Uitgeverij Van Oorschot
Ontwaken met een
kloppend hart
Over Proust en over Uit het leven van een hond van
Sander Kollaard
Net was ik begonnen aan
het lezen van Proust, A la recherche du temps perdu, in een prachtige vertaling
van Thérèse Cornips en Anneke Brassinga, en was het besef tot mij doorgedrongen
dat ik hier wel een lange tijd zoet mee zou zijn, toen ik een berichtje zag
langskomen van iemand die het wat teleurstellend vond dat de Librisprijs was
gegaan naar ‘Uit het leven van een hond’ van Sander Kollaard. Deze lezer was
blij dat hij geen recensie over het boek hoefde te schrijven, want het ging
eigenlijk nergens over en hij had geen idee wat hij gemist zou hebben als hij
het niet had gelezen. Er was geen enkele opwinding of ambitie in het boek te
vinden, volgens hem. Ongemerkt had hij toch een oordeel gegeven over het boek
en juist deze geringschatting bracht mij ertoe Proust even te onderbreken en
dit heel wat minder omvangrijke werk ter hand te nemen, omdat ik zojuist bij A
la recherche... weer had ondervonden dat literatuur op haar mooist is als zij
ogenschijnlijk nergens over gaat en ik vooral zelf wilde ontdekken wat er in
dit boekje te prijzen valt.
En zo kwam ik tot mijn
grote verwondering op de eerste paar bladzijdes terecht in een langdurig proces
van ontwaken. De eerste drie woorden ‘Het hart klopt’ zijn zelfs een restant
uit een gesprek van de vorige dag dat in het hoofd van de ontwakende is blijven
hangen en je maakt van dichtbij mee wat er in de verschillende laagjes van het
bewustzijn van Henk van Doorn gebeurt, die langzaam wakker wordt. Mijn
verwondering betrof niet zozeer dit proces van ontwaken zelf, maar het bizarre
toeval dat ik net bij Proust ademloos een vergelijkbaar proces van ontwaken met
de hoofdpersoon aldaar had meegemaakt, bladzijdes lang, diep onder de indruk,
omdat dit ontwaken weliswaar elke dag bij iedereen plaatsvindt, maar dat Proust
toch verbluffend knap dit ingewikkelde gebeuren heeft gevangen, waarbij
bewustzijn en sluimer elkaar minutieus afwisselen, waardoor de beleving van
tijd en plaats in enkele ogenblikken subtiel verschuift van herinneringen aan
allerlei plekken en gebeurtenissen uit het verleden naar een steeds duidelijkere
bewustwording van de omgeving en de dag in het heden. Hoe groot is de kans dat
je op één dag twee boeken leest, die op deze manier in je handen ‘ontwaken’?
Los van dit toeval was ik
ook getroffen door de verbondenheid die kennelijk tussen mensen bestaat, over
de eeuwen heen, want Proust schreef deze ervaring ruim een eeuw eerder dan
Kollaard. Beide schrijvers brengen tijdens dit ontwaken heel subtiel het
karakter van de hoofdpersoon tot leven: overigens twee totaal verschillende
karakters, gebonden aan hun eigen tijd wat betreft kleinigheden, maar -
onbewust natuurlijk, want de kans is vrij groot dat Kollaard Proust nooit
gelezen heeft - met elkaar verbonden in hun essentie, namelijk hun existentie.
Eigenlijk was mij op de
eerste bladzijde al volkomen duidelijk waarom dit boek van Kollaard in de
prijzen is gevallen en de bladzijdes daarna bevestigden steeds opnieuw mijn
vermoeden: het boek raakt de essentie van het leven, met de bijbehorende
levens- en doodsangst. Een goede schrijver heeft daarvoor geen spannende
gebeurtenissen of spectaculaire personages nodig. Datzelfde zag ik bij de
boeken van de Noorse auteur Jon Fosse, waarin nog veel minder gebeurt. Bij
Kollaard beleven we één dag uit het leven van Henk van Doorn met zijn zieke
hond Schurk, maar beland je ook via kleine associaties in herinneringen, o.a.
aan het gestrande huwelijk met Lydia en de dood van zijn oudste broer, en via
grote angsten of juist hoop zelfs in de toekomst, waaruit je dan wel weer
teruggefloten wordt, want zo ver is het nog niet.
Hoe gelukkig word ik ook
van de metafoor van het hart, dat steeds weer terugkomt in het boek: het hart
dat leven door ons lichaam pompt, maar ook het hart dat liefde kan geven en
ontvangen, en tenslotte het hart dat kan falen, net als bij Schurk, waardoor je
ineens niet meer zo zeker bent van je leven. Niet alleen het hart, maar ook die
ene dag, van ontwaken tot slapen, staat symbool voor het leven van geboorte tot
sterven. Er zijn verschillende religies die onderschrijven dat de slaap een
vorm van sterven is.
Waar de ironie van Proust
bij mij een subtiele glimlach om de lippen tovert, doet die van Kollaard mij
zelfs regelmatig hardop lachen. Dat heeft soms ook met de verschuiving van
perspectief te maken, want ineens zie je Henk van bovenaf op de bank slapen met
zijn net iets te dikke buik, een straaltje kwijl uit zijn mond. Het is maar
goed dat hij dat zelf niet kan zien! Daardoor neem je automatisch wat meer
afstand van Henk, ook als het perspectief allang weer bij hem ligt en dan zie
je ineens - hoe kan het anders, want
uiteindelijk gaat het bij grote literatuur, hoe weinig bladzijdes zij ook
omvat, om de catharsis! - ook stukjes
van jezelf, want laten we eerlijk zijn, zo bijzonder zijn wij zelf toch ook
niet, en toch... en toch, we kunnen, zo goed en zo kwaad als het kan, best wat
van ons bescheiden leven maken.
Wat zou ik nu gemist
hebben als ik dit in de prijzen gevallen boekje niet gelezen had? Een grote
glimlach van oor tot oor, de hand op mijn borst om mijzelf ervan te vergewissen
dat mijn hart nog wel klopt, moed, om op te staan en mijn eigen leven weer eens
vanuit een ander perspectief te bekijken, doorzettingsvermogen om verder te
ontdekken wat Proust mij de komende duizenden bladzijdes nog te vertellen
heeft, want het lezen zelf is genieten, van ontwaken tot slaap, van hoofdletter
tot punt.
Titel: Uit het leven van
een hond
Auteur: Sandar Kollaard
Pagina's: 192
ISBN: 9789028290082
Uitgeverij Van Oorschot
Verschenen: februari 2019
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.