.
Titel: Het smelt
Auteur: Lize Spit
Pagina's: 488
ISBN: 9789082410617
Uitgeverij Das Mag
Verschenen: november 2015
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.