Het spleen van
Onetti en een onopgelost mysterie
Met
de magnifieke novelle
Afscheid
van de Uruguayaanse auteur Juan Carlos Onetti (1909-1994) gaf
Uitgeverij Kievenaar in 2021 het startsein voor het jaarlijks
uitbrengen van een Onetti-vertaling en dit jaar is De
dood en het meisje
aan de beurt. Het
indolente karakter van Onetti's bestaan – hij sleet zijn dagen het
liefst op bed; whiskey en sigaretten binnen handbereik – heeft er
waarschijnlijk toe geleid dat zijn werk, geheel onterecht, veel
minder bekendheid heeft gekregen dan dat van andere Spaanstalige
auteurs uit de twintigste eeuw.
De
prettig leesbare vertaling en het illustratieve voorwoord van Maarten
Steenmeijer zijn van grote meerwaarde om de novelle beter te duiden
en te doorgronden.
Marjon Nooij
In
het fictieve Santa María – waar men de kunst niet lijkt te
verstaan om dagelijks de slingers op te hangen - vindt een consult
plaats van notaris Augusto Goerdel aan de arts Díaz Gray. Helga
Hauser, de vrouw van de notaris, mag onder geen voorwaarde een tweede
keer zwanger worden en Gray geeft hem op nogal onorthodoxe wijze raad
hoe hij zijn vrouw kan behoeden voor een volgende zwangerschap.
Wanneer Helga tóch zwanger raakt – 'zij weet, net als ik, dat elke
voorzorgsmaatregel een doodzonde zou zijn' – en overlijdt, ontkent
de flegmatische Goerdel dat hij aanwezig was tijdens de conceptie.
'Uit
de beweging van de zon zou Díaz Gray misschien hebben opgemaakt dat
hij meer dan een uur opgesloten zat in het gemijmer dat in de plaats
kwam van de gemiste siësta en de gebruikelijke slechte
spijsvertering. Hij dacht niet aan de moorddadige bezoeker en ook
niet aan de toekomst die in diens onbewogen betekenis besloten lag.
Hij dacht niet voor zichzelf, voor niemand, zelfs niet voor een
onmogelijke landloper, die misschien op het nabije strand rondzwierf
of sliep.'
Vele
nachten brengt Gray door het spelen van patience met foto's van zijn
dochter. Zij is op driejarige leeftijd uit zijn leven verdwenen –
wat daar de reden van is blijft een mysterie – en tot die tijd
heeft hij zelf foto's van haar gemaakt. De foto's van de jaren na
haar verdwijning krijgt hij met een zekere regelmaat anoniem per post
toegestuurd. De ontgoochelde Gray ziet haar alleen opgroeien in de
beelden, wat zijn treurnis eindeloos maakt.
Haar gezicht werd 'met elk volgend jaar minder begrijpelijk voor mij,
steeds minder van mij, steeds verder weg van iets wat zonder twijfel
belangrijker was dan zij of ik: mijn liefde voor een meisje van drie
jaar.'
Waar
Afscheid
een veel toegankelijker verhaal is, maakt de
auteur het de lezer met de raadselachtige novelle De
dood en het meisje
verre
van gemakkelijk en speelt hij wederom een obscuur spelletje.
Het
mysterie zit 'm niet in het feit dat er een moord opgelost moet
worden of de vraag wie er verantwoordelijk is voor de zwangerschap en
de dood van Helga Hauser en haar ongeboren kind, maar de verwarring
die het verhaal oproept. We zouden kunnen gissen dat haar man de
moord op zijn geweten heeft, omdat dat hij de raad van
zijn arts niet heeft kunnen opvolgen, vanwege zijn religieuze
opleiding bij de Pater Bergner. Door middel van de 'kroniek van een
aangekondigde dood', waar de novelle mee start, lijkt de godvruchtige
Goerdel de aanstaande moord al te bekennen, maar het is ook heel goed
mogelijk dat dit een hersenspinsel is van Gray.
Onetti maakt op magistrale wijze gebruik van de diverse personages die hij
in zijn gehele oeuvre laat terugkomen. Zo voert hij in De
dood en het meisje de
duistere Juan Maria Brausen op – ook wel met Stichter of God
aangeduid. Deze Stichter heeft in een eerdere roman het stadje Santa
María en het personage Gray verzonnen.
'Brausen
heeft mij misschien wel in Santa María ter wereld gebracht met een
voor mij altijd onverklaarbaar verleden van dertig of veertig jaar.'
Het
vernuftige opbouwen van de verhaallijnen zonder veel chronologie en
het veelvuldig wisselen van het vertelperspectief, zetten de lezer
meer dan eens op het verkeerde been – hoe
de verhaallijnen zich tot elkaar verhouden blijft schimmig.
Zelfs binnen
een hoofdstuk kan het perspectief ineens verschuiven van de eerste
naar de derde persoon en blijft het onduidelijk of er sprake is van
een betrouwbare verteller en welk personage aan het woord is. Een
herlezing zal er derhalve niet voor zorgen dat er duidelijkheid wordt
geschapen – de lezer wordt hoogstens van het ene verkeerde been op
het andere gezet.
De
dood en het meisje is
een
mysterieuze en briljant gecomponeerde, droefgeestige novelle om te
herlezen en nog eens heerlijk op te kauwen, want Onetti daagt je uit
en geeft nergens een sluitend antwoord.
De
recensie van Juan Carlos Onetti's Afscheid is hier
te lezen.
Titel:
De dood en het meisje
Auteur:
Juan Carlos Onetti
Vertaling:
Maarten Steenmeijer
Pagina's:
96
ISBN:
9789083046778
Uitgeverij
Kievenaar
Verschenen:
februari 2022
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.