Recensie door Roosje
Uitgeverij Atlas Contact
Twee vrouwen*
Het begin van
deze nieuwe roman van Vonne van der Meer is ook écht het begin, en of het einde
ook het werkelijke einde is, moet je zelf maar beoordelen. Daar zit iets moois
en iets duidelijks in: het begin is het begin, vanaf hier begint ons verhaal.
Zelf ben ik wel dol op een verhaal dat in medias res begint: gewoon er
vól in, middenin het verhaal en zie maar als lezer dat je te weten komt hoe het
in elkaar zit en hoe het zo gekomen is - met behulp van flash backs
meestal, of dialogen of wat dan ook.
De auteur stelt
ons voor: Cécile - Ciel - Landsma, net ontslagen, net gescheiden, op de drempel
van de menopauze, is onlangs komen wonen op de bovenste verdieping van een
tamelijk nieuwe flat in Nieuw-West, ver voorbij de Ring, dus ver weg van het
Amsterdamse centrum, in de buurt van de Sloterplas - waar ik zelf heel fijne
zomers heb doorgebracht; zoiets geeft een verhaal meteen veel sjeu -. Ciel
loopt met haar ziel onder de arm. Ze zit een beetje te mijmeren op een bankje
bij een kinderspeelplaatsje - wat denk je direct: een ongewenst kinderloze
vrouw of een nare kinderlokker -. Een jonge moeder, die een mengelmoes van
Nederlands en Engels spreekt vraagt haar even op haar kindje te passen want ze
moet eventjes weg. Die schommel is een motief dat steeds terugkomt: het is heel
prettig om te schommelen, los van de grond, alsof je vliegt, maar er loert ook
gevaar; op het moment dat je niet oplet kunnen er nare dingen gebeuren, zoals
dat je moeder ineens vervangen is door een vreemde witte mevrouw. Je wordt in
slaap gesust en als je bij zinnen komt is de wereld totaal veranderd. Het kind
heet Faith - what’s in a name?, nou inderdaad: een heleboel!
Als de moeder
zich niet meldt ga je er als lezer vanuit dat er een spannende thriller op je
ligt te wachten, ook al omdat er later een lijk en een rechercheur om de hoek
komen kijken. Het is geen verkeerde move om je lezer, je kijker op het
verkeerde been te zetten. Net zoals er ineens een vreemde mevrouw je schommel
duwt, zo word je wakker in een andere realiteit als de schrijver, de regisseur,
de kunstenaar je wakker laat worden in een andere werkelijkheid - a separate
reality. Hopla, we zijn weer helemaal in het hier en nu; we kunnen geen
gebaande paden gaan. Wakker worden en zelf gaan nadenken. Dat is wat Van der
Meer ons laat doen in deze roman.
Ik geloof dat
ik in dit geval niet te veel moet vertellen over het verhaal; dat haalt het
mooie en onverwachte eraf. Gaande het boek raak je geïnformeerd over de vrouwen
om wie dit verhaal draait. Ciel, de oudere witte vrouw, Gladys, de zwarte
moeder van de peuter Faith.
Beide vrouwen
staan op een kruispunt in hun leven. Wat is het juiste om te doen? Wat durf je
aan? Welke beren zie je op de weg? Wat zijn jouw eigen duistere kanten? Zo
voelt Ciel diep in zich het verlangen naar een kind, naar dit kind en gloort er
ergens een hebberig gevoel het kind voor zichzelf te houden. Ook ervaart ze
jaloezie ten opzichte van Gladys, die veel jonger is en verleidelijker dan
zijzelf - dan gaat het om Ciels nieuwe nieuwe vriend Rogier, maar lees daar
zelf maar over -.
Ciel doet een
offer en ze weet niet of zij daar juist aan doet, of ze hoopt dat het goed is
en dat zijzelf niet opgelicht wordt of dat zij zichzelf niet gebruikt gaat
voelen - dat staat dan een beetje op gelijke voet met het misbruik dat van
Gladys gemaakt wordt. Het is werkelijk een offer: ze weet niet of het haar iets
oplevert en daarom doet ze het niet, of toch wel? En durft een mens een kant op
te gaan waarvan zij/hij van te voren niet weet of het de goede is?
