Uitgeverij Balans
Love is all you
need?
De titel van dit boek moet
je erg serieus nemen: De oude actrice en
ik. Zelf begin ik vaak als een tabula
rasa aan een boek of dat is in ieder geval mijn streven. Soms lukt dat
niet, dan heb ik al bepaalde verwachtingen van een boek, en die verwachtingen
worden meestal niet ingelost. Op zich is het beter voor jezelf als je blanco
een boek ingaat. En dat deed ik, dat wil zeggen voor een groot deel deed ik
dat. Ik vermoedde een biografie te gaan lezen over actrice Elisabeth Andersen.
Biografieën zijn vaak reuze belangwekkend. Ze gaan over mensen met een afgerond
leven en dan kun je het en een ander te weten komen over hoe iemand zijn leven
heeft vormgegeven. Het is erg fijn als de biograaf een beetje goed kan
schrijven. Soms leeft de betreffende persoon nog en dan kan tot verwikkelingen
leiden. De persoon kan het niet eens met de opvattingen van de biograaf of hoe
die schrijft. Over het algemeen kun je wel zeggen dat het beter een biografie
te schrijven als de persoon de eeuwige jachtvelden reeds is ingetrokken.
Dus ik dacht: ik ga een
biografie lezen van Elisabeth Andersen - overigens een pseudoniem voor Annetje
de Bruijn -, de toneelspeelster. Als ik de titel iets nauwkeuriger zou hebben
beschouwd, had ik kunnen weten dat dit boek niet zomaar een ‘eenvoudige’
biografie is. Er is sprake van een beroemde persoon maar ook van een ’ik’, dat
is de auteur van de biografie. Blijkbaar spelen beiden een rol in dit boek. En
dat is ook zo. Regelmatig duikt Brigit Kooijman, freelance-journalist van onder
andere NRC-Handelsblad, als ‘ik’ op. Dit boek kent dus twee hoofdpersonen. De
ik schrijft af en toe dat ze bij Andersen thuiskomt met een doosje truffels of
een bosje bloemen voor haar verjaardag. Aan het eind van het boek blijkt ineens
dat de twee vrouwen het een stuk minder met elkaar kunnen vinden en dat er zelfs een
advocaat aan te pas komt. Dan schrijft Kooijman:
‘[…] echt close zijn we nooit geworden […] mijn doel was alles te weten te komen over haar levensloop en te begrijpen hoe die beïnvloed is door de keuzes die ze maakte. […] Dat mijn onbegrensde interesse in haar niet wederzijds was, vond ik eerder prettig dan storend. Het hielp onze relatie professionele te houden.’ (2020: 185)
Ik was totaal overrompeld:
wat was hier gebeurd tussen die vrouwen? Meer context alsjeblieft. Al eerder
had Kooijman her en der gereflecteerd over haar onderzoek met betrekking tot
Andersen, de research, de andere bronnen dan alleen de interviews en over hoe
die levensfeiten dan wel geïnterpreteerd moeten worden. Op die momenten vond ik
het nog wel interessant; het geeft een extra dimensie aan het schrijven van een
biografie. Maar uit het citaat dat ik hierboven geef, blijkt toch meer dan
reflectie. Her riekt zelfs een beetje naar dedain of iets dergelijks. Dedain is
een te groot woord, al ervoer ik dat wel zo toen ik het las. Ineens komen ook
begrippen als ‘groupie’ en overdenkingen als: denkt Andersen nu dat ik haar ghost writer ben? En gedachten als: Andersen was wel erg verzot op
beroemdheden, zoals bijvoorbeeld dat Israël Querido en Max Euwe als vrienden
bij hen aan huis kwamen toen zij een kind was. Ik heb het gevoel dat dat wel
ineens uit de hemel komt vallen. Ik ben eigenlijk ook geshockeerd. Oké, ik
begrijp dat een relatie tussen biograaf en gebiografeerde niet makkelijk is en
dat die relatie in de loop der tijd aan verandering onderhevig kan zijn en dat
er misschien boze woorden zullen vallen. En oké, het is ook best interessant
eigenlijk, want daar hoor je toch niet zoveel over. Voor een deel had dat,
schrijft Kooijman, te maken met de omstandigheid dat Andersen met de door
Kooijman gebruikte methode van de ‘verhalende fictie’ niet veel op had.