De twee vrouwen
lijken elkaars tegenpolen maar toch ook wel niet: oud versus jong; geen
moeder/oma versus moeder; wit versus zwart; schuld vs geen schuld; christelijke
achtergrond vs voodoo-achtige krachten. Wellicht lijken zij in een diepere laag
meer op elkaar dan zij verwacht hadden, en wat wij lezers verwacht hadden. Er
lijkt voor beiden een nieuwe toekomst te zijn.
Een van de
mooiste passages van deze roman vind ik het einde: ‘Er bleef intussen iets
knagen.’ (2021: 204). Nooit is het leven 'af'. In tegenstelling tot
een afgebakend begin blijft er aan het eind iets knagen….
De roman geeft
de lezer de mogelijkheid om de eigen vooroordelen onder de loep te nemen en je
meningen over een aantal zaken te herzien: over wit en zwart, vrouwen en
mannen, immigratie, uitbuiting van vrouwen, over je eigen donkere kanten en hoe
verschillend je daarmee om kunt gaan. Het is in zekere zin een feministische
roman, niet in extremo, dus laat je daardoor niet afhouden van dit boek;
ik hou wel van een lekker feministisch boek. Het is een heel, heel sympathiek
boek, wellicht een beetje te soft en iets te vlak voor mij. Van der Meers
schrijfstijl is prettig, licht, niet opdringerig.
Het
‘kauwtjesmotief’ - dat staat voor de overgang van dag naar nacht - is prachtig!
Ik ben zelf altijd erg dol op het gebruik van motieven in romans - en in
beeldende kunst -, die een verhaal een intense samenhang en diepe beleving
kunnen geven. Hierboven had ik het al over het ‘schommelmotief’.
De
zomervakantie waarin het verhaal zich afspeelt is erg heet en droog en lijkt in
die zin op het land waar Gladys uit afkomstig is. Het lijkt te suggereren: Nederland is niet zo verschillende van Nigeria en dat
geldt voor veel aspecten van het leven. ‘Wij’, witte Europeanen, hoeven ons
niet op de borst te kloppen. Het leven is het leven, waar je ook geboren bent
en waar je ook woont en in welke fase van je bestaan je je ook bevindt.
De titel Naar
Lillehammer deed me denken aan een Netflix-serie over een ondergedoken
New-Yorkse (het was toch New York ?) maffiabaas
die terecht komt in Lillehammer ,
Noorwegen. Het is een absoluut hilarische serie, waarin maffiabaas en de Noren
keer op keer giga op de korrel genomen worden.
Gladys’ broer
woont in Lillehammer .
Dat lijkt een onwaarschijnlijke plaats voor een Nigeriaans gezin.
Van der Meers
vorige roman Vindeling
las en besprak ik ook.
* Ik sta er
inmiddels wel een beetje bekend om, geloof ik, om die rare titels van mijn
stukjes over boeken. Heel vaak schiet mij een titel door het hoofd die verband
houdt met andere boeken of films o.i.d. Alle boeken die ik lees gaan een
bepaald verband aan met elkaar. Dat verband kan net zo makkelijk weer veranderen na het
lezen van het volgende boek. Dat verband is niet objectief maar zeer
persoonlijk. Deze roman van Vonne van der Meer gaat over twee vrouwen en Twee
vrouwen doet denken aan de roman van Harry Mulisch; overigens niet zijn
beste, maar wel met de beste bedoelingen geschreven - associatie: the way to
Hell is paved with good intentions; dat leerde mijn lerares Engels me al
vroeg. Maar over die hel zijn ook prachtige boeken en verhalen geschreven en
kunstwerken gemaakt: Dante, Jeroen Bosch…
Zó gaat dat dus….een stroom van persoonlijke associaties, betekenissen en
relaties.
Auteur
Vonne
van der Meer werd in 1952 in
Eindhoven geboren. Ze was het jongste kind in een gezin van drie. Haar moeder
was een fanatieke lezer die haar kinderen veel en graag voorlas. De familie
verhuisde naar Laren, waar Van der Meer na de lagere school de MMS bezocht.
Omdat ze zich bij de lessen Nederlands onderscheidde bij het opstelschrijven
mocht Van der Meer bij haar eindexamen verhalen inleveren. Na haar eindexamen
ging ze een jaar naar een high school in de Verenigde Staten, waar haar liefde
voor het toneel werd aangewakkerd door de acteerlessen die ze volgde.
Twee
jaar later werd ze toegelaten tot de regieafdeling van de Amsterdamse
Theaterschool. Tijdens deze opleiding bleef ze eigen werk schrijven: verhalen,
toneel, schetsen. Al snel werd ze de belangrijkste tekstleverancier van haar
klas: "Als er voor Koninginnedag een straattheaterstuk gemaakt moest
worden, bewerkte ik in één nacht een sprookje. Als twee
medeleerlingen een stuk zochten om samen aan te werken, maar niks konden vinden
dat bij hun leeftijd en mogelijkheden paste, schreef ik het. Daar ontdekte ik
ook dat het niet verstandig is je eigen werk te regisseren. De afstand
ontbreekt dan. Als een scène niet meteen lukt, ben je
geneigd meteen te gaan herschrijven, in plaats van de acteurs een andere opdracht
te geven."
In
1976 werd Van der Meers monoloog De behandeling door toneelgroep Centrum op het
repertoire genomen. In 1978 sloot ze haar toneelopleiding af en werd
regieassistent van Franz Marijnen bij het RO-theater. Al snel regisseerde ze
zelf stukken van Goethe, Osborne, Frisch en een bewerking van Plato's
Symposium. Daarna regisseerde ze een kleine tien jaar bij uiteenlopende
gezelschappen als Baal, Centrum, De Haagse Comedie en het RO-theater. Bij het
laatste gezelschap ging in 1996 ook haar toneelstuk Weiger nooit een dans in
première.
Van
der Meers verzamelde verhalen uit Hollands Maandblad werden in 1987 gebundeld
in haar debuut Het limonadegevoel, dat prompt bekroond werd met de Geertjan
Lubberhuizenprijs. Sindsdien publiceert ze met grote regelmaat romans,
verhalenbundels en novellen. Met haar werk heeft Van der Meer zowel in binnen-
als buitenland een groot lezerspubliek bereikt. De doorbraak naar het grote
publiek kwam in 1999 met Eilandgasten, een roman-in-verhalen waarin we de
tijdelijke bewoners van huize Duinroos leren kennen, gevolgd door de romans De
avondboot en Laatste seizoen. Twintig jaar later verschenen deze drie
Eilandromans gebundeld in een jubileumeditie.
Haar
meest recente werk is Vindeling
(2019), een verhaal dat begint tijdens de Hongaarse opstand in Boedapest. Jutka
Horvath vlucht met haar moeder via Oostenrijk naar Amsterdam. Haar leven begint
met verlies: van haar familie, haar taal, haar vader. Door de toevallige vondst
– in haar nieuwe vaderland – van een handtas raakt Jutka in de ban van het vinden. Wat
ze vindt brengt ze terug, maar zelf blijft ze zoek.
Vonne
van der Meer is gastdocent aan de Ritcs, School of Arts in Brussel en zit in
het bestuur van PEN Nederland. Van der Meer is getrouwd met auteur Willem Jan
Otten met wie zij twee zoons heeft. (Bron: https://vonnevandermeer.nl/_WPVVDM/wp-content/uploads/2020/11/Biografie-Vonne-van-der-Meer.pdf)
Titel: Naar Lillehammer
Auteur: Vonne van der Meer
Pagina's: 206
ISBN: 9789025470593
Uitgeverij Atlas Contact
Verschenen: februari 2021
Deze zet ik op mijn lijst! De serie waar je naar verwijst heet Lilyhammer met Steve van Zandt, de gitarist van de band van Bruce Springsteen, in de hoofdrol van maffiabaas. Inderdaad een bij vlagen hilarische serie!
BeantwoordenVerwijderenDank Jan, voor de aanvulling. Ik dacht: ik zoek lekker niks op en doe het old school uit mijn hoofd.
BeantwoordenVerwijderenHartelijke groet, Roosje 🍀
Ik houd ook erg van motieven. Ken je Eilandgasten van Vonne van der Meer? Daar vond ik het spel ermee ook heerlijk om te ontdekken. Ik las al meer van haar, maar of ik deze ook ga lezen weet ik nog niet.
BeantwoordenVerwijderen