Maar de wijze waarop het
in dit boek gebeurt: hrmpffff. Het komt als een donderslag bij heldere hemel en
ook: is dit op deze wijze nou nodig?
En dan is er nog het
werkelijke onderwerp. Dat is niet Andersens leven, privé en haar carrière als
toneelactrice; het echte onderwerp is Andersens levenslange fascinatie voor een
van haar eerste geliefden, de joodse man Werner Münsterberger. Zij hadden een
relatie van 1942 tot 1947. Andersen liet hem gedurende de oorlog bij haar in
haar flat onderduiken. Hoewel de relatie na de oorlog verbroken werd, bleven
zij naar elkaar verlangen en was er ook wel sprake van dat zij weer bij elkaar
zouden komen. Geen van Andersens twee echtgenoten, Jan Retèl en Henk Nauta, kon
aan Werner tippen. Altijd is zij naar Werner blijven verlangen.
En daar gaat dit boek dus
over: de relatie met Werner en hoe het toch kan dat zij niet met elkaar konden
blijven omgaan. Verklaringen, feiten, afstand, oorlog natuurlijk. De oorlog was
hun liefdesnest en na de oorlog veranderde alles.
Zo moet je de ondertitel
van dit boek begrijpen: Het verborgen leven van…. Het gaat om
liefdesgeschiedenissen, vooral die met Werner maar ook met heel veel andere
mannen. Er waren veel passages waarvan ik dacht: ben ik nu de Privé aan het
lezen of wat? Talloze aanrandingen of gebeurtenissen die daar wel op lijken,
van collegae en bazen van het toneel en zo; hele en halve amoureuze toestanden…
ik hoef niet alles te weten en een beetje meer context had er wel bij gemogen.
Ik begon lekker in dit
boek, want de auteur heeft een vlotte pen en een aantal gebeurtenissen zijn
heel interessant. Toevallig lees ik tegelijkertijd een ander boek over de
oorlog, - want de oorlog neemt begrijpelijkerwijze een grote plaats in in dit boek
van Kooijman - Roxane van Iperen, ’t Hooge nest. Vreemd genoeg kom ik er
achter dat ik al veel kennis heb over WOII in Nederland en over de
Jodenvervolging; ik word er alsmaar verdrietiger van. Maar hé, dat is mijn
ding, daar gaat het nu niet om.
En die liefdesgeschiedenis
die zich maar blijft voortrekken; ik dacht op een bepaald moment: is dit nu een
sentimentele draak of een werkelijk verdrietige toestand? Ik neig tot het
eerste; dat is niet best. Is het Kooijman die mij die kant op duwt?
Ik heb inhoudelijk verder
niet zo veel te vertellen over deze zeer gedeeltelijke biografie van Andersen;
ga zeker zelf lezen als het je interesseert. Ik merk dat ik een wat moeizame
relatie heb met toneel. De opsomming van de vele stukken waarin Andersen gespeeld
heeft, doet me niet zo veel. Het is reuze goed dat zij drie maal de Theo d’Or heeft
gewonnen als enige vrouw. Chapeau!
Op 3 oktober 2018 stierf
Elisabeth Andersen, 98 jaar oud.
Brigit Kooijman
In september 2020
verschijnt mijn boek De oude actrice en ik. Het verborgen leven van Elisabeth
Andersen. Momenteel ben ik bezig met de laatste redactieronde. Het is een heel
proces geweest, van eerste idee tot (bijna af) manuscript.
Op Facebook hou ik sinds
2015 een blog bij over de totstandkoming van De oude actrice en ik.
Ooit begon ik mijn
werkende leven als vertaler, opgeleid aan het Instituut voor Vertaalwetenschap.
Andermans woorden weergeven dwingt je om na te denken over de finesses van de
taal. Het was de leerschool die me uiteindelijk leidde naar de journalistiek.
De afgelopen jaren schrijf ik vooral voor NRC Handelsblad. Sinds 2010 werk ik
daarnaast als docent journalistieke vaardigheden.
(Bron: https://www.brigitkooijman.nl)
Titel: De oude actrice en
ik of Het verborgen leven van Elisabeth Andersen
Auteur: Brigit Kooijman
Pagina's: 240
ISBN: 9789463821001
Uitgeverij Balans
Verschenen: september 2020
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